ضرورت رسیدن به یک عدد مشخص برای بیکاری و اشتغال در ایلام

سرویس ایلام - معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام عنوان کرد: آنچه در بحث اشتغال مهم است رسیدن به عددی برای تعداد شاغلین و بیکاران استان است تا براساس آن یافته‌ها، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، احمد خان محمدیان با اشاره به اینکه آمار رسمی در سال ۹۹ نشان می‌دهد ۶.۷ درصد جمعیت آماده به کار استان بیکار هستند که معادل ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر می‌شوند، خاطر نشان کرد: آمار رسمی در سال ۹۸ تعداد شاغلین را ۱۶۵ هزار نفر و همچنین تعداد شاغلان در سال ۹۹ را ۱۵۴ هزار نفر اعلام می‌کند حال اینکه بر اساس همین آمارها درصد بیکاری در سال ۹۸ عدد ۸.۳ درصد و نرخ بیکاری در سال ۹۹ نیز ۶.۷ درصد اعلام شده است.

وی افزود: بر اساس همین آمار نرخ بیکاری در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است اما آمار همین سال نیز نشان می‌دهد تعداد شاغلین ریزش قابل توجهی داشته است بنابراین باید نرخ بیکاری ضریبی از مجموع بیکاران و شاغلین بیکار شده باشد که براساس آمار مذکور نرخ مشارکت به اندازه ۳.۳ درصد پایین آمده است.

وی به گروه دیگری از شغل‌ها که به عنوان اشتغال‌های ناقص مطرح هستند و درصد آنها نیز در آمارها می‌آید، اشاره و تصریح کرد: این دسته از شغل‌ها با درآمد کم و بیمه‌های پاره وقت جزء شغل‌های پایدار نیست و افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند بیکار به شمار نمی‌آیند. تعداد این افراد در کشور ۸.۵ درصد است ولی آمار این گروه در استان ایلام ۱۴.۳ درصد است جمعیت این گروه به عنوان شغل‌های ناقص در ایلام معادل ۲۲ هزار نفر است.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام افزود: مجموع بیکاران و ناامید شدگان از دستیابی به شغل در استان ایلام حدودا ۲۳ هزار نفر است.

خانمحمدیان گفت: آمارهای حوزه‌ی اشتغال ایراد دارد که نشان می‌دهند پژوهش‌های دقیقی در این بخش صورت نگرفته و اگر بخواهیم آسیب‌شناسی پژوهش را انجام دهیم درمی‌یابیم که خود پژوهش نیز آسیب دارد.

وی ادامه داد: اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی متولی اشتغال نیست اما هماهنگ کننده سیاست‌های اشتغال است و باید در حوزه‌ اشتغال تجمیعی در سیاستگذاری و برنامه‌ها صورت گیرد.

او گفت: همه کارگروه‌های مربوط به اشتغال زیر نظر یک هسته مرکزی فعالیت کنند و براساس پژوهشی دقیقی که از قبل صورت گرفته است عمل کنند.

خانمحمدیان تاکید کرد: باید مکانی به عنوان مرجع وجود داشته باشد که بر اساس سند مطالعاتی مشخص کند وظیفه کاری هر حوزه و کارگروه چیست؟ چگونه ایجاد شغل کند؟ و اینکه نقش هر دستگاهی در اشتغال مشخص شود. در واقع متولی ایجاد کار، چارچوب‌ها را کنار هم می‌گذارد و تغییر ایجاد می‌شود.

مصاحبه و تنظیم: رقیه کاظمی

کد خبر 24643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha