رابطه عامل ترور سه فعال سیاسی کرد با میت چیست و چرا این پرونده هنوز محرمانه است؟

سرویس ترکیه - با گذشت 9 سال از ترور سه فعال سیاسی کرد در پاریس، ترکیه هنوز اجازه تحقیقات در این زمینه را نمی دهد.

به گزارش کردپرس، فلکناز اوجا نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از باتمان، با طرح یک پرسش پارلمانی در مجلس ترکیه از عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه خواستار پاسخگویی درباره پرونده قتل سه زن سیاستمدار و فعال سیاسی کرد در پاریس شد.

به نوشته مزوپوتامیا، اوجا در آستانه نهمین سالگرد به قتل رسیدن سکینه جانسیز، فیدان دوغان، و لیلا شایلمز سه زن فعال سیاسی کرد در پاریس توسط عمر گونی، با طرح پرسشی پارلمانی از وزیر دادگستری درباره رابطه این فرد با سازمان اطلاعات ترکیه (میت) پرسید. اوجا گفت که بر اساس ادعای مقامات قضائی فرانسه گونی پیش از کشتن این سه سیاستمدار کرد سه بار به آنکارا رفته و با اعضای میت دیدار کرده است. اوجا گفت که با گذشت 9 سال از این کشتار، و آغاز تحقیقات قانونی در فرانسه و ترکیه، ترکیه هنوز هم این پرونده را محرمانه نگه داشته است، و اجازه ارائه اطلاعات را به افکار عمومی نمی دهد. پس از مرگ مشکوک قاتل این پرونده در زندان و نا مشخص بودن مکان دفن این فرد، قوه قضائیه ترکیه این پرونده را بسته است، با این همه با گذشت 9 سال از این کشتار هنوز عاملان اصلی این کشتار و رابطه قاتل با میت، همچنین جزئیات پرونده روشن نشده است.

اوجا با اشاره به محتوای گزارش ثبت شده از سوی دادستانی عمومی آنکارا درباره قتل این سه فعال کرد در فرانسه، در تاریخ 2 سپتامبر 2020، گفت: «در این گزارش که در 2 سپتامبر 2020 حاضر شده است، دادستانی عمومی آنکارا اعلام کرده است که "سکینه جانسیز، فیدان دوغان، و لیلا شایلمز سه تروریست جدایی طلب در کشور فرانسه خنثی شده اند." بر اساس این گزارش کشتار این افراد از سوی دادستانی ترکیه مشروعیت یافته است. به این ترتیب ما پرسش هایی را که پیش از این مطرح کرده بودیم دوباره می پرسیم.»

نماینده HDP از وزیر دادگستری پرسید: «رابطه عمر گونی با میت در چه حد است و او در آنکارا با چه کسانی ملاقات کرده است؟
چرا محل دفن عمر گونی که به طرز مشکوکی در زندان جان باخته است، پنهان است؟
آیا تصمیمی درباره حذف حکم محرمانه بودن پرونده تحقیقاتی درباره کشته شدن سکینه جانسیز، فیدان دوغان، و لیلا شایلمز و ارائه اطلاعات به افکار عمومی صورت خواهد گرفت؟
چرا با گذشت 9 سال از این کشتار هنوز عاملان این ترور افشا نشده اند؟ چرا اطلاعات درخواستی از سوی نهاد قضائی فرانسه، از سوی وزارت دادگستری و وزارت خارجه به این کشور ارسال نشده است؟
آیا تحقیقاتی درباره اظهارات دادستانی عمومی آنکارا که از قتل این سه فعال سیاسی کرد به عنوان "خنثی شدن" نام برده، آغاز شده است؟
چرا په پرسش های مطرح شده درباره این پرونده پاسخ نمی دهید؟»

لازم به ذکر است سکینه جانسیز، فیدان دوغان، و لیلا شایلمز سه فعال سیاسی کرد در 9 ژانویه 2013 در پاریس توسط فردی به نام عمر گونی به قتل رسیدند. این پرونده بلافاصله محرمانه اعلام شد و پس از چند سال با اعلام مرگ گونی در زندان مختومه شد.

کد خبر 24815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha