روزنامه العرب: بعید به نظر می رسد صدر با حمایت از زیباری ریسک کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - روزنامه العرب چاپ لندن نوشت بعید به نطر می رسد جریان صدر حتی اگر به حمایت حزب دمکرات کردستان برای انتخاب نخست وزیر و رأی آوردن دولت مورد نظرش هم نیاز داشته باشد از نامزدی هوشیار زیباری به عنوان یک شخصیت متهم به فساد برای ریاست جمهوری عراق حمایت کند.

به گزارش کرد پرس به نقل از العرب، این روزنامه وابسته به عربستان سعودی در این باره نوشت: حمایت از هوشیار زیباری برای ریاست جمهوری عراق، باعث تخریب وجهه جریان صدر در افکار عمومی و طبقه سیاسی عراق خواهد شد که بر این باور است فرصت بی سابقه ای برای رهایی از ساختار فاسد به وجود آمده پس از روند سیاسی سال 2003 فراهم شده است.

این روزنامه عربی چاپ لندن همچنین می نویسد: حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان به عنوان دو حزب اصلی اقلیم کردستان اگر نمی خواهند پیامد اختلافات شدیدشان بر اوضاع داخلی و توازن قوای حساس اقلیم کردستان تأثیر نگذارند محکوم هستند سرانجام درباره یک نامزد واحد به توافق برسند و تکرار نزاع بر سر پست ریاست جمهوری مانند آنچه در سال 2018 روی داد باعث تضعیف موضع کردها در بغداد خواهد شد.

یادآور می شود براساس عرف سیاسی در عراق پس از سقوط رژیم صدام، ریاست جمهوری عراق به کردها واگذار می شود و در میان کردها نیز، ریاست جمهوری عراق به اتحادیه میهنی و ریاست و نخست وزیری اقلیم کردستان به حزب دمکرات می رسیده است. اما در دوره اخیر، حزب دمکرات، ضمن اعلام مخالفت با نامزدی مجددی برهم صالح برای ریاست جمهوری عراق، اقدام به نامزد کردن هوشیار زیباری عضو ارشد این حزب برای پست مذکور کرده است.

رقابت بین دو حزب مذکور بر سر پست ریاست جمهوری بسیار جدی شده است و بیم آن می رود طرفین نتوانند مانند دوره قبل مجلس عراق، به توافقی بر سر این پست حاکمیتی دست یابند.

کد خبر 26417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha