فاز میدانی و مستندسازی پروژه مطالعاتی بازشناسی گنبد شیدای نازدار دهگلان انجام شد

سرویس کردستان - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان از اتمام بخش میدانی پروژه مطالعاتی مقبره شیدای نازدار در شهرستان دهگلان خبر داد.

به گزارش کرد پرس، یعقوب گویلیان اظهار کرد: بخش میدانی پروژه مطالعات خطوط معماری دوران اولیه گنبد یا چهارتاقی موسوم به شیدای نازار در شهرستان دهگلان به پایان رسید.

وی افزود: گنبد شیدای نازدار(شیای نازاره)، یکی از مهمترین بناهای یادمانی استان کردستان است که در شهرستان دهگلان قرار دارد. این پروژه در راستای بررسی دقیق و تخصصی این فرضیه انجام می گیرد که آیا این گنبد یک چهار تاقی ساسانی بوده است که در دوران اسلامی بازسازی شده است یا اساسا گنبدی از دوران اسلامی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان ادامه داد: بازشناسی این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار بالایی بر مستندات تاریخ فرهنگی و معماری استان داشته باشد و همچنین به عنوان یکی از مهره های زنجیریه تاریخ معماری ایران حضور موثرتری بر مطالعات آکادمیک و مدارس معماری و مرمت و باستان شناسی و گردشگری فرهنگی داشته باشد.

گویلیان یادآور شد: این بنا، گنبدی سنگی مربوط به دوره ساسانی بوده که از بالاتر از بژن (بالا) آن در قرون میانی اسلامی گنبدی نو با مصالح آجری اجرا شده که از هر جهت جغرافیایی تا ده ها کیلومتر بر راه های ارتباطی منطقه تسلط داشته است.

کد خبر 16142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha