ترکیه به مسیر ترانزیت تروریست های داعش تبدیل شده است

سرویس ترکیه - وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که ترکیه به مسیر ترانزیت تروریست های داعشی به عراق و سوریه تبدیل شده است.

به گزارش کردپرس، بر اساس گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا، ترکیه به مسیری برای تردد تروریست های داعش به کشورهای سوریه و عراق تبدیل شده است.

به نوشته BBC ترکی، وزارت خارجه آمریکا با انتشار یک گزارش سالانه درباره «تروریسم» وضعیت کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داد. در این گزارش به عضویت ترکیه در ائتلاف ضد داعش، و مجمع جهانی مبارزه با تروریسم اشاره شده است.

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش مدعی شده است که ترکیه هم منبع و کشور ترانزیت تروریست های خارجی است که می خواهند به داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه و عراق بپیوندند و هم مسیری برای بازگشت آنها از این کشورها است.

به گفته وزارت کشور ترکیه، این کشور از سال 2015 تا 2020، 8 هزار و 143 تن را به ظن ارتباط با گروه های تروریستی از خاک خود اخراج کرده است. 100 هزار نام از شهروندان کشورهای مختلف به ترکیه ممنوع الورود هستند. بر اساس منابع، ترکیه تا پایان سال 2020، 2343 مظنون به حمایت از داعش را بازداشت کرده است. با 333 نفر از آنها برخورد قانونی کرده است.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ترکیه، این کشور چندین بار بدون اطلاع قبلی به کشور هدف، افراد مظنون به تروریسم را به کشورهای دیگر مسترد کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که بازداشت های سیاسی روزنامه نگاران، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، سیاستمداران و وکلا در سال 2020 نیز به بهانه عضویت در حزب کارگران کردستان (PKK) یا حمایت از این سازمان، همچنان ادامه یافته است.

این گزارش با اشاره به فتح الله گولن از عبارت «شخصیت سیاسی در تبعید داوطلبانه» برای نام بردن از او استفاده کرده است؛ و در آن آمده است که «دولت پس از کودتای سال 2016 این جنبش را به عنوان سازمان تروریستی فتح الله (FETO) تعریف کرده است.» وزارت خارجه آمریکا یک بار دیگر یادآوری کرده است که «جماعت گولن از سوی این کشور به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته نمی شود.» این جمله با واکنش منفی از سوی ترکیه مواجه شده است.

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش اعلام کرد که «ترکیه از اتهام «عضویت در سازمان تروریستی» برای جرم انگاری علیه مردمی استفاده می کند که در تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کرده اند یا از آن برای برای نقض آزادی بیان بهره می برد.»

کد خبر 23511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha