چهارمین فصل مطالعات نجات بخشی سد «کانی‌سیب» پیرانشهر آغاز شد

سرویس آذربایجان غربی- چهارمین فصل متوالی انجام مطالعات نجات بخشی در چهار محوطه تاریخی اطراف سد کانی‌سیب پیرانشهر با چهار هیئت از باستان‌شناسان کشور آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این خصوص کردپرس بیان کرد: این مطالعات در ادامه کاوش‌های سال گذشته برای چهارمین فصل متوالی در این محوطه‌ها انجام می‌شود.

جلیل جباری، افزود: در حال حاضر چهار هیئت متشکل از باستان‌شناسان زیر نظر پژوهشکده باستان‌شناسی مشغول انجام مطالعات هستند.

او بیان کرد: محوطه‌های تاریخی اطراف سد کانی‌سیب از جمله مناطق مهم تاریخی این شهرستان محسوب می‌شوند که انجام مطالعات در این مناطق اطلاعات مفیدی از تاریخ این منطقه در اختیار باستان‌شناسان خواهد داد.

سال گذشته نیز انجام مطالعات نجات‌بخشی در سدهای استان از جمله دو سد چپرآباد اشنویه و کانی‌سیب پیرانشهر انجام شده بود این دو سد بر روی رودخانه زاب ساخته شده و مراحل انجام مطالعات و نجات‌بخشی در حوزه دو سد کانی‌سیب و چپرآباد در حال انجام است.

تاکنون بیش از ١٣ محوطه فرهنگی شناسایی شده که قدمت قدیمی‌ترین آثار شناسایی شده در آن به دوران پیش از تاریخ با قدمتی حدود ٧ هزار سال قبل بازمی‌گردد.

همچنین در این منطقه آثاری از دوران مفرغ، هزاره اول قبل از اسلام وجود داشته که مطالعه بر روی این محوطه‌ها می‌تواند در شناخت بهتر ادوار تاریخی در شمال‌غرب کشور تاثیرگذار باشد.

کد خبر 21510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha