من نمی خواستم آنها را بکشم/این یک جنایت نژادپرستانه و عمدی نبود

سرویس ترکیه - محمت آلتون قاتل خانواده دده اوغولاری هرگونه برنامه ریزی قبلی و همچنین نیت نژادپرستانه برای قتل خانواده کُرد ساکن قونیه را رد کرد.

به گزارش کردپرس، اولین دادگاه رسیدگی به پرونده کشتار خانواده کُرد ساکن قونیه در دادگاه چهارم کیفری قونیه برگزار شد. در این جلسه محمت آلتون به عنوان تنها متهمی که از سوی پلیس بازداشت شده و در زندان به سر می برد، در جلسه شرکت کرد و بقیه افراد نیز به عنوان مظنون بدون قرار بازداشت در جلسه حضور داشتند. محمت آلتون هرگونه نیت نژادپرستانه و برنامه ریزی قبلی برای این قتل را رد کرد.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، در این جلسه دادگاه پرسش هایی از سوی هیأت دادگاه از محمت آلتون پرسیده شد که آشکارا حاوی جهت دهی به متهم بود. علی بوزان یکی از وکلای خانواده دده اوغولاری در اعتراض به رفتار سوگیرانه هیأت دادگاه گفت: «از جهت قانونی شما حق ندارید پیش از شنیدن اظهارات متهم از او سؤال بپرسید.»

آلتون در این دادگاه در دفاع از خود اعلام کرد: «با قصد قبلی برای کشتن آنها نرفته ام و هیچ نیت نژادپرستانه ای در کار نبوده است. اگر می خواستم با نیت قبلی آنها را بکشم با آنها حرف نمی زدم. من تنها برای این رفته بودم که از آنها بپرسم چرا با خانواده ما مشکل دارند. من نمی خواستم آنها را بکشم. دختر آنها به سوی من سنگ پرتاب کرد.»

در این میان اعضای خانواده داغدار دده اوغولاری با شنیدن سخنان دور از واقعیت او اعتراض کردند و سپس از سوی هیأت حاکمه از سالن دادگاه اخراج شدند.

آلتون در ادامه اعلام کرد که هیچ تحریکی از سوی خانواده اش برای کشتار خانواده دده اوغولاری وجود نداشته است و آنها را بی گناه اعلام کرد. او همچنین در پاسخ به این که چگونه استفاده از سلاح را آموخته است گفت که در دوران خدمت سربازی در ارتش در سال 2004 این کار را آموخته است.

پس از شنیده شدن ادعاهای آلتون رئیس دادگاه ادامه این جلسه دادگاه را به یک ساعت و نیم دیگر موکول کرد.

گفتنی است در این جلسه تعداد زیادی از نمایندگان حزب موکراتیک خلق ها (HDP) حزب جمهوری خواه خلق (CHP) اعضای انجمن وکلای آزادی (ÖHD) و نمایندگان کانون های وکلای شهرهای آنکارا، دیاربکر، وان، ماردین، شرناخ، اورفا، و تعداد دیگری از شهر ها، همچنین اعضای انجمن های حقوق بشر شرکت داشتند.

کد خبر 23319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha