توضیحات مدیر عامل آب و فاضلاب کردستان در مورد کیفیت آب شرب سنندج/ مردم با خیال راحت آب را مصرف کنند!

سرویس کردستان- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کردستان گفت: استفاده از کلر در آب شرب صرفا برای جلوگیری از آلودگی ثانویه است و کلر در قسمت تصفیه آب اصلا وجود ندارد و در حال حاضر هم با استفاده از سیستم های فوق پیشرفته در تصفیه خانه سنندج به جای کلر، ازن زنی مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از انتشار نامه ای از سوی رئیس مرکز بهداشت سنندج خطاب به رئیس آب و فاضلاب شهرستان، درباره کلر مازاد در آب شرب شهر و خطرات ناشی از آن، خبرگزاری کُردپرس، روز دهم دی ماه در گزارشی انتقادی با عنوان «آب شرب سنندج دیگر قابل آشامیدن نیست/ سرطان در کمین سنندجی ها»

(https://kurdpress.com/fa/news/2226/ ) به این موضوع پرداخت و مدیریت آب و فاضلاب استان را زیر سوال برد.

به دنبال این مسئله محمد حسین محمدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان با دعوت از خبرنگار کُردپرس در محل تصفیه خانه سنندج، توضیحاتی را جهت شفاف سازی ارائه داد که خبرگزاری کُردپرس، بر اساس قانون مطبوعات و در جهت تنویر افکار عمومی آن را منتشر می کند.

محمدحسین محمدی در گفت و گو با خبرنگار کُردپرس، توضیح داد: منظور از مقابله با آلودگی ثانویه این است که اگر داخل شبکه حتی در حین استفاده از آب شرب آلودگی ای احتمالا وجود داشته باشد با آن آلودگی ثانویه مقابله می کند. مطابق استاندارد آب شرب باید 0.2 تا 0.8 پی پی ام کلر داشته باشد اگر از این میزان خارج شود آب قابل استفاده نیست.

او ادامه داد: این مقدار بستگی به کم و زیاد شدن حجم آب، تغییر سیستم کلر زنی و یا وضعیت شبکه دارد که بر این اساس گاها ممکن است از 0.2 کمتر شود و یا گاها از 0.8 بیشتر شود.

محمدی اضافه کرد: مطابق دستورالعملی که وجود دارد کلرزنی می تواند صورت گیرد که این وظیفه برای شرکت آب و فاضلاب و مرکز بهداشت تعیین شده در فرم هایی که برای این کار طراحی شده، نمونه گیری کنند و میزان مطلوب یا نامطلوب بودن کلرزنی را اعلام کنند. مطابق فرم در ماه هایی که در نامه مرکز بهداشت سنندج قید شده یعنی سه ماهه فصل پاییز، وضعیت کلرزنی اتفاقا از سوی مرکز بهداشت سنندج عالی اعلام شده است.

او ادامه داد: به عنوان مثال همکاران آب و فاضلاب در مهرماه 437 مورد نمونه گیری کرده اند که از این تعداد، 14 مورد بالاتر از رِنج مورد نظر بوده و آنچه اعلام شده وضعیت مناسب است و مرکز بهداشت سنندج هم 1037 مورد نمونه گیری کرده اند که 76 مورد بالاتر از حدمجاز بوده و اعلام کرده اند وضعیت کلرزنی آب شرب سنندج عالی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان اضافه کرد: ترکیبات تری هالومتان که در نامه مرکز بهداشت سنندج عنوان شده، اولا که در کلرزنی ثانویه حتی اگر به صورت مازاد در آب هم وجود داشته باشد، روی نمی دهد و دوم اینکه، اگر کلر به آب اضافه شود و مواد آلی در آب وجود داشته باشد احتمال جذب ترکیبات تری هالومتان همراه با برخی مواد آلی وجود دارد اما وقتی آب تصفیه می شود دیگر مواد آلی در آن وجود ندارد، بنابراین آن ترکیبات نمی تواند جذب شود و در تصفیه خانه سنندج به هیچ وجه چنین اتفاقی روی نمی دهد.

کیفیت آب شرب اگر استاندارد نباشد به هیچ وجه شرکت آب و فاضلاب اجازه توزیع ندارد

محمدی با گلایه از مسائلی که راجع به عدم سلامت آب شرب سنندج عنوان می شود، گفت: اگر کیفیت آب شرب مطابق استاندارد نباشد به هیچ وجه شرکت آب و فاضلاب اجازه توزیع آن را ندارد چرا که اگر آب سالم نباشد فوق العاده می تواند مخاطره آمیز باشد. بنابراین اینکه مسائل مطرح شده با اصل و واقعیت موضوع تفاوت دارد ما مجبوریم سلامت آب شرب را اعلام کنیم و این گفته ها تکذیبیه نیست.

مشکل «تری هالومتان» هیچ وقت در سنندج وجود نداشته است

او با اشاره به اینکه ترکیبات تری هالومتان به صورت مداوم پایش می شود، توضیح داد: طبق استاندارد باید این پایش سه ماه یکبار صورت گیرد این در حالی است که این کار در کردستان به صورت هفته ای انجام می شود به دلیل اینکه کردستان یکی از مجهزترین آزمایشگاه های آب و فاضلاب را در کشور دارد. با توجه به اینکه هر هفته نمونه برداری و به مرکز بهداشت ارائه می شود و از سوی آنها نتایج تایید می شود هیچ وقت مشکل تری هالومتان در شهر سنندج وجود نداشته است و پس از تاسیس سیستم ازن زنی در تصفیه خانه سنندج این شرایط به مراتب بهتر از قبل شده است.

مردم از استفاده آب چشمه ها به دلیل ناسالم بودن پرهیز کنند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کردستان با یادآوری اینکه سلامت جامعه را وزارت بهداشت مدیریت می کند، گفت: اگر مشکلی در آب شرب سنندج باشد و نگرانی در حدی است که در نامه اشاره شده، مرکز بهداشت این اجازه را دارد که به شرکت آب اعلام کند و مانع توزیع آن شود. این در حالی است که نامه مذکور بی دلیل، موجی از نگرانی در بین مردم ایجاد کرده و متاسفانه باعث شده بسیاری از مردم آب سالم لوله کشی را که به طور مرتب پایش می شود، استفاده نکنند و به چشمه های اطراف شهر که مشکل میکروبی دارند و آب آنها ناسالم است، پناه ببرند.

محمدی در بخشی دیگر از سخنان خود به طعم و بوی ناخوشایند آب شرب سنندج هم گریزی زد و توضیح داد: طعم و بوی ناخوشایند آب شرب سنندج خارج از حیطه کاری ما به وجود آمده اما سعی شده تا آنجا که در توان بوده است این مسئله به حداقل برسد. بر این اساس جلبکی که در آب شرب سنندج وجود دارد 99.9 درصد آن در تصفیه خانه حذف می شود و وارد آب خانگی نمی شود و از این بابت ما هیچ نگرانی نداریم اما سیستمی که بتواند طعم و بوی آب شرب را حل کند به طوری که ذائقه آن را تشخیص ندهد، وجود ندارد.

طعم و بوی آب شرب موجب عدم سلامت نمی شود

او ادامه داد: مسائلی که در آب شرب موجب عدم سلامت می شود طعم و بو و حتی رنگ نیست. به عنوان مثال آرسنیک اگر 10 پی پی ام یعنی 10 در میلیارد در آب وجود داشته باشد آن آب قابل شرب نیست اگر در مقیاس های کمتر باشد هیچ تاثیری در آب شرب ندارند و تنها با دستگاه های پیچیده قابل شناسایی هستند که تمام این مسائل به صورت مرتب در حال پایش است.

محمدی اضافه کرد: کارهایی برای کنترل این مسئله انجام شده است که اگر این کارها صورت نمی گرفت، طعم و بوی آب شرب سنندج بدتر از وضعیت کنونی می شد. با توجه به اینکه هرچه سطح آب سد قشلاق پایین تر می آید کیفیت آب شرب هم پایین می آید و طعم و بوی آن ناخوشایند تر می شود بنابراین کاری که ما کردیم این بود که آب از سد آزاد پمپاژ شد و به داخل سد قشلاق وارد شد.

تامین آب شرب سنندج باید از دو منبع صورت گیرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان درباره اینکه آیا قرار است سد قشلاق به طور کامل از مدار تامین آب شرب سنندج خارج شود، توضیح داد: شهر سنندج باید از دو منبع تامین آب شود چرا که ممکن است سد قشلاق دچار مشکل شود. به عنوان مثال در سال ۸۱ یک تانکر به داخل سد افتاد اما در آن زمان اولا جمعیت شهر سنندج بسیار کمتر از الان بود و دوم اینکه تاسیساتی قدیمی داشتیم که می توانستیم از رودخانه آب برداشت کنیم که بر حسب اتفاق در فصلی هم بود که داخل رودخانه آب وجود داشت و به همین تامین آب به مشکل برنخورد اما اگر در حال حاضر از این دست اتفاقات و یا مشکلی فنی برای سد قشلاق روی دهد، شهر از نظر تامین آب دچار مشکل می شود بنابراین گزینه دومی برای تامین آب شهر سنندج باید در نظر گرفت که سد آزاد در حال حاضر به کمک آمده است و امسال ۱۰۰ میلیارد اعتبار به آن اختصاص یافته است و این نتیجه یک همت جمعی برای رفع مشکل آب شرب سنندج بوده است.

او خاطرنشان کرد: تاسیسات تامین اب شرب سنندج از سد قشلاق سر جای خود است و قرار نیست به طور کامل از مدار تامین آب شرب خارج شود بنابراین در آینده هم مورد استفاده قرار می گیرد اما قرار است تاسیسات انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج هم احداث شود که دو گزینه ای شدن منبع تامین آب بسیار مزیت فوق العاده ای است.

محمدی به حساسیت حوزه کاری آب هم اشاره ای کرد و با بیان اینکه کار این حوزه وقفه بردار نیست، افزود: ممکن است پروژه ای در حوزه ای دیگر اگر امکان مالی نداشته باشد، بتواند متوقف شود اما حوزه آب حتی یک ثانیه هم نمی تواند اعلام کند آب تامین نمی کند، بنابراین حساسیت در این حوزه کاری بسیار بالا است. در حدود 3700 نقطه در کردستان، تاسیسات آب و فاضلاب وجود دارد که باید به صورت مداوم و لحظه ای پایش شود و دچار مشکل نشود

45 هزار اتفاق در حوزه آب کردستان از ابتدای فروردین تا 15 دی ماه افتاده است

او با اشاره به اینکه از ابتدای سال 99 تا 15 دی ماه، 45 هزار اتفاق در استان کردستان در بخش آب روی داده است که تمام این اتفاقات در میانگین زیر 6 ساعت رفع شده است، ادامه داد: ساختار حوزه آب، یک ساختار پیچیده و فرایندی است 15 هزار کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در استان کردستان وجود دارد که هیچ مسافتی در ایران اینگونه وجود ندارد که با این مسافت قابل قیاس باشد.

گفت و گو/زیبا هوشمند

کد خبر 2613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha