مرکز ارائه خدمات مشاوره ای «خط ملی نماد 1570» آموزش و پرورش کردستان افتتاح شد

سرویس کردستان – مرکز ارائه خدمات مشاوره ای «خط ملی نماد 1570» آموزش و پرورش کردستان با حضور مدیرکل آموزش و پرورش کردستان افتتاح شد.

به گزارش کرد پرس، همزمان با آغاز هفته بهداشت روان، مرکز ارائه خدمات مشاوره ایی با عنوان خط ملی نماد 1570 اداره کل آموزش و پرورش کردستان با هدف ارائه خدمات مشاوره ایی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی به دانش آموزان در مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش آموزان سنندج افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در این مراسم با بیان اینکه راه اندازی خط ملی نماد به آرامش روان دانش آموزان و کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کند، گفت: خدمات مشاوره ای و رسیدگی به آسیب های روانی اجتماعی دانش آموزان از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید با هر روش ممکن به آرامش روان دانش آموزان که برای جامعه و آموزش و پرورش اهمیت دارد، کمک کرد.

رشید قربانی با اشاره به تهدیدهای ناشی از فضای مجازی و آسیب های اجتماعی جامعه، اظهار کرد: گاهی اوقات ممکن است دانش آموزان ناخواسته در معرض رفتارهای پرخطر و تنش های اجتماعی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه زمینه برای ورود رفتارهای پرخطر در فضای مجازی فراهم است، افزود: دستگاه های مختلف و بویژه آموزش و پرورش تلاش می کند که به هر طریقی بتواند به آرامش روحی و روانی دانش آموزان کمک کند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان موضوع آسیب های اجتماعی دانش آموزان را بسیار حائز اهمیت دانست و ادامه داد: تاکید رهبر معظم انقلاب و مسئولین کشور بر توجه به موضوع آسیب های اجتماعی بیانگر اهمیت این موضوع است و در همین راستا حدود 14 دستگاه از شرکای آموزش و پرورش استان به موضوع آسیب های اجتماعی و کاهش آن در جامعه کمک می کنند.

قربانی ایجاد خط ملی نماد 1570 را کاری بسیار ارزشمند برای کاهش آسیب های روانی اجتماعی در بین خانواده ها و دانش آموزان دانست و یادآور شد: از گذشته وزارت آموزش و پرورش پیگیر این موضوع بود و در کل کشور این خط راه اندازی شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد ایجاد خط ملی 1570 در سطح استان بتواند در راستای بهداشت روان، آرامش روانی بیشتری برای دانش آموزان و خانواده ها فراهم کند و دانش آموزان بتوانند با آرامش خاطر به تحصیل خود ادامه دهند و به موفقیت و پیشرفت برسند.

ارتقاء سلامت روان دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان نیز در این مراسم ارتقاء سلامت روان و مصون سازی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی را محور فعالیت های خدمات مشاوره ای دانست، و گفت: راه‌اندازی خط ملی نماد گامی مهم در راستای آگاهی بخشی به خانواده‌ها و کیفیت‌بخشی به برنامه‌های حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

حجت اله نریمانی با بیان اینکه 16 مرکز مشاوره در سطح شهرستان ها و مناطق مشغول ارائه خدمات مشاوره ای به دانش آموزان استان هستند، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا که مشکلات روحی و روانی برای خانواده ها و دانش آموزان ایجاد کرد، طرح های مختلفی در حوزه آموزش و پرورش اجرا شد.

وی از اجرای آزمون غربالگری برای کلیه دانش آموزان متوسطه اول خبر داد و افزود: براساس داده و تحلیل های حاصل از این آزمون، آسیب ها شناسایی و برنامه های مشاوره ای در شهرستان ها اجرا می شود که هدف آن ارتقاء سلامت روان و مصون سازی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی محور فعالیت های خدمات مشاوره ای است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان همچنین اجرای طرح یاریگران زندگی با مشارکت و همفکری دانش آموزان را یکی دیگر از برنامه های حوزه پرورشی عنوان کرد و ادامه داد: در همین راستا دانش آموزان توانمند شناسایی و از این ظرفیت در راستای کاهش آسیب های اجتماعی استفاده می شود.

نریمانی اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) را از دیگر برنامه های این حوزه نام برد و یادآور شد: این طرح با مشارکت 12 دستگاه فرهنگی انجام می شود و در همین راستا دانش آموزان دارای مسائل خاص شناسایی و به مراکز شرکای آموزش و پرورش مثل دادگستری، بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی ارجاع داده شده و مسائل و مشکلات آن ها پیگیری می شود.

وی از راه اندازی«صدای مشاور» در مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق خبرداد و بیان کرد: با خط های تلفنی ایجاد شده، مشاورین به سوالات دانش آموزان و اولیا پاسخ داده و خدمات مشاوره ای لازم را به آن ها ارائه می کند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه امروز نیز شاهد افتتاح خط ملی نماد 1570 هستیم، گفت: این برنامه ملی کردستان جزو اولین استان هایی است که در این زمینه اقدام کرده است و امروز این طرح با اعتباری بالغ بر 150 میلیون تومان افتتاح می شود.

نریمانی اظهار کرد: این خط به‌منظور تسهیل در دسترسی سریع و به‌موقع دانش آموزان، کارکنان و والدین به خدمات راهنمایی و مشاوره، واکنش سریع و به‌موقع در فوریت‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و کیفیت بخشی به خدمات با بهره‌گیری از متخصصان و آموزش دیدگان راه‌اندازی شده است.

کد خبر 18922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha