ترک تحصیل ٨٠٦ دانش آموز در مهاباد/ پسران بیشترین بازماندگان از تحصیل

سرویس آذربایجان غربی- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مهاباد گفت: امسال در مجموع سه مقطع تحصیلی، ٨٠٦ دانش آموز در این شهرستان ترک تحصیل کرده‌اند، که این آمار در شهر بیشتر از روستاهاست.

به گزارش خبرنگار کردپرس، شهرستان مهاباد امسال بیشترین ترک تحصیل را در مقطع متوسطه دوم داشته است. همچنین دانش آموزان پسر بیشترین فراوانی بازماندگان از تحصیل را به خود اختصاص داده اند، با این تفاوت که مقطع یازدهم آمار دختران بازمانده از تحصیل در این شهرستان بیشتر است.

انور رسولیان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مهاباد در گفتگو با خبرنگار کردپرس می گوید: بر اساس آمار موجود، در مقطع ابتدایی امسال ۲۳ نفر، در مقطع متوسطه اول ۴۳ نفر و در مقطع متوسطه دوم ۷۴۰ نفر در شهرستان مهاباد ترک تحصیل کرده‌اند.

او با اشاره به تفکیک جنسیتی دانش آموزان ترک تحصیل کرده در سال تحصیلی جاری افزود: در پایه نهم ۳۸ دانش آموز دختر و ۱۶۰ دانش آموز پسر، در مقطع دهم ۱۲۱ دانش آموز دختر و ۱۵۲ دانش آموز پسر، همچنین در مقطع یازدهم ۱۴۸ دانش آموز دختر و ١٢١ دانش آموز پسر ترک تحصیل کرده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی اضافه کرد: در مقطع متوسطه اول نیز ١٢ دانش آموز دختر و ۳۱ دانش آموز پسر و در مقطع ابتدایی ۱۲ دختر ١۱ پسر امسال از تحصیل بازمانده اند.

رسولیان با اشاره به اینکه میزان آمار ترک تحصیل امسال در شهر بیشتر از روستاهاست گفت: متاسفانه در مناطق حاشیه شهری تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل امسال در کل شهرستان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده و در بخش روستایی نیز بخش خلیفان به نسبت بخش مرکزی آمار ترک تحصیل بالاتری را نشان می دهد.

معاون آموزش ابتدایی در خصوص دلایل ترک تحصیل دانش آموزان نیز اظهار کرد: متاسفانه نبود امکانات و عدم دسترسی تعدادی از دانش آموزان به امکانات آموزش مجازی همچون موبایل هوشمند و تبلت تاثیر گذار بوده علاوه بر این مهاجرت و کار کردن برخی از دانش آموزان به همراه خانواده هایشان از جمله دلایلی است که سبب ترک تحصیل دانش آموزان شده است.

او با اشاره به اینکه در مقطع ابتدایی امسال ۹ دانش آموز بازمانده از تحصیل دوباره جذب شده‌اند، گفت: در صورت غیبت و عدم حضور دانش آموزان در مدارس، راهبران آموزش و پرورش علت ترک تحصیل دانش آموزان را پیگیری می‌کنند، جلسات متعددی با مدیران مدارس و دهیاران روستاها برگزار می شود تا بتوانیم دوباره دانش آموزان ترک تحصیل کرده را به مراکز آموزشی بازگردانیم.

رسولیان با اشاره به اینکه مقطع متوسطه دوم نیز بیشترین ترک تحصیل دانش آموزان مهابادی را دارد، گفت: در این مقطع هم تعدادی از دانش آموزان را موفق شدیم دوباره به تحصیل بازگردانیم اما هنوز آمار این مقطع به طور دقیق ارائه نشده زیرا راهبران آموزش و پرورش همچنان در حال جذب دانش آموزان به مدارس هستند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مهاباد با اشاره به اینکه گاهی آمار ترک تحصیل دانش آموزان مبهم است، گفت: مهاجرت به سایر شهرها و استانهای کشور و حتی خروج از کشور نیز می‌تواند در افزایش آمار ترک تحصیل ارائه شده تاثیرگذار باشد، ممکن است دانش آموزی پس از طی کردن مقطع نهم از استان ما مهاجرت کرده باشد، ولی طی روال اداری دلیل عدم حضور ثبت نام این دانش آموز در مقطع بالاتر ترک تحصیل عنوان می‌شود.

گفتنی است؛ شهرستان مهاباد در مجموع ۴۶ هزار دانش‌آموز دارد. آموزش ها امسال به دو شیوه حضوری و مجازی در حال برگزاری است ولی طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا آموزش تنها به صورت مجازی بود، به همین دلیل بسیاری از دانش آموزان به دلیل در اختیار نداشتن امکاناتی همچون موبایل‌های هوشمند از تحصیل باز ماندند.

کد خبر 24113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha