پیشنهاد یک کارشناس اقتصادی به استاندار کردستان

سرویس کردستان- «مهدی ضیایی» از کارشناسان اقتصادی در بسته ای پیشنهادی به استاندار کردستان از تدوین برنامه ای اقتصادمحور با مشارکت مردم و جذب سرمایه گذاران بدون کمک دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، چندی پیش یکی از کارشناس تیم اقتصادی دولت سیزدهم از تقویت لایه های اقتصادی کشور به ویژه در مناطق محروم همانند کردستان و مردمی کردن اقتصاد و تدوین برنامه ای تخصصی در زمینه اقتصاد برای استان خبر داد.

در ادامه این برنامه آن طور که «مهدی ضیایی» می گوید در سه محور می توان این تقویت اقتصاد را شکل داد. «سه محور (جذب سرمایه ها و سرمایه گذاران، برنامه ریزی برای احیای کارخانجات نیمه تعطیل و تعطیل شده و ایجاد اشتغال 150 هزار نفری در دو سال) برای برنامه اقتصادی دولت سیزدهم در کردستان مدنظر است».

او جذب سرمایه و سرمایه گذار به عنوان محور نخست را مهمترین بخش این برنامه دانست و از سرمایه گذاری در حوزه های کشاورزی، صنعت، عمران، گردشگری و... گفت و اینکه اولویت های لازم در این زمینه بررسی شده و برای این مهم در کل هزار میلیارد تومان اعتبار می توان جذب کرد.

به گفته «ضیایی» دومین محور با مشارکت مردم و در واقع اقتصاد مردمی محقق خواهد شد. «برای احیای کارخانجات تعطیل شده و یا نیمه تعطیل به ویژه آن واحدهایی که در تملک بانک ها هستند می توان با مشارکت مردم و بهره گیری از محور نخست همه این کارخانجات را فعال کرد آن هم بدون کوچکترین کمک دولتی».

اشتغالزایی به عنوان محور سومی است که این کارشناس اقتصادی به آن اشاره دارد. محوری که از نظر «ضیایی» براساس تحقیقات صورت گرفته در دو سال می شود برای 150 هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.

او به آمار بیکاری در استان و مهاجرت برای پیدا کردن کار اشاره کرد. «براساس سرشماری سال 95 در کردستان صد هزار نفر بیکار هستند و میزان مهاجرت از استان در سال 90 تعداد 2 میلیون و 450 هزار نفر بود که این تعداد در سال 95 به یک میلیون و 600 هزار نفر رسید یعنی 850 هزار نفر خروج برای مهاجرت صورت گرفته است».

«ضیایی» فعال کردن این مجموعه از افراد بیکار و مهاجرت کرده را بدون کمک دولت دانست. «این اقتصاد بیشتر مردمی است و در واقع اعتمادسازی با مشارکت مردم محقق می شود و به نوعی سپردن مسایل اقتصادی به دست خود مردم خواهد بود.»

مطابق اظهارات او بخش اصلی که دست دولت است و باید پشتوانه در حوزه اقتصادی باشد را در بحث مجوزها و تسهیل روند کار و صدور مجوز برای سرمایه گذاران دانست.

«ضیایی» استفاده از تمامی ظرفیت های مالی و معنوی و تخصصی را در این زمینه مهم خواند و از آموزش به افراد فعال و ایجاد رقابت کاری خبر داد. «در زمینه آموزش به نیروها از ظرفیت های جهاد دانشگاهی و فنی و حرفه ای استفاده می شود تا بتوان به صورت فنی و تخصصی و کسب مهارت لازم رقابتی مؤثر را برقرار کرد».

مسئول اقتصادی مقاومتی قرارگاه خاتم الاوصیا در کردستان از اشتغال زایی روستایی و شهری با سرمایه 40 میلیون تومانی در این برنامه ها گفت و حتی به جذب خیرین در این راستا هم اشاره کرد. «در خصوص خیرین تا این لحظه یک کارآفرین اعلام کرده می تواند تا هزار نفر از کودکان بی سرپرست را تحت پوشش قرار داده و هزینه زندگی آنان را تقبل نماید تا زمانی که به سن کار رسیدند در واحدهای تولیدی خود به کار گرفته شوند».

«مهدی ضیایی» با اشاره به مدیریت استانی و توجه به ظرفیت های استان بر مشارکت و تعاونی و مردمی کردن اقتصاد تأکید کرد. «کردستان نخستین استان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده و در واقع ظرفیت های گردشگری و مرزی بودن استان در این پایلوت بودن تأثیر داشته است».

او با بیان اینکه طرح فوق قابلیت اجرایی شدن در استان های دیگر را هم دارد، از استقبال گروه های مختلف در حوزه های گردشگری و معادن گفت و به رصد نیازهای شهرستان از نظر تولید و دیگر موارد اشاره داشت./

در این زمینه بخوایند:

* تشریح برنامه اقتصادی دولت در کردستان؛ از اقتصاد مردمی تا کاهش مهاجرت شغلی

کد خبر 23261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha