تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل: اردوغان دست به دامن خاخام ها شد

سرویس ترکیه - اردوغان در دیدار با اعضای انجمن های یهودی ترکیه و خاخام های یهودی ساکن کشورهای اسلامی خواستار حمایت این افراد از عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در دیدار با اعضای جامعه یهودیان ترکیه و سازمان همبستگی خاخام های یهودیان ساکن در کشورهای اسلامی، که با هدف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برگزار می شد اعلام کرد که از سر گیری روابط با اسرائیل به امنیت و ثبات فلسطین و اسرائیل کمک می کند.

به نوشته حریت، اردوغان که با ترتیب دادن یک دیدار رسمی از اعضای جامعه یهودیان ترکیه و خاخام های کشورهای اسلامی در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا استقبال می کرد در یک سخنرانی ادعا کرد که ترکیه در طول تاریخ میزبان و پناه یهودیانی بوده است که در جاهای مختلف جهان مورد آزار و ستم قرار گرفته اند.

او گفت: «ما در سال 1492 یهودیانی را که از تفتیش عقاید فرار کرده بودند در آغوش گرفتیم. روح عثمانی که در آن زمان یهودیان را در آغوش گرفت همچنان در ما زنده است. به لطف دولت ترکیه و تلاش های انسانی دیپلمات های آن، یهودیانی که از آزار و اذیت نازی ها در جنگ جهانی دوم فرار کرده بودند توسط ترکیه از اعزام به اردوگاه های کار اجباری نجات یافتند.»

اردوغان افزود: «ما اجازه نخواهیم داد باورهای غیر انسانی نظیر نژادپرستی، یهودستیزی، و تبعیض و عدم تحمل دیگر ادیان در این کشور رواج پیدا کند.»

او ادعا کرد که هیچ اندیشه ای را بر مبنای تبعیض بین اقوام و عقاید نخواهد پذیرفت. او گفت: «ما هرگز نمی خواهیم شاهد تنش در جغرافیای باستانی خاورمیانه باشیم و اقوام خاورمیانه باید با ادیان، زبان ها، و ریشه های قومی مختلف بتوانند در کنار هم زندگی کنند.»

اردوغان با اشاره به مناقشه بین رژیم صهیونیستی و فلسطین گفت: «باید از برقراری صلح و ثبات بلند مدت در خاورمیانه اطمینان حاصل شود. اقداماتی که درباره مسئله فلسطین به ویژه در اورشلیم انجام می گیرد به امنیت منطقه کمک خواهد کرد.»

او با تأکید بر روابط اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی گفت: « من برای رسیدن به صلح و ثبات به گفتگوی مجدد با نفتالی بنت اهمیت می دهم و علیرغم اختلاف نظرها در مورد فلسطین، روابط ما با اسرائیل در زمینه های اقتصادی، تجاری و گردشگری در حال پیشرفت است.»

رئیس جمهور ترکیه با درخواست حمایت از سوی یهودیان در برقراری رابطه بین ترکیه و رژیم صهیونیستی گفت: «رابطه بین اسرائیل و ترکیه برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بسیار حیاتی است. من از حمایت شما قدردانی می کنم. ترکیه آماده استفاده بهتر از پتانسیل بالای خود برای توسعه همکاری با اسرائیل است. این به نفع هر دوی ما است.»

به نوشته یتکین خبر، در این دیدار خاخام های یهودی ترکیه نیز برای اردوغان دعای خیر کردند و شمعدان مقدس یهود را به او هدیه دادند. یتکین این حرکت را ارسال پیام دوستی از سوی اردوغان برای رژیم اسرائیل دانست.

گفتنی است، حکومت ترکیه که به دلیل دخالت های غیر کارشناسانه شخص اردوغان در امور بانک مرکزی این کشور، و افزایش تنش ها با کشورهای همسایه به دلیل جنگ افروزی هایش در چند ماه اخیر به شدت دچار بحران اقتصادی شده است، اخیرا تلاش دارد که روابط خود را با کشورهای خاورمیانه عادی سازی کند. اردوغان که پیش تر قطر را به عنوان خائن و مسئول پروژه کودتای 15 جولای معرفی کرده بود، اخیرا دست دوستی به سوی این کشور دراز کرده است. همچنین او به دنبال عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی است تا فعالیت های تجاری خود را با این به اصطلاح دولت گسترش دهد.

کد خبر 24054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha