ستمی که به کردها می شود، بر جغرافیا و طبیعت آنها هم روا داشته می شود

سرویس ترکیه - یعقوب تانیش فعال محیط زیست قلع و قمع درختان در کردستان ترکیه را در امتداد جنگ 40 ساله بر علیه کردها دانست.

به گزارش کردپرس، یعقوب تانیش، بوم شناس و فعال محیط زیست با اشاره به «کشتار درختان» در کردستان ترکیه آن را در امتداد جنگ 40 ساله بر علیه کردها دانست و گفت «اکوسیستم جغرافیای کردی در حال مرگ است و آنچه بر کُرد روا داشته می شود، بر طبیعت و جغرافیای او هم روا داشته می شود.»

در حالی که کشتار جنگل های مناطق کردنشین بستا، و کوه های نماز و دامنه های کوه جودی در شرناخ از سوی نیروهای گارد محلی و نیروهای نظامی ترکیه به شدت ادامه دارد و این درختان با کامیون به مناطق دیگر ارسال و به فروش می رسند، از سویی هزاران درخت در جنگل های این مناطق به دلیل آتش سوزی به خاکستر تبدیل می شوند.

یعقوب تانیش در گفتگو با خبرگزاری بین النهرین با اشاره به رابطه کشتار درختان و مسئله کُرد گفت: «این کشتار، از جنگ 40 ساله علیه کردها جدا نیست. جودی مکانی تاریخی است. پیش از این همه جا سبز و پر از بلوط و قابل زیستن بود. اما با آغاز روند درگیری ها اکوسیستم این منطقه در راستای اهداف "انسان زدایی" غیر قابل زیست شد. آنها تا جایی که دستشان می رسد درختان را قطع می کنند، جایی را که دستشان نمی رسد بمباران میکنند و به آتش می کشند.»

تانیش با بیان این که منطقه تبدیل به بیابان بی آب و علف شده و به دلیل فعالیت های ناسالم باران های اسیدی می بارد و سبب آلوده شدن نهرها و از بین رفتن زندگی موجودات زنده می شود، گفت: «ما حتی نمی توانیم برای برآورد میزان تخریب یک مطالعه علمی انجام دهیم، زیرا مطالعه میدانی علمی در این مناطق کردنشین ممنوعیت دارد. برای مثال پوشش گیاهی این مناطق بلوط است. اگر درخت ها بریده شوند و ریشه هایشان باقی بماند خودشان می توانند خودشان را احیا کنند اما با وجود آتش سوزی ها این امکان از بین می رود. و این وضعیت برای همه موجودات زنده خطرناک است.»

او ادامه داد: «همیشه آتش سوزی ها در ترکیه در شرق کشور رخ می دهد ولی از آنجا که هر ستمی در حق کُرد مباح است، سوختن این جنگل ها، بریدن و کشتار درختان، به مسئله روز ترکیه تبدیل نمی شود. چون دیدگاه امنیتی بر همه چیز حاکم است.»

کد خبر 16983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha