شهرداری های کردستان   زنجیر چرخ پاره کردند/ ضرورت فوری تغییر ساختار نهاد خدمات رسان شهری

سرویس کردستان - تنها بارش برف به مدت 48 ساعت در شهرهای مختلف کردستان کافی بود تا ضعف عملکرد شهرداری ها در مواقع نیاز به وضوح دیده شود.

به گزارش کرد پرس، بارش برف در سطح استان کردستان به خوبی ضعف مدیریت شهری را به نمایش گذاشت.شهرداری های استان از شهرهای کوچک و بزرگ گرفته تا مرکز استان طوری در مقابله با این پدیده جوی غافلگیر شدند که به نظر نمی رسد حالا حالاها بتوانند به روال سابق برگردند.

برف نقطه نقطه شهرهای کردستان را سفید پوش کرد. شهرداری ها اما انگار تازه متوجه شده اند که نیروی کافی و متخصص برای مواجهه با این پدیده را ندارند. ستادهای برف روبی تشکیل شده بیشتر در حد نام باقی ماندند و این زنجیر چرخ خودروهای شهروندان است که به آب شدن برف ها کمک می کند.

هر چند هواشناسی در مورد بارش برف در کردستان اطلاع رسانی کرده و هشدارهای لازم را داده بود، اما علیرغم تمام این هشدارها، شهرداری های کردستان پس از بارش برف غافلگیر و شهرها عملا بعد از بارش فلج شدند، به گونه ای که خیابان ها وضعیت نامناسبی پیدا کرد و مردم ساعت ها گرفتار شدند. تا جایی که با مشاهده این روند استانداری کردستان مجبور به اعلام تعطیلی ادارات شده است. بماند عملکرد فرمانداری های استان که مقوله ای قابل بررسی به صورت جدا است.

در حال حاضر معابر شهری سطح استان قابل تردد برای شهروندان کردستانی نیستند و شهرداری ها که می توانستند از قبل تمهیدات لازم برای مواجهه با برف را اتخاذ کنند اما متاسفانه نسبت به این مهم بی توجهی کرده و امروز مردم تاوان این ضعف مدیریتی را باید بپردازند.

هر چند که دستگاه های امدادی باید به طور مداوم برای مقابله با بحران های احتمالی در حال آماده باش باشند، اما غفلت، کوتاهی و عملکرد ضعیف شهرداری ها در مواجهه با بارش برف 2 روز گذشته جای تامل دارد که چطور این دستگاه، وظیفه خود را فراموش کرده است.

شهرداری و دستگاه های مربوطه باید در نحوه خدمات رسانی در زمان بحران تجدیدنظر کنند چرا که نمی توان از کنار چنین موضوعاتی به سادگی گذشت، مردم کردستان نباید تاوان بی مسئولیتی برخی مدیران شهری را بدهند.

متاسفانه در این 2 روز به دلیل عدم برف روبی معابر شهری و نمک پاشی، خودروهای بسیاری به دلیل لغزنده بودن خیابان ها و کوچه ها دچار خسارت شدند و حتی در برخی موارد نیز شکستگی شاخه های درختان باعث صدمه به خودروهای پارک شده و یا عابران در حال عبور در سطح پیاده روها شد.

روز گذشته چندین نفر از شهروندان کردستانی به دلیل شکسته شدن درختان دچار شکستگی از ناحیه دست، پا و حتی قفسه سینه شدند و بیمارستان های کردستان مصدومان بسیاری را به دلیل ضعف در مدیریت شهری متحمل شدند.

با تمام این تفاسیر باید در اولین بحرانی که شهرداران جدید شهرهای مختلف سطح استان کردستان با آن مواجه شدند نمره مردودی داد. ساختار شهرداری ها که در سال های به دلایل متعدد از جمله تضاد منافع اعضای شوراهای اسلامی دچار مشکل شده است باید در اولین فرصت و با فوریت اصلاح شود. بر کسی پوشیده نیست که شهرداری هر شهر مهم ترین نهاد خدمات رسان آن شهر به حساب می آید، متاسفانه در سال های اخیر این نهاد مهم به محلی برای برخی باندبازی ها و بازی ها پشت پرده تبدیل شده و بیشتر نقش مشاور املاک را بازی می کند.

گزارش/ سروش حبیبی راد

کد خبر 25613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha