چه اتفاقاتی در مناطق تحت تصرف ترکیه در شمال سوریه می‌افتد؟

سرویس سوریه-در ماه اکتبر گذشته دو رهبر القاعده و داعش در حمله هوایی نیروهای آمریکا به گری‌سپی و سریکانی که تحت تصرف ارتش ترکیه و کروه‌های مسلح است، کشته شدند.

به گزارش کُردپرس، دو شهر سریکانی و گری‌سپی در شمال سوریه که تحت کنترل نیروهای ترکیه و گروه‌های مخالف مسلح هستند، در ماه اکتبر شاهد تداوم آدم‌ربایی‌، هرج و مرج، ناامنی و اعتراض بودند.

با این حال، مهم‌ترین اتفاقی که در هفته گذشته خبرساز شد، کشته شدن رهبران برجسته القاعده و داعش در حملات هوایی پهپادهای آمریکایی در دو منطقه تحت کنترل ترکیه بود.

پس از حمله‌ای که، بر اساس گزارش های حقوق بشری، منجر به آواره شدن حدود ۳۰۰ هزار نفر از خانه های خود در اواخر سال ۲۰۱۹ شد، شهرهای سریکانی و گر‌سپی تحت کنترل نیروهای ترکیه و جناح های مخالف قرار گرفتند.

آیا رهبران داعش و النصره تحت حمایت ترکیه هستند؟

در زمانی که ترکیه به آغاز عملیات نظامی جدید در شمال شرق سوریه تهدید می‌کند، نیروهای آمریکایی در بیانیه‌ای که در ۲۳ اکتبر منتشر شد، کشته شدن«عبدالحمید مطر» رهبر القاعده را با یک حمله هوایی اعلام کردند.

پیش از آن، شاهدان عینی گفته بودند که صدای یک انفجار قوی را از تقاطع عربید در شهر سلوک در ۲۰ کیلومتری شرق گری‌سپی شنیده اند.

فرماندهی ایالات متحده اعلام کرد: «کشته شدن این رهبر مهم القاعده توانایی سازمان تروریستی را برای برنامه ریزی و انجام حملات جهانی بیشتر که شهروندان آمریکایی، شرکای ما و غیرنظامیان بی گناه را تهدید می کند، تضعیف خواهد کرد.»

دو روز بعد، یک منبع آگاه به روژاواپرس گفت یک پهپاد که گمان می رود آمریکایی باشد، یکی از رهبران برجسته داعش معروف به (صباحی الابراهیم المصلح) ملقب به ابو حمزه الشحیل را در روستای العدوانیه در حومه سریکانی هدف قرار داده است.

به گفته این منبع، در این حمله هوایی "الشحیل" که اهل روستای الشحیل در حومه دیرالزور است به همراه دو تن از همراهانش در حالی که مشغول انجام ماموریت در منطقه بود، کشته شدند.

در همین راستا، فرهاد شامی، مدیر دفتر رسانه ای نیروهای سوریه دموکراتیک در توییتی توضیح داد «الشحیل» یکی از اعضای مجلس شورای داعش محسوب می شود و پس از تسلط نیروهای سوریه دموکراتیک بر این منطقه، از دیرالزور گریخته است.

کشتار این رهبران برجسته تروریست‌ها در مناطق تحت کنترل ترکیه، که قصد داشت آن‌ را به مناطق امنی برای آوارگان سوری تبدیل کند، تبدیل به بحث امروز رسانه‌ها شده است.

شهر سریکانی پیش از این شاهد برافراشته شدن پرچم های داعش در جریان اعتراض ساکنان این منطقه به موضع ریاست جمهوری فرانسه در مورد کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) در اکتبر سال گذشته بود.

در اواخر سال گذشته، انتشار تصاویر «خانواده‌های عراقی» عضو داعش از سوی رسانه‌ای نزدیک به جناح‌های مخالف مسلح وفادار به ترکیه، جنجال گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی و در میان آوارگان سریکانی به راه انداخت.

اورهان کمال، فعال رسانه ای اهل این شهر، به روژاوا پرس گفت شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این خانواده ها با داعش مرتبط هستند، به ویژه پس از انتشار تصاویری از تظاهراتی که حدود دو ماه پیش در این شهر انجام دادند.

در حالی که سرگرد یوسف حمود، سخنگوی گروه های "ارتش ملی" در بیانیه ای به نورث پرس ارتباط آنها با خانواده های داعش را رد کرد.

آدم ربایی ها ادامه دارد

همانند دو سال گذشته که نیروهای ترکیه و جناح های مخالف این دو منطقه را تحت کنترل خود در آورده اند، آدم ربایی و دستگیری خودسرانه ساکنان محلی ادامه دارد.

در چهارم ماه گذشته، منابع محلی گفتند که گروه های مسلح پس از یورش به خانه های شهروندان، سه غیرنظامی از جمله دو زن را در شهر علی بگلیه در حومه گری‌سپی ربوده اند.

این منابع گفتند که سه فرد ربوده شده فاطمه الکود و تحسین علی از طایفه جیس و زلخا الحسین از طایفه الاهوس هستند که به زندان شاخه ضد ترور جناح های مسلح در این شهر منتقل شدند.

جناح های طرفدار آنکارا از میانجیگری مقامات محلی برای آزادی زنان خودداری کردند چرا که به دلیل عرف، جامعه دستگیری زنان را مغایر با آداب و سنن می داند، به همین دلیل خشم مردم را به دنبال داشت، به ویژه اینکه دستگیری با سلاح گرم صورت گرفت.

در بیست و پنجم اکتبر، یک منبع در شهر سلوک در روستای گری‌سپی به نورث پرس گفت که سازمان اطلاعات ترکیه یک مرد مسن از قبیله تای را به نام جاسم الشیخ (۷۰ ساله) را دستگیر کرده است.

دو روز بعد، یک منبع در حومه گری‌سپی گفت که ماموران اطلاعاتی ترکیه و گروه های مخالف وفادار به ترکیه سه شهروند را از شهرهای مختلف در یورش های جداگانه‌ای ربودند.

این منبع به روژاوا پرس گفت، ربوده شدگان ابراهیم الکدور اهل شهر گری‌سپی، محمد سیر از شهر سلوک و عبدالفواز الحمیدی از شهرک همام الترکمان هستند.

آدم ربایی علیه ساکنان بومی باقی مانده شهر گری‌سپی و روستاهای تحت کنترل ترکیه تکرار می شود و انگیزه این آدم ربایی اغلب اخاذی از ساکنان و وادار کردن آنها به پرداخت باج یا پول برای آزادی ربوده شدگان است.

بر اساس گزارش های محلی و بین المللی، مناطق تحت کنترل جناح های وفادار به آنکارا و تحت نظارت نهادهای امنیتی و نظامی ترکیه شاهد نقض گسترده و تلاش برای ترکی شدن است.

اعتراض و بی قانونی

با توجه به تنش های امنیتی بین جناح های مخالف که اغلب به درگیری های مسلحانه تبدیل می شود، هرج و مرج امنیتی توسط عناصر این جناح ها علیه مردم محلی ادامه دارد.

یک منبع آگاه به رسانه‌های شمال سوریه گفت مشاجره و درگیری لفظی در مقابل یک نانوایی در شهر گری‌سپی در اوایل ماه جاری به استفاده از سلاح توسط یک عضو مخالف مسلح علیه غیرنظامیان تبدیل شد.

به گفته این منبع، در نتیجه تیراندازی، سه نفر از جمله یک‌ کودک مجروح شدند که حال یکی از آنها وخیم است.

ده ها تن از عناصر مسلح در منطقه گری‌سپی تهدید کردند که نقاط نظامی خود را در خطوط تماس با نیروهای سوریه دموکراتیک و دولت سوریه به دلیل پرداخت نکردن ماه ها حقوق خود ترک خواهند کرد و نافرمانی از دستورات رهبران خود را اعلام کردند.

یک منبع ویژه به روژاوا پرس گفت: گروهی از اعضای لشکر ۲۰ مستقر در شهر سلوک، در روز دهم ماه جاری میلادی در مقابل پایگاه ترکیه در شهر سلوک، در اعتراض به قطع حقوق خود، تظاهراتی ترتیب دادند.

روستاها به دلیل بمباران خالی شدند

طی هفته های گذشته حومه شهرک تل تمر در شمال حسکه و عین عیسی در حومه رقه شاهد تشدید تنش نظامی میان نیروهای ترکیه و جناح های مخالف مسلح با نیروهای سوریه دموکراتیک بود که منجر به خسارات مالی زیاد و زخمی شدن غیرنظامیان شد.

یک منبع در شورای نظامی تل تمر گفت نیروهای ترکیه و جناح های مخالف مسلح طی ماه جاری حدود ۲۰ بار روستاهای حومه این شهر را با خمپاره و توپخانه هدف قرار داده اند.

این بمباران موجب تخریب ده‌ها خانه در روستای الدردره و سه روستای مسیحی‌نشین و همچنین خسارت به قبرستان‌های آشوری‌ها در روستاهای تل‌جمعه و تل‌شنان و خسارت قابل توجهی به خطوط برق شد.

همچنین بمباران‌های ترکیه در هفته آخر ماه گذشته منجر به تخلیه کلی سه روستای آشوری نشین در حاشیه رودخانه خابور شد که عبارتند از تل شانان، تل جمعه و تل کیفجی.

نبیل واردا، سخنگوی گارد خابور آشوری، گفت:حملات ترکیه به حومه تل تمر با هدف آواره کردن مردم آشوری از این منطقه در ادامه پروژه قدیمی خود در قتل عام سال ۱۹۱۵ است.

منابع نظامی در نیروهای سوریه دموکراتیک همچنین گفتند که نیروهای ترکیه و گروه های مخالف در ماه جاری بیش از پنج بار منطقه عین عیسی را هدف قرار دادند.

بمباران مجدد ترکیه باعث تخریب منازل غیرنظامیان و مجروح شدن عادل مسلم (۱۶ ساله) در حومه عین عیسی شد.

در اوایل ماه جاری، آرام حنا، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک، در بیانیه‌ای گفت، تشدید تنش نظامی اخیر ترکیه در شمال شرق سوریه، اوضاع منطقه را بدتر خواهد کرد و راه را برای بازگشت دوباره تروریسم باز خواهد کرد.

کد خبر 20280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha