ترکیه با استفاده از سلاح شیمیایی قوانین بین المللی را نقض کرده است/نهادهای بین المللی درباره این امر تحقیق کنند

سرویس ترکیه - مراد قاراییلان با اعلام این که شواهدی مبنی بر استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی در اقلیم کردستان وجود دارد از نهاد های بین المللی خواست تا در این زمینه تحقیق کنند.

به گزارش کردپرس، مراد قاراییلان عضو شورای رهبری (PKK) اعلام کرد که بر اساس اسناد و شواهد موجود استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی قطعی است و از نهادهای بین المللی خواست تا در این زمینه تحقیق کنند. او همچنین خواستار اتحاد بین کردها در برابر حملات ترکیه شد.

مراد قاراییلان در گفتگو با مدیا نیوز با یادآوری این که 6 ماه از آغاز عملیات ترکیه در شمال اقلیم کردستان می گذرد گفت: «ترکیه می خواست مانند سال 1998 که به سوریه حمله کرد و با دستگیری عبدالله اوجالان قصد انحلال PKK را داشت، این بار هم با حمله به کردستان عراق در عرض 2 تا 3 ماه همه بخش های قندیل و گاره و حوزه فعالیت نیروهای PKK را اشغال کند و این جنبش را از بین ببرد. با این همه موفق به این کار نشد.»

او ادامه داد: «ترکیه در ابتدا این جنگ را بسیار رسانه ای کرد اما بعد که کم کم با شکست در اهداف خود مواجه شد سعی کرد تا از نشان دادن ابعاد و بزرگی این جنگ بپرهیزد. حکومت ترکیه همچنین برای رهایی از احساس شکست از سلاح شیمیایی در منطقه استفاده می کند و به این ترتیب قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد. به همین ترتیب جنگ در مناطق آواشین، زاپ، و متینا ادامه دارد.»

قاراییلان با بیان این که حکومت ترکیه علیه نیروهای PKK در اقلیم کردستان از سلاح شیمیایی استفاده می کند گفت: «HPG نیز یک بار درباره این موضوع بیانیه صادر کرده است. تصاویر، اسناد و مدارکی وجود دارند که نشان می دهند به طور قطع حکومت ترکیه در این جنگ از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. با این همه نیروهای بین المللی مسئول در این زمینه سکوت اختیار کرده اند، زیرا ترکیه عضو ناتو است. نیروها و نهادهای بین المللی می توانند به منطقه آمده و از نزدیک درباره این موضوع تحقیق کنند. تونلی در گیره سور وجود دارد که ما همه نیروهای خود را از آنجا خارج کرده ایم. ترکیه هنوز وارد آن تونل نشده است اما اجساد یاران ما همچنان در آنجا هستند. نهادهای بین المللی می توانند بروند در آنجا تحقیق کنند و ببینند که حکومت ترکیه از سلاح شیمیایی استفاده کرده و قوانین بین المللی را نقض کرده است.»

قاراییلان با بیان این که گروه های مختلف کرد نمی توانند در زمان بروز مشکلات با یکدیگر متحد شده و یک سیاست مشترک را پی بگیرند، گفت: «بی شک این موضوع دلایل زیادی دارد اما در حال حاضر نیاز فوری به یک سیاست مشترک کردستانی احساس می شود. وضعیت اتحادیه میهنی (یکیتی) که روشن است اما حزب دموکرات کردستان (پارتی) با همکاری حکومت ترکیه در تلاش برای از بین بردن دستاوردهای مردم کرد به ویژه PKK است. اکنون یک طرف این حملات پارتی است. ما در تلاش برای ایجاد نوعی سیاست ملی، دموکراتیک و مشترک علیه حملات ترکیه هستیم اما با وجود همکاری های پارتی با ترکیه به نظر نمی رسد که این امر به این زودی رخ دهد.»

کد خبر 19577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha