186 حلقه چاه آب غیرمجاز در محدوده دریاچه زریوار مریوان وجود دارد

سرویس کردستان - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر ۱۸۶ حلقه چاه آب غیرمجاز در محدوده دریاچه زریوار وجود دارد و ۶۶ حلقه نیز مسدود شده است.

به گزارش کرد پرس، عرفان مومن پور گفت: همچنین طبق آخرین آمار موجود، در حال حاضر ۸۶۸ حلقه چاه آب مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری در مریوان حفر شده که ۵۳۰ مورد آن در محدوده دریاچه زریبور است.

وی با اشاره به اینکه این چاه‌ها در بخش‌های شرب، کشاورزی و خدمات حفر شده و در حال استفاده است، اظهار کرد: تامین آب شرب مریوان نیز از ۳۳ حلقه چاه در محدوده دریاچه زریوار انجام می شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: بعد از انتقال آب سد گاران به تصفیه‌خانه مریوان، این ۳۳ حلقه چاه بعنوان منبع اولیه تامین آب شرب از مدار خارج خواهند شد که به نفع دریاچه زریوار است.

مومن پور با بیان اینکه سد گاران سال‌های قبل آبگیری شده است، ادامه داد: خط انتقال آبرسانی به مریوان و شبکه 4 هزار و ۶۰۰ هکتاری پایاب در حال اجرا بوده که 3 هزار و ۲۰۰ هکتار آن آماده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر آبرسانی به شهر مریوان از محل سد گاران به صورت آزمایشی به میزان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه انجام می‌شود که با توجه به اعتباری که در سفر وزیر نیرو به استان برای این طرح اختصاص یافت، امیدواریم تصفیه‌خانه هر چه سریعتر تکمیل و آب شرب پایدار مریوان تامین شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان به بهره‌برداری از سد زریوار در سال ۱۳۷۴ اشاره کرد و بیان کرد: احداث این سد در راستای حفظ اکوسیستم دریاچه و افزایش حجم مخزن زریوار از ۳۰ میلیون به ۶۴ میلیون مترمکعب بود و تامین آب شبکه تعریف شده یک هزار و ۸۰۰ هکتاری در جنوب دریاچه نیز در جهت مدیریت کمی و کیفی، از دریاچه زریوار حذف و در قالب 4 هزار و ۶۰۰ هکتار پایاب سد گاران جای گرفت.

کد خبر 26491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha