روند افزایشی طلاق در قروه/خطر پنهان انتخاب نادرست

سرویس کردستان- ثبت 345 مورد طلاق در 8 ماهه نخست سال جاری در قروه نشان از انتخاب نادرستی دارد که باید خطر پنهانی آن را حس کرد به ویژه وقتی زندگی های بی دوام در حال اوج گرفتن هستند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، ساکت روی صندلی انتظار نشسته اند و پرونده ای در دست دارند، سعی می کنی در صورتشان نشانه ای از غم و پشیمانی ببینی اما گویا برای هردویشان جدایی چندان اهمیت ندارد. هردو جوانند و به نظر می رسد تازه وارد سن 20 سالگی شده اند.

ذهنشان درگیر روز آشنایی و دوران خوش نامزدی و به قول خودشان دوران طلایی زندگیشان است. دورانی که با ندانم کاری به لجبازی رسید.

خانواده هایشان کمی دورتر از فرزندان خود ایستاده اند و فقط با نگاه از روی تأسف سر تکان می دهند و معتقدند که مقصر خودشان هستند نه کسی دیگر، چرا که هیچکدام از خانواده ها راضی به این وصلت نبوده اند، آنان ازدواج را برای فرزند خود خیلی زود می دانستند و بر این باورند که این همان نتیجه بی فکری و کار را به خودشان سپردن است.

کم آن طرف تر دختری را می بینی که حکم طلاقش را در دست گرفته و با چهره ای گرفته به زمین خیره شده است. ناراحتی از انتخاب اشتباهی که داشته در چهره اش دیده می شود. سعی دارد گریه نکند اما از اینکه نتوانسته پایه های زندگی اش را محکم بگذارد، عصبانی است. از اینکه زن و مرد وظایفی که در قبال یکدیگر دارند را نمی دانند ناله می کند.

صدای ناله هایش به انتهای راهرو می رسد. همان جایی که دختری را می بینی که چند ماه بعد از عقد طلاق گرفته، 18 سالگی به عقد پسرعمه خود در می آید و حالا چند ماه نگذشته که به جدایی روی آورده. معتقد است زود ازدواج کرده و نباید اینقدر با عجله نسبت به همسر آینده اش اطمینان حاصل می کرد. در همان دوران عقد متوجه خیانت نامزدش می شود و حالا خوشحال است که حداقل به ازدواج نرسیده و راحت می تواند زندگی اش را نجات دهد.

اما زندگی دختر دیگری که آمده برای پایان دادن به زندگی متأهلی اش از مرز نجات گذشته. در 14 سالگی با شاگرد مغازه همسایه شان ازدواج کرد و حالا پسری دارد دو ساله. اوایل زندگیشان خوب بود اما از وقتی فهمید که همسرش به مواد مخدر روی آورده دنیا روی سرش خراب شد.

زود ازدواج کردنش یک طرف و زود بچه دار شدنش یک طرف و ناکامی در این ازدواج هم طرف دیگر ماجراست. ماجرایی که باعث شده تا پایش به دادگاه خانواده و طلاق باز شود.

345 زندگی نا فرجام

این ها چند روایت از زندگی های روبه طلاقی است که روز به روز هم به آمار آن افزوده می شود. ازدواج های بی فرجامی که در راهروی دادگاه خانواده پیچ می خورند و به آینده ای نامعلوم وصل می شوند. آینده نامعلومی که بنا به گفته رئیس ثبت احوال شهرستان قروه برای 345 زوج طلاق گرفته در 8 ماهه نخست سال جاری رقم خورده است.

از این 345 مورد طلاق ثبت شده بنا به اظهارات «احمد قنبری» 269 مورد شهری و 76 مورد هم روستایی بوده که میانگین سن طلاق در زنان 31 سالگی و در مردان 36 سالگی ثبت شده است.

اما در مقابل این میزان طلاق آن طور که رئیس ثبت احوال شهرستان قروه در گفت و گو با خبرنگار کردپرس می گوید هزار و 17 مورد ازدواج در این 8 ماهه صورت گرفته که 877 مورد شهری و 230 مورد هم روستایی بوده است.

«احمد قنبری» میانگین سن ازدواج در زنان را 24 سالگی و در مردان را 28 سالگی عنوان کرد که این میزان باتوجه به میانگین سنی طلاق پایین تر است.

روند افزایشی طلاق...

در مقایسه آمار نیمسال نخست سال جاری با نیمسال نخست سال گذشته براساس سخنان «قنبری» میزان طلاق روند افزایشی داشته و میزان ازدواج کاهش یافته است. به طوری که در سال گذشته در 6 ماهه نخست سال 874 مورد ازدواج ثبت شده اما این میزان در سال جاری 862 مورد بوده، همچنین در سال گذشته 307 طلاق صورت گرفته که این میزان در سال جاری به 315 مورد رسیده است.

این روند افزایشی طلاق و کاهشی ازدواج نشان از این دارد که متولیان مرتبط هنوز موفق نشده اند برنامه ای اساسی برای یک انتخاب درست در زندگی را به مردم آموزش دهند. چرا که اکثر طلاق ها بیشتر به دلیل نبود شناخت زوجین نسبت به همدیگر بوده و این یعنی ازدواج ها معمولاً بدون آگاهی و توجه به نیازهای درونی یک زندگی مشترک شکل می گیرد و همین می شود که یک زندگی هنوز به سال نخست خود نرسیده از هم بپاشد.

طلاق عاطفی خطری پنهان...

آنچه در آمارها هرگز نمی آید «طلاق عاطفی» است. معضلی پنهان که رفته رفته آشکار می شود. در واقع اصل طلاق یک طرف ماجراست و اینکه زوجین بدون هیچ گونه وابستگی عاطفی و علاقه ای حاضر به ادامه زندگی خود به دلایلی از وجود بچه گرفته تا آبرو و مسایل کاری و خانوادگی و ... هستند طرف اصلی ماجرا به حساب می آید.

به گفته روانشناسان طلاق عاطفی بسیار خطرناک تر از خود طلاق است و باید برای این آسیب که از نظر روحی و روانی بار سنگینی دارد تدابیری اندیشیده شود.

انتخاب های نادرست...

روانشناسان خانواده برای طلاق ۵ تا ۶ عامل را بر می‌شمارند که یکی از آن‌ها جزیی نگری و ریزبینی و دیگران را با خط کش خود سنجیدن است. براساس تحقیقات انجام شده فقر مهارت‌های ارتباطی، نداشتن تناسب خصوصیات شخصیتی دختر و پسر، اختلافات بالینی، مباحث اقتصادی، مشکلات جنسی، اعتیاد و دخالت های اطرافیان از جمله عوامل مهم در طلاق بوده اند.

اگر طول زندگی دوام ندارد به گفته روانشناسان خانواده یک دلیل مهم دارد؛ «انتخاب نادرست»؛ در واقع جوانان باید در روش انتخاب خود دقت کنند و با شناخت کافی و به دور از احساس انتخاب داشته باشند.

اکثر ازدواج هایی که به طلاق رسیده اند آن هم در سال های نخست زندگی، ریشه آن به همین انتخاب نادرست می رسد لذا برای یک انتخاب درست چه معیارهایی را باید در نظر داشت؟ این همان موضوعی است که متولیان حوزه فرهنگ و هنر و آموزش باید نسبت به آن حساس باشند و جوانان را در انتخاب درست با برنامه های فرهنگی و آموزشی یاری رسانند./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 23936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha