امسال یک چهارم سیب تولیدی آذربایجان غربی به زیر درختی تبدیل شد

سرویس آذربایجان غربی- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، امسال بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تُن سیب در سطح آذربایجان غربی تولید شده است، گفت: بیش از ۳۵۰ هزار تُن ، معادل یک چهارم از این میزان تولید به علت تغییر شرایط آب و هوایی و گرم شدن دما ریزش کرده است.

به گزارش کردپرس، اکبر کرامتی در جلسه خرید تضمینی سیب صنعتی آذربایجان غربی تصریح کرد: در سالهای گذشته خرید سیب زیر درختی درجه سه با قیمت بسیار پایین توسط کارخانجات مهمترین مشکل باغداران آذربایجان غربی بود که امسال دولت در راستای حمایت و تکریم زحمات کشاورزان و همچنین جلوگیری از کاهش واسطه ها در عرضه خرید و فروش محصولات کشاورزی با خرید تضمینی برای رفع این مشکل اقدام کرده است.

کرامتی با بیان اینکه از اوایل مهرماه کار خرید تضمینی سیب صنعتی در استان آغاز شده است، گفت: به دلیل محدودیت مراکز خرید سیب صنعتی شاهد صف های طولانی در جلوی درب کارخانجات و مراکز خرید سیب صنعتی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: تعجیل کشاورزان برای تحویل محصول، علت این موضوع بوده است در حالی که ظرفیت خرید کارخانه ها روزانه به طور میانگین ۵۰۰ تن است .

او ادامه داد: باغداران ازتشکیل صف و تجمع در جلوی درب کارخانجات و مراکز خرید سیب صنعتی استان خودداری کنند. تحویل محصول به صورت تدریجی انجام شود و مطمئن باشند دولت متعهد به خرید این محصول تا آخرین موجودی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر فعالیت و نظارت مستمر بر مراکز خرید سیب صنعتی در استان گفت: محصول خریداری شده باید با رعایت نحوه انبارداری و نگهداری محصول مراقبت شود چرا که این محصول قابلیت فاسدپذیری بالایی دارد.

کرامتی با تاکید بر تسریع در بازاریابی خارج از استان برای فروش سیب صنعتی آذربایجان غربی گفت: سیب های خریداری شده به عنوان بیت المال محسوب می شود و باید جلوی ضرر و زیان دولت و از دست رفتن دسترنج کشاورزان را گرفت و در صورت عدم همکاری به موقع کارخانجات و صنایع تبدیلی داخل استان برای تسریع در روند خرید ، محصول خریداری شده به کارخانجات خارج از استان نیز صادر می شود.

او بیان کرد: خوشبختانه روزانه 2 تا 3 هزار تن سیب درختی توسط 100 تا 150 کامیون نیز در حال حاضر به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس از استان صادر می شود و این روند مطلوب ادامه دارد.

کد خبر 18803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha