گرفتاری ١٠٠ قطعه پرنده در شوره زار دریاچه ارومیه/ امکان رهاسازی وجود ندارد

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰ قطعه از پرندگان مهاجر به علت افزایش شوری آب و پدیده بلوری شدن در دریاچه ارومیه گرفتار شده اند و باتوجه به کاهش تراز دریاچه امکان تردد قایق و رهاسازی پرندگان گرفتار شده وجود ندارد.

به گزارش کردپرس، امید یوسفی با اشاره به گرفتاری پرندگان به علت بالا بودن شوری دریاچه ارومیه به فارس افزود: دریاچه ارومیه طی سال ۱۳۸۰ دچار بحران خشکسالی شده و در دهه ۹۰ این بحران شدت بیشتری پیدا کرد و طی سال‌۸۵ جمعیت پرندگان در دریاچه بیشتر بود و میزان درگیری پرندگان با کریستالیزه و بلوری شدن افزایش یافت.

او ادامه داد: طی دهه ۸۵ همکاران محیط زیست پرندگان گرفتار شده در دریاچه ارومیه به علت کریستالیزه شدن و افزایش نمک دریا را جمع آوری کرده و در آب‌های شیرین شست‌و شو داده و نسبت به رهاسازی پرندگان اقدام می‌کردند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: بعد از سال ۹۰ به طور تقریبی ترکیبات و املاح موجود در دریاچه ارومیه تغییر کرد و املاحی که بیشتر باعث کریستالیزه شدن و بلوری شدن می‌شدند ته نشین و پدیده گرفتاری پرندگان در دریاچه ارومیه کمتر شد.

یوسفی اضافه کرد: باتوجه به کاهش تراز دریاچه ارومیه و افزایش شوری دریاچه طی امسال و سال‌های اخیر گرفتاری پرندگان در سطح دریاچه ارومیه مشاهده می‌شود اما باتوجه به کاهش جمعیت پرندگان در سطح دریاچه گرفتاری پرندگان نسبت به سال‌های گذشته انگشت شمار بوده و این پدیده گرفتاری کاهش یافته است.

او تصریح کرد: پدیده شوری دریاچه ارومیه و کاهش سطح دریاچه ارومیه باعث شده است که اکثر پرندگان داخل دریاچه وارد و آشیانه سازی نکنند و در وسط رودخانه‌ها جوجه آوری کنند.

یوسفی گفت: تاحدودی عوامل دیگری مانند بیماری زمینه‌ای و ضعف پرندگان مهاجرت به علت مهاجرت باعث گرفتاری و تلف شدند پرندگان شده‌اند که تعداد این پرندگان در حدود ۱۰۰ قطعه است.

او با بیان اینکه امسال باتوجه به کاهش تراز دریاچه امکان تردد قایق در داخل دریاچه مسیر نیست گفت: همین امر باعث شده است پرندگان گرفتار شده که زیر ۱۰۰ قطعه هستند رهاسازی نشوند. اما طی بارش‌ روز گذشته امید است که سطح تراز دریاچه افزایش یافته و بال پرندگان گرفتارشده شست‌وشو یافته و نجات یابند.

کد خبر 20310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha