هشدار افزایش تارکین تحصیل در «مالوجه»/آسیبی به نام «کودک همسری»

سرویس کردستان- هشدار برای افزایش آسیب اجتماعی در مناطق حاشیه نشین قروه و تارکین تحصیل در «مالوجه» در کنار روند صعودی «کودک همسری» در این شهر، از جمله مسایلی بودند که در شورای آموزش و پرورش شهرستان مطرح شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان قروه در حالی برگزار شد که نسبت به افزایش آسیب های اجتماعی در مدارس با تأکید بر ترک تحصیل به ویژه در شهر تازه تأسیس مالوجه و مناطق حاشیه نشینی مانند «قیلر، قلعه و شهرک امام» هشدار دادند.

در این نشست کارشناس مشاوره آموزش و پرورش شهرستان قروه از افزایش آسیب های اجتماعی در مدارس به ویژه در مناطق حاشیه نشین قروه و شهر مالوجه خبر داد.

«سارا عبدالملکی» حادترین بخش آسیب اجتماعی را مختص به ترک تحصیل دانش آموزان در مالوجه دانست. «ترک تحصیل میان دانش آموزان در مالوجه در حال افزایش است و در واقع خانواده ها به دلایلی مانند فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، اختلافات خانوادگی و مشکلات دیگر مانع حضور فرزندانشان در مدارس می شوند».

به گفته او در کنار افزایش ترک تحصیل دانش آموزان، کودک همسری در مالوجه هم رشد چشمگیری داشته است. «دانش آموزانی هستند که چند بار ازدواج کرده و طلاق گرفته اند و این بزرگترین آسیب است که یک دختربچه سه بار ازدواج و طلاق داشته باشد!».

«عبدالملکی» از کمبود مشاور در آموزش و پرورش و حمایت نشدن ها انتقاد کرد و از اینکه در مناطق آسیب زا دهیاران و مسئولان مرتبط همکاری لازم را با مشاوران ندارند گفت.

آمارهای با واقعیت نمی خواند...

این گفته ها در حالی است که هر بار در نشست شورای آموزش و پرورش و سواد آموزی و یا نشست های مرتبط به آسیب های اجتماعی در خصوص معضلات مناطق حاشیه نشین و محروم به ویژه «مالوجه» بسیار بحث می شود و هر بار هم فقط در بن بست سخنان کلیشه ای می ماند. درست همانند صحبت های رئیس آموزش و پرورش قروه که مدام بر تلاش برای پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان می گوید اما دریغ از یک عملکرد پیشگیرانه؛ مدام آمارهای پوشش تحصیلی ارائه می دهند اما واقعیت امر خلاف آمارهای تزئینی است.

در واقع آنچه مشاور آموزش و پرورش قروه با آنچه رئیس این اداره می گوید تفاوت دارد. از یک طرف سخن از پوشش تحصیلی با آمار و درصد می زنند از طرف دیگر صحبت از افزایش تارکین تحصیل به میان می آید! و این تناقض گویی ها تا جایی پیش می رود که آمارهای کاغذی دیگر اثر نخواهند داشت.

دید منفی معلمان نسبت به مالوجه...

این تناقض گویی ها در حالی ادامه داشت که روحانی مستقر در «مالوجه» هم از اینکه مدیران در این سال ها فقط حرف از مشکلات می زنند اما راهکار و برنامه ای ندارند به شدت انتقاد کرد. «مدام از مشکلات اجتماعی در مالوجه گفته می شود خب این را می دانیم که آسیب هست ولی چه کرده اید؟ چه راهکاری داشته اید که این آسیب ها کاهش یابد؟! کدام مدیر میدانی به بررسی وضعیت مالوجه پرداخته است؟!»

به گفته «حجت الاسلام حیدری» حتی مدیران حوزه علمیه هم به مالوجه نیامده اند و میدانی مشکلات را بررسی نکرده اند. «وقتی مدارس مالوجه فرسوده هستند و نه دیواری دارند و نه حتی امکانات اولیه برای دانش آموزان! آن وقت ما می خواهیم دانش آموز ترک تحصیل نکند؟! چرا یک مدرسه آبخوری نباشد داشته باشد؟! چرا سرویس بهداشتی مناسب در مدارس نیست؟!»

او به دید منفی معلمان نسبت به مالوجه هم اشاره کرد. «نمی دانیم درباره مالوجه چه گفته اند که حتی معلمان هم نسبت به این شهر دید منفی دارند و حاضر نیستند به مالوجه بیایند و تدریس کنند! طوری شده که مالوجه را تبعیدگاه می دانند!»

در تأیید سخنان این روحانی، بخشدار دلبران هم اضافه کرد که کمبود امکانات در مالوجه سالهاست در هر نشستی مطرح می شود و هرگز هم رفع نشده است. «رضا حسین پدرام» از نشست های بی تیجه انتقاد کرد و گفت تمامی این نشست های نمادین بوده و کاری برای رفع مشکلات مالوجه صورت نگرفته است».

امیدها بسته به شهر شدن مالوجه...

در ادامه این نشست فرماندار شهرستان قروه تمامی امیدها برای رفع مشکلات را به شهر شدن «مالوجه» وصل کرد. «حسین الماسی» ابراز امیدواری کرد که شهر شدن مالوجه می تواند در کاهش مشکلات اجتماعی تأثیرگذار باشد.

البته معلوم نیست این تأثیرگذاری چطور اتفاق خواهد افتاد وقتی هنوز هیچ گونه امکاناتی برای شهر شدن مالوجه در نظر گرفته نشده و حتی در برنامه ریزی ها هم تصمیمی لحاظ نکرده اند! در حال حاضر «مالوجه» فقط نام شهر را یدک می کشد و فعلاً در دو راهی شهر و روستا مانده است.

باید گفت اینکه تمامی امیدها به شهر شدن «مالوجه» بسته شود چندان درست نیست چرا که یک منطقه آسیب زا چه روستا باشد چه شهر، چه در حاشیه باشد چه در مرکز؛ در هر صورت نیازمند توجه برای رفع مشکلات است. اصلی ترین معضل در میان متولیان برای کاهش آسیب های اجتماعی مربوط می شود به نداشتن برنامه کاربردی و استفاده نکردن از نظرات کارشناسان حوزه اجتماعی و روانشناسی؛ غفلت از مشکلات اجتماعی خطرناک بوده و نباید متولیان نسبت به این مسئله بی تفاوت بگذرند.

در هر صورت آسیب ها در «مالوجه» بسیار بالاست به طوری که هر بار در کمیته های اجتماعی نسبت به این منطقه هشدار می دهند لذا مسئولان بهتر است به جای بحث و جدل در نشست ها و دفاع از عملکردهایی که اثربخش هم نبوده به فکر راهکاری اساسی و رفع مشکل باشند./

کد خبر 26147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha