نصب و راه‌ اندازی 93 نیروگاه خورشیدی در کردستان

سرویس کردستان - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: تاکنون ۹۳ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۸۵ کیلووات توسط ادارات و مدارس و مشترکان بخش خصوصی درسطح استان راه‌اندازی شده است.

به گزارش کرد پرس، به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان، هیوا لهونیان رویکرد وزارت نیرو برای استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مطلوب بوده و از سال ۸۸ استفاده از این نوع انرژی در کردستان شروع شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی استان و وجود ۲۷۰ روز آفتابی در طول سال و پایین بودن دما، شرایط مناسبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی دراستان فراهم است و امیدواریم با ورود بخش خصوصی به این عرصه شاهد توسعه استفاده از انرژی پاک دراستان باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در ادامه به مزایای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی علاوه برکسب درآمد برای مشترکین اشاره کرد و ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی، عدم تولیدگازهای گلخانه‌ای و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، خرید تضمینی تولیدی توسط شرکت برق با محاسبه ضریب تقریبی (افزایشی) و برخورداری از حمایت قانونی مجلس و دولت و همچنین دریافت وام از این طریق از بانک های عامل به جهت مشارکت در خرید این قبیل سامانه‌ها و نصب و راه‌اندازی توسط شرکت مجری پیمانکار از جمله محاسن و ویژگی‌های اجرای این طرح است.

لهونیان با اشاره به اینکه حداقل فضای لازم برای نصب هر کیلووات سامانه خورشیدی ۱۰ مترمربع است، یادآور شد: پشت بام آزاد و بدون سایه، زمین بایر و یا بدون استفاده از جمله شرایط لازم برای نصب پنل‌های خورشیدی است.

وی بیان کرد: تاکنون ۹۳ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۸۵ کیلووات توسط ادارات و مدارس و مشترکان بخش خصوصی درسطح استان راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: ۵۳ مورد از این تعداد مربوط به ادارات، مساجد و مدارس و ۴۰ مورد مابقی متعلق به بخش خصوصی است.

لهونیان اظهار کرد: ادارات و ارگان‌های دولتی براساس بخشنامه ابلاغی دولت در سال ۹۴ مکلف هستند حداقل ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه سامانه‌های خورشیدی تامین کنند.

وی افزود: حداکثر ظرفیت انشعاب برق مشترک تا سقف ۲۰۰ کیلووات پیش‌بینی شده است و علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره به دفتر مدیریت مصرف زیرمجموعه معاونت فروش و خدمات مشترکین این شرکت مراجعه کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان ادامه داد: برق تولیدی نیروگاه خورشیدی به مدت ۲۰ سال به قیمت مصوب هر کیلووات ۱۴ هزار و ۵۶۰ ریال به علاوه ضریب افزایش سالیانه به صورت تضمینی توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود و براساس محاسبات انجام شده به ازای هر نیروگاه ۵ کیلوواتی رقم ریالی مابین یک میلیون تا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ماهیانه و دربازه زمانی 2 ماهه و تجمیعی معادل ۲ تا 2 میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌ شود.

کد خبر 17552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha