بیان مطالبات معلولان قروه از تریبون نمازجمعه

سرویس کردستان- مطالبات جامعه معلولان شهرستان قروه که سالهاست به زبان وعده مسئولان نشسته این بار از تریبون نماز جمعه بیان شد و همه کمکاری ها مورد انتقاد امام جمعه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار کردپرس، هفته معلولان در شهرستان قروه امسال متفاوت تر از قبل گذشت. در مراسم گرامیداشت برای روز جهانی معلولان امسال یک جای خالی احساس می شد. جای خالی کسی که زیر سایه ندانم کاری و سهل انگاری و نبود امکانات کافی در بیمارستان شهید بهشتی قروه نفس کشیدن خود را از دست داد. «لطیفه یارعلی» مددجوی پرتلاش و فعال حوزه معلولان در انجمن باران قروه؛ کسی که به دلیل کمبود اکسیژن در بیمارستان در آن بحران شدت گرفتن کرونا رفت و هرگز هم کسی پاسخگوی مرگ او نشد!

امسال هفته معلولان با غم بزرگ فراق از دست دادن یار همیشگی «باران» گذشت بدون لبخندی از ته دل و شادی درونی. هرچه بود گذشت و این گذشتن ها باز هم با وعده های سرخرمن مسئولان همراه بود.

تمامی این وعده های به گونه ای است که هر سال و هر بار در مراسمات مختلف تکرار می شود اما این بار تفاوتی دیگر داشت و آن هم پرداختن به مطالبات معلولان از تریبون نماز جمعه و از جانب امام جمعه شهرستان بود.

«حجت الاسلام عابدین رستمی» در یکی از خطبه های نمازجمعه نسبت به اجرا نشدن قانون حمایت از حقوق معلولان در شهرستان قروه انتقاد کرد و گفت: این قانون که مصوبه مجلس است همه سازمان ها را ملزم به رعایت و اجرای مفاد آن کرده اما آنچه در عمل دیده می شود رعایت نکردن این قانون است.

به گفته او در حوزه مناسب سازی معابر و اماکن عمومی که صراحتاً قانون آن را اعلام کرده و متولی اصلی هم شهرداری و بهزیستی هستند باید نظارت باشد و در صورتی که موارد مناسب سازی رعایت نشده باشد، جواز ساخت داده نشود.

«رستمی» با تأکید بر نظارت تمامی دستگاه های متولی در این زمینه، تصریح کرد که اگر بحث مناسب سازی رعایت نشود باعث انزوای جامعه معلولان خواهد شد.

او به تأمین مسکن معلولان هم اشاره داشت و افزود: وزارت راه و شهرسازی مکلف شده تا زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار معلولان قرار دهد و لذا سهل انگاری در این مورد قابل قبول نیست.

«رستمی» در ادامه با اشاره به بازدید و دیدار از انجمن دفاع از حقوق معلولان باران، عنوان کرد: آنچه در انجمن باران وجود دارد معلولان توانمندی هستند که در عرصه های کارآفرینی، ورزش، هنرهایی مانند صنایع دستی، نویسندگی، تئاتر و ... فعالیت دارند و موفقیت هایی را هم به دست آورده اند.

مطابق اظهارات او معلولان در انجمن باران با وجود محدودیت های جسمی که دارند سعی کرده اند از جامعه عقب نمانند لذا نباید این افراد با بی توجهی مسئولان فراموش شوند.

«رستمی» خواسته جامعه معلولان را در اولویت کاری شامل مسکن، هزینه درمانی و بیمه، خدمات ویژه درمانی، استخدام و اشتغال مطابق قانون، مناسبت سازی و ... دانست و تأکید کرد که در تمامی این موارد قانون گذار اختیاراتی را به ادارات داده و باید مدنظر متولیان قرار بگیرد.

او سپس از فشار مالیاتی که روی انجمن باران وجود دارد، انتقاد کرد و گفت: این انجمن که برای جامعه هدف خود تلاش می کند و معلولان را از انزوا و گوشه گیری نجات داده چرا باید درگیر فشار مالیاتی شود؟ نباید به نام قانون احسان زیرپا گذاشته شود و قرار نیست به نام قانون زندگی عده ای زیر بار فشار رود.

«رستمی» با تأکید بر اینکه تبصره های قانون همه در حوزه احسان است، بیان کرد: در شهرستان قروه حق و حقوق معلولان آن گونه که باید رعایت نشده و نیاز به جبران کمکاری و بی توجهی های گذشته است.

قانون معلولان لازم الاجراست

در همین زمینه عضو هیئت مدیره انجمن معلولان باران هم در دیدار با امام جمعه شهرستان قروه با بیان اینکه نگاه به موضوع معلولیت از دیدگاه توانبخشی، درمانی و تقدسی به موضوع اجتماعی تغییر یافته، افزود: باید سازمان های مردم نهاد در حوزه معلولان توسعه یابد و به آموزش های رسمی در مدارس و رفع تمامی موانع سخت افزاری و نرم افزاری با هدف تحصیل بدون دغدغه دانش آموزان معلول توجه شود.

«صادق حسین زاده» بیان مطالبات معلولان از تریبون نماز جمعه را اقدامی اثربخش دانست و گفت: مطالبات معلولان که سالهاست فریاد زده می شود شامل مناسب سازی معابر و اماکن عمومی و دولتی، پیشگیری از معلولیت با آگاه سازی خانواده و تأکید بر آموزش های اصولی، رفع مشکلات درمانی و تسهیل در خرید تجهیزات توانبخشی، توجه به مشکلات معیشتی معلولان، اشتغال و مسکن معلولان و ... بوده که در قانون هم نسبت به توجه این مسایل تأکید شده است./

کد خبر 23315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha