دادستانی استانبول به نفع اعضای HDP رأی داد

سریس ترکیه - دادستانی استانبول در اقدامی غیر منتظره ادعاهای پلیس درباره اعضای HDP را رد کرد و برای 4 عضو بازداشت شده این حزب قرار منع تعقیب صادر کرد.

به گزارش کردپرس، دادستانی استانبول در تصمیمی غیر منتظره حکم به منع تعقیب قضائی علیه 4 عضو حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) داد. اتهام مطرح شده علیه آنها تبلیغ برای سازمان تروریستی و سرپیچی از دستور پلیس بود.

به نوشته مزوپوتامیا، الیف بولوت و اردال آوجی رؤسای استانی سابق HDP شاخه استانبول، محمد انس سزگین خبرنگار آژانس مزوپوتامیا، و بلال میوه جی فیلمبردار شبکه آرتی تی وی، در 26 آوریل گذشته در حالی که در تجمع مقابل ساختمان HDP در استانبول بودند، از سوی پلیس بازداشت شدند و پس از آن پرونده ای قضائی علیه آنها به اتهام تبلیغ برای سازمان تروریستی و سرپیچی از دستور پلیس برای متفرق شدن، تشکیل شد.

در پرونده تشکیل شده علیه این افراد استفاده از واژه های کردستان و آقای اوجالان، که آوجی در سخنرانی خود به کار برده بود، همچنین استفاده از نشان ها، پوستر ها و بنرهای غیر مجاز در این تجمع به عنوان موضوعات اتهام مطرح شد. در این پرونده ادعا شده است که افراد مذکور از «سلاح‌هایی» مانند سنگ و چماق نیز استفاده کرده اند.

دادستانی استانبول پس از تحقیق درباره این پرونده با تکذیب ادعاهای مطرح شده از سوی پلیس اعلام کرد که استفاده از هیچ نوع سلاحی مانند سنگ و چوب و همچنین بروشور، بنر و تابلوهای غیر قانونی صحت ندارد. به علاوه در این تجمع هیچ شعار غیر قانونی و مجرمانه سر داده نشده است. دادستانی استانبول همچنین ادعای پلیس مبنی بر سرپیچی این افراد از دستور پلیس را رد کرده و اعلام کرد که در فیلم های ضبط شده در دوربین های مدار بسته سندی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

دادستانی استانبول استفاده از واژه های کردستان و آقای اوجالان را نیز مغایر با موضوعات مطرح شده در تجمع HDP دانست و به همین دلیل دستور منع پیگرد قضائی را صادر کرد.

گفتنی است این اتفاق در سیستم قضائی ترکیه به ندرت رخ می دهد و معمولا همه دادستان ها تصمیماتی علیه اعضای HDP صادر می کنند.

کد خبر 23870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha