رنکینگ جدید دانشگاه کردستان؛ سراب یا واقعیت؟

سرویس کردستان- قطعا هر موسسه علمی به دنبال ارتقاء علمی خود در سطح ملی و بین المللی است و نیل به هر گونه موفقیتی در این حوزه موجبات دلخوشی و تزریق روحیه امید به دانشگاهیان و مردم خواهد شد. دانشگاه کردستان یکی از دانشگاه های در حال رشد و دارای نیروهای جوان و موثر در استان کردستان است.

در سال های اخیر علی الخصوص در رتبه بندی موضوعی۲۰۲۲ تایمز رتبه ای از دانشگاه کردستان مورد اعلان قرار گرفته که کردپرس این رویداد را از ابعاد مختلف قابل تحلیل و بررسی می داند. در این رتبه بندی دانشگاه کردستان در مورد علوم زیستی رتبه نخست و در علوم فیزیکی رتبه سوم کشوری و رتبه۴۰۱ تا۵۰۰ جهان را کسب کرده است.در این رابطه چند نکته حائز اهمیت است:

۱- سندیت این رنکینگ در سطح ملی و بین المللی تا چه حد است؟ آنچه که در این رابطه مهم به نظر می رسد،تعجب آور بودن این رنکینگ است.آیا اطلاعات تمام دانشگاه های کشور در تایمز وارد شده است؟ تا چه حد این نظام رنگینگ جامع و مانع است؟ چرا تایمز با واقعیات موجود در رنکینگ مورد تایید وزارت علوم،تحقیقات و فناوری تا این حد فاصله دارد؟

۲- انتشار اخبار مربوط به رنکینگ دانشگاه کردستان در مقطع زمانی تصمیم گیری در خصوص ریاست جدید دانشگاه کردستان تلویحا به این معناست که علت اصلی کسب این رتبه، مدیریت عالی دانشگاه و تیم مدیریتی او باشد.تزریق چنین تفکری به بدنه دانشگاه و استان غیر قابل پذیرش و غیر علمی است زیرا اولا ابهامات بند یک در مورد رنکینگ تایمز و جامع و مانع بودن آن وجود دارد، ثانیا اگر توفیقی حاصل شده ناشی از تلاش اعضای هیات علمی آن دانشگاه است پس مصادره به مطلوب در این قضیه کاملا مذموم و قبیح است.

۳- اگر فرآیند وارد کردن داده ها به نظام رتبه بندی تایمز یا هر نظام دیگری در دوره ریاست بعدی دانشگاه کردستان دچار مشکل شود، آیا این به معنای فقدان صلاحیت مدیریتی و علمی اوست. تالی فاسد چنین تبلیغاتی می تواند مدیران بعدی را دچار چالش جدی کند.

۴- ضرورت دارد تحقیق جامعی در خصوص چگونگی کسب رتبه های تایمز صورت پذیرد و مشخص شود که چگونه و با چه ابزار و تدبیری دانشگاه کردستان بالاتر از دانشگاه تهران، خواجه نصیر و ...قرار گرفته است.

۵-باید بتوان پاسخی منطقی به این سوال داد که در طول دو سال اخیر چه تغییری در پژوهش و آموزش در دانشگاه کردستان روی داده است که این چنین تغییر چند هزار رتبه ای را توجیه می کند! در دو سال گذشته پاندمی کرونا و نبود یا کمبود مواد آزمایشگاهی بسیاری از اساتید را با مشکل جدی روبرو کرده است و آنچه در رنکینگ دانشگاه روی داده با واقعیات میدانی و خارجی همخوانی ندارد.

6- این رسانه از موفقیت های پژوهشگران جوان دانشگاه کردستان در حد وسع خود حمایت می کند و هر گونه تلاش در جهت ارتقای سطح علمی دانشگاه را ارج می نهد، اما وظیفه رسانه ای خود می داند که نسیت به آلوده شدن علم به برخی تبلیغات و سیاست کاری ها هشدار دهد. در این راستا آمادگی خود را برای برگزاری میزگردی در این حوزه با حضور دانشگاهیان اعلام می دارد. پیشنهاد می شود در این خصوص به صورت علمی توضیحات قانع کننده برای افکار عمومی ارایه شود تا جایگاه علمی دانشگاه کردستان به عنوان یکی از مهم ترین داشته های استان خدشه دار نشود.

کد خبر 17548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha