شبکه تهیه پاسپورت های جعلی برای اعضای ارشد داعش در ترکیه

سرویس ترکیه - روزنامه گاردین مدعی شد که اعضای ارشد داعش در ازای پرداخت پول هنگفت با گذرنامه های جعلی دارای مهرهای رسمی ترکیه، به اروپا سفر کرده اند.

به گزارش کردپرس، روزنامه انگلیسی گاردین مدعی شد که برخی اعضای ارشد داعش با گذرنامه های جعلی تهیه شده در ترکیه، به اروپا و آمریکا رفته اند.

به نوشته گاردین، گذرنامه های جعلی که توسط شبکه های غیر قانونی در ترکیه تهیه شده اند، با اجازه نامه ها و مهرهای رسمی، رسمیت یافته اند. این گذرنامه ها از سوی یک شبکه افراط گرای ساکن ترکیه جعل می شوند که توسط فردی ازبک مدیریت می شود. دستمزد این فرد برای هر گذرنامه تا 15 هزار دلار نیز می رسد. گاردین افشا کرده است که دست کم ده تن از اعضای ارشد داعش که از طرق غیر قانونی از سوریه به ترکیه رفته اند، با این گذرنامه های جعلی که مهرهای رسمی خورده اند، از طریق فرودگاه استانبول از کشور خارج شده اند.

بر اساس این گزارش، فعالیت دیگر این شبکه ناپدید کردن افراد است. این شبکه با دریافت 500 دلار در صورت لزوم گواهی فوت رسمی از دولت ترکیه برای افراد حاضر می کند تا آنها را مرده اعلام کند و آنها بتوانند با گذرنامه ها و هویت های جعلی به جاهای دیگر سفر کنند.

یکی از مقامات وزارت کشور آمریکا نیز در تأیید این موضوع به گاردین گفت: «در ترکیه فردی وجود دارد که برگه های قانونی بسیاری درباره اعضای داعش در دست دارد و آن را در ازای پول می فروشد.»

بر اساس گزارش گاردین، مدیر شبکه افراط گرایان ساکن ترکیه، به راحتی در حال تجارت گذرنامه های جعلی است و برای خود کانالی رسمی در تلگرام نیز دارد. افزایش خرید و فروش گذرنامه جعلی نشان می دهد که افراط گرایان خطرناک که در رادار سرویس های امنیتی قرار دارند، به راحتی دستگیر نمی شوند. آنها به خاطر جنایت های گذشته شان، از دست عدالت فرار می کنند و به طور بالقوه می توانند به فعالیت های تروریستی خود در کشورهایی خارج از سوریه ادامه دهند.»

مدیر شبکه جعل اسناد، به خبرنگارهای گاردین که به عنوان مشتری به او معرفی شده اند گفته است: «من از هیچ مشتری نمی پرسم که با کدام گروه و سازمان است. من آماده کار با هر کسی هستم. این وظیفه من نیست که بدانم چه کسی خوب یا بد است. این موضوع باید توسط واحدهای امنیتی مورد بررسی قرار گیرد.»

گذرنامه های جعل شده توسط این گروه دارای هولوگرام های امنیتی و مواد حساس به اشعه ماوراء بنفش هستند. مواردی که برای پیشگیری از جعل در گذرنامه های قانونی مورد استفاده قرار می گیرند. این شبکه همچنین به زبان های روسی، عربی و سایر زبان ها به مشتریان خود خدمت رسانی می کنند.

گاردین همچنین از شکل گرفتن یک بازار فروش گذرنامه های جعلی در اردوگاه الهول در شمال و شرق سوریه خبر داد، جایی که تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) قرار دارد. پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، یک پایگاه از مشتریان جدید برای این شبکه شکل گرفته است.

کد خبر 26549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha