حکومت و مردم ترکیه در حال آمادگی برای انتخابات فوری هستند

سرویس ترکیه - روزنامه نگار مشهور ترک پیش بینی کرد که هم مردم و هم حکومت ترکیه در حال آمادگی برای برگزاری انتخابات فوری هستند.

به گزارش کردپرس، جان دوندار روزنامه نگار افشاگر ترکیه که به دلیل محکومیت به حبس ابد از کشور گریخته و در برلین به سر می برد درباره بحران های اخیر ترکیه گفت که خواست برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه جایش را به آمادگی برای انتخابات فوری داده است.

جان دوندار در تحلیل های روزانه خود در رسانه «اوزگوروز» (آزاد هستیم) درباره بحران اقتصادی و سیاسی پیش آمده در ترکیه گفت: «در ترکیه بحث ها بر سر برگزاری انتخابات زودهنگام به پایان رسید، و آمادگی برای برگزاری انتخابات فوری آغاز شد. نشانه های این موضوع غرق شدن روز افزون حکومت در بحران اقتصادی یا بلند تر شدن هر روز صدای اپوزیسیون که خواهان انتخابات زودهنگام است، نیست. نشانه آن سخنان روز گذشته [رجب طیب] اردوغان است.»

دوندار با بیان این که سخنان روز گذشته اردوغان در جمع رؤسای AKP در استان های مختلف نشانه آمادگی حکومت برای برگزاری انتخابات زودهنگام است، گفت: «رئیس [حزب عدالت و توسعه] AKP با این که سخن از عدم برگزاری انتخابات زودهنگام می گوید، از سوی دیگر به رؤسای حزبش دستور آماده باش می دهد.»

او افزود: « آنها که می دانند محبوبیت خود را در بین آهاد مردم از دست داده اند، حالا می گویند با کوبیدن در تک تک خانه در کشور 85 میلیونی دل مردم را به دست خواهیم آورد. اما مردم دیگر نه تنها نمی خواهند AKP را پست در خانه هایشان ببینند بلکه دیگر حتی تحمل این را ندارند که اعضای AKP در خانه شان را بزنند. حالا اردوغان که از امر سیاسی و واقعیت های اقتصادی به تمامی جدا شده است، برای مدیریت بحران آغاز به استفاده ابزاری از آیات و دستورهای دینی و یادآوری حماسه های ملی گرایانه کرده است. اما هر کلمه ای که می گوید بنزینی است که بر آتش بحران می ریزد.»

دوندار با اشاره به سقوط ارزش لیر گفت: «شهروند بی نوای ترکیه اکنون در تلاش است تا آخرین قران پولش را پیش از آب شدن تبدیل به ارز کند. با این همه بیشتر مردم توانایی است کار را هم ندارند. نتیجه این امر به خیابان ریختن مردم آنکارا در شب گذشته است.»

این روزنامه نگار کهنه کار افزود: «ما در دورانی به سر می بریم که حتی وزیر دارایی نمی تواند با خواست خود از مقامش استعفا کند. اما "بانک مرکزی ِکاخ ریاست جمهوری" بیانیه می دهد و می گوید که هیچ مسئولیتی در بحران افزایش قیمت ارز متوجه او نیست و این بحران به قدرت های خارجی ربط دارد.»

دوندار نتیجه گرفت: «از آنجایی که حکومتی که خود باعث و بانی این بحران اقتصادی است، توان مدیریت و حل این بحران را ندارد، احتمال تبدیل اقتصادی به بحران سیاسی می رود. بحران سیاسی ای که لاجرم منجر به انتخابات زودهنگام می شود. در حال حاضر مسئله مهم این است که حکومتی که پس از برچیده شدن این حکومت ویران، کار را به دست می گیرد چگونه از این بحران عبور خواهد کرد؛ و نسلی که در دوران حکومت تک نفره اردوغان رشد یافته است چگونه هزینه این سال ها را خواهد پرداخت.»

جان دوندار و رسانه اوزگوروز؛

جان دوندار روزنامه نگار سابق جمهوریت همان کسی است که با خبرنگاری و انتشار فیلم موضوع ارسال سلاح از سوی حکومت ترکیه برای گروه های جهادی جبهه النصره و داعش را افشا کرد و پس از آن از سوی قوه قضائیه ترکیه به سه بار حبس ابد - که معادل حکم اعدام است - محکوم شد. او پس از پناهندگی در برلین به همراه تعداد دیگری از روزنامه نگارهای تبعیدی، رسانه آزاد اوزگوروز را بنیان گذاشت و به تازگی نیز خبر آغاز فعالیت مؤسسه انتشاراتی «اوزگوروز پرس» را داد. آنها در این رسانه حقایق سانسور شده از سوی حکومت ترکیه را منتشر می کنند.

کد خبر 21965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha