جشنواره ملی شمس و مولانا با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

سرویس آذربایجان غربی- چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا با معرفی آثار برتر موسیقی سنتی در خوی به کار خود پایان داد و گروه بیدل از استان خراسان رضوی در این جشنواره اول شد.

به گزارش کردپرس، در چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا در مدت ۳ روز ۱۴ اثر موسیقی برتر از ۹ استان کشور باهم رقابت کردند. در روز پایانی جشنواره ۴ گروه موسیقی سنتی از استانهای خراسان رضوی، آذربابحان غربی و شرقی واستان یزد آثار خود را ارائه کردند.

در پایان با رای هیئت داوران گروه بیدل از استان خراسان رضوی اول شد، گروه صوفیان از اصفهان در جایگاه دوم ایستاد و گروههای موسیقی راز از استان فارس و خیال از یزد مشترکا سوم شدند و نشان زرین و جوایز نقدی جشنواره را دریافت کردند.

هیئت داوران در بخش نگاه ویژه آن از گروه موسیقی نوجوانان رودکی آذربایجان شرقی تجلیل کردند.

سجاد چهرآرا عضو هئیت مدیره تولیت شمس تبریزی در آئین اختتامیه این جشنواره از ثبت اولین دیدار شمس و مولانا در فهرست بزرگداشت های سازمان جهانی یونسکو خبر داد و گفت؛, ثبت این رویداد در هشتصدمین سالگرد ملاقات مولانا و شمس زمینه ساز پرتو بیشتر اندیشه این مفاخر ملی است.

معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی هم در این مراسم با تقدیر از هنرمندان حاضر در این جشنواره برپایی این گونه جشنواره ها را در راستای بزرگداشت مفاخر ملی بسیار مهم دانست .

علی مصطفوی در ادامه به ثبت نخستین دیدار شمس و مولانا در یونسکو اشاره کرد و افزود: پس از این دیدار مولانا دوران پرشوری را آغاز کرد و آثاری را برجای گذاشت که از مهمترین نتایج آن تعالی اندیشه بشری و صلح و دوستی بود.

چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا با هدف پاسداشت مفاخر ملی به مدت ۳ روز با حضور گروههای موسیقی اصیل ایرانی و علاقه مندانی به عرفان و ادب در شهرستان خوی برگزار شد. برای برگزاری این جشنواره ۲۳۶ اثر موسیقی سنتی و آواز اصیل ایرانی از ۲۹ استان کشور به دبیرخانه جشنواره در تولیت شمس تبریزی رسیده بود که از میان این آثار ۵۶ اثر مطابق با اهداف جشنواره و با انتخاب داوران به مرحله داوری جشنواره راه یافته بودند، از این آثار ۱۴ اثر برتر شناخته شده و در این جشنواره در مدت سه روز به علاقه‌مندان ارائه می‌شوند.

داوری آثار این دوره از جشنواره‌ شمس و مولانا را استادان عبدالحسین مختاباد، ملیحه سعیدی و پویا سرایی بر عهده دارند.

گفتنی است؛ غیبت عبدالحسین مختاباد و ملیحه سعیدی به عنوان داوران جشنواره شمس و مولانا موجب تعجب گروه های موسیقی شد.

کد خبر 21149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha