کُردها جایگاه ویژه‌ای در سیاست غرب و فرانسه دارند

سرویس سوریه-رییس حرکت آینده کُردستان سوریه(ŞPKS) گفت:جناب مسعود بارزانی در پی توجه کشورهای قدرتمند و بویژه اروپایی در قبال کُردهای سوریه است و از همه ابزارهای لازم برای برقراری ارتباط میان آن‌ها و کُردها بهره می‌برد.

ریزان شیخموس رییس حرکت آینده کُردستان سوریه(ŞPKS) در گفتگو با کُردپرس با اشاره به نقش فرانسه در تحولات منطقه و تاثیر آن بر وضعیت کُردها در سوریه، اظهار کرد:سفر ماکرون رییس جمهور فرانسه بعنوان یکی از کشورهای قدرتمند جهان به اقلیم کُردستان عراق، یک رویداد بسیار مهم بود. آمدن ماکرون نشان می‌دهد که اقلیم کُردستان و بطور کلی موضوع کُردها در سیاست فرانسه دارای جایگاه ویژه‌ای است.
وی ادامه داد:فرانسه می‌داند که عراق کشور ضعیفی است لذا می‌خواهد که اقلیم کُردستان قوی و دارای ثبات سیاسی و امنیتی باشد و نقش کافی در پروسه سیاسی عراق بر عهده بگیرد.انتخابات پارلمانی عراق در پیش است و فرانسه به دنبال عراقی مستقل و قدرتمند است که کُردها در آن نقش کافی ایفا کنند.
وی افزود:فرانسه ارتباط تاریخی با کُردها دارد و در برهه‌های مختلفی از کُردها حمایت نموده است.دانیل میتران و همسر او فرانسوا میتران همواره به دنبال موضوع تعیین سرنوشت کُردها در عراق بودند و این نشان‌ می‌دهد که مسئله کُردها در سیاست فرانسه به چه میزان دارای اهمیت است.
رییس حرکت آینده کُردستان سوریه(ŞPKS) تصریح کرد:فرانسه اولین کشوری بود که در حمله صدام به اقلیم کُردستان به حمایت از کُردها پرداخت و پس از رفراندوم استقلال نیز اولین کشوری بود که به درخواست جناب مسعود بارزانی پاسخ داد و محاصره اقتصادی و سیاسی که عراق علیه اقلیم کُردستان‌به راه انداخته بود را شکست.
وی خاطرنشان کرد:همچنین فرانسه می‌داند که کُردها نقش ویژه‌ای در جنگ با داعش در خاورمیانه ایفا کرده‌اند و شکست داعش بدون حضور نیروهای کُرد ممکن نبود و قهرمانی نیروهای پیشمرگ برای کشورهای غربی و فرانسه که بخشی از ائتلاف بین‌المللی علیه ترور است، روشن شده است. همچنین آمدن ماکرون‌ به اقلیم کُردستان می‌تواند ارتباطات سیاسی و اقتصادی و همکاری در جنگ با داعش میان‌ اقلیم کُردستان و فرانسه را ارتقا ببخشد.
ریزان شیخموس با اشاره به تاثیر سفر ماکرون به اقلیم کُردستان و تاثیر آن‌ بر وضعیت کُردها در سوریه، گفت:اقلیم کُردستان نیز همواره می‌خواهد که ثبات سیاسی در کُردستان سوریه برقرار شود و مذاکرات کُردی-کُردی به نتیجه برسند و همانطور که اقلیم در عراق دارای نقش سیاسی است کُردها در سوریه صاحب جایگاه و‌ نقش سیاسی شوند.
وی گفت:جناب بارزانی در پی توجه کشورهای قدرتمند و بویژه اروپایی در قبال کُردهای سوریه است و از همه ابزارهای لازم برای برقراری ارتباط میان آن‌ها و کُردها بهره می‌برد.
ریزان شیخموس درباره نشست اخیر میان رییس شورای میهنی کُرد و نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص کُردستان سوریه، اظهار کرد:این‌ مسئول آمریکایی اعلام کرد که قصدی برای خروج از سوریه ندارند و تلاش می‌کنند براساس تصمیم سازمان ملل در خصوص حل بحران‌ سوریه هم از لحاظ سیاسی و هم‌ اقتصادی به کُردها و مردم سوریه کمک کنند.
رییس حرکت آینده کُردستان سوریه(ŞPKS) افزود:همچنین در این‌ نشست به ادامه گفتگوها میان‌احزاب کُرد برای رسیدن‌ به یک‌ توافق جامع تاکید شد، تا همه کُردها و احزاب سیاسی در یک اداره مشترک نقش ایفا کنند
کد خبر 16844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha