۸۸ درصد فوتی های کرونا هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند!

سرویس آذربایجان غربی- دبیر قرارگاه ستاد دانشگاهی کنترل و مدیریت کووید 19 در آذربایجان غربی گفت: واکسیناسیون کامل یعنی دریافت سه دوز واکسن و بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است اما متاسفانه ۸۸ درصد فوتی های کرونا در استان هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، دکتر سید جلیل موسوی با اشاره به اینکه واکسیناسیون را مهمترین عامل پیشگیری بدانید، اظهار کرد: زدن ماسک مناسب و با کیفیت، رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی، شستن مرتب و اصولی دستها، نزدن دست ها به مخاطات، عدم برگزاری تجمعات، مراسم، دورهمی ، عدم حضور در تجمعات و جاهای شلوغ، تهویه مناسب مکان های مسقف و بسته، باز گذاشتن درها و پنجره ها جهت تبادل هوا باید حتما لحاظ شود.

او با اشاره به قرنطینه شدن بیماران نیز گفت: در اومیکرون قرنطینه شدن در اکثر بیماران و افراد بدون علامت به مدت 5 روز کفایت می کند. قرنطینه کردن موجب قطع زنجیره انتقال می شود و در عدم ابتلا دیگران بسیار مهم است.

دکتر سید جلیل موسوی ادامه داد: استرس و نوسانات زندگی تعادل بدن را به هم می زند و سیستم ایمنی بدن را مختل می کند لذا در فعال شدن ویروس کرونا و ابتلا به آن نقش ایفا می‌کند. مصرف مرتب و روزانه میوه ها و سبزی ها در حد امکان، نوشیدن مایعات کافی در طول روز ضروری است.

اگر علایم سرماخوردگی داشته باشید، اومیکرون است

دبیر قرارگاه ستاد دانشگاهی کنترل و مدیریت کووید 19 گفت : اگر علایم سرماخوردگی داشته باشید، اومیکرون است مگر خلاف آن ثابت گردد. در حال حاضر سویه غالب در کشور و استان با درصد بالا حدود 80درصد اومیکرون است. اگر اعضا خانواده همگی و یا اکثر آنها در مدت کوتاه 24 تا 48 ساعته علامت دار شوند این هم دال بر اومیکرون است. اگر یک نفر تست مثبت کرونا داشت دال بر ابتلا بقیه هم هست.

او با اشاره به علائم شایع اومیکرون ادامه داد: آبریزش بینی، سردرد، گلودرد ( گاهی شدید) ، خستگی، ضعف، بدن درد، کوفتگی و درد گوش، گلودرد ممکن است شدید باشد که جای نگرانی نیست. همچنین علائم گوارشی: درد شکم، اسهال و استفراغ کمتر شایع است. اختلال بویایی و چشایی برخلاف نوع دلتا هم خیلی کمتر است.

دکتر موسوی افزود: در عین حال بیماری کرونا می تواند تمام اعضا بدن را درگیر کند و علائم متعدد و متفاوت ایجاد کند. درصد قابل توجه بیماران بدون علامت هستند یا علائم خفیف دارند. 35 الی 40 درصد کودکان بدون علامت هستند ولی آلوده می شوند لذا فرستادن آنها به پیش فامیل دیگر درست نیست و آنها را هم آلوده و بیمار می کند.

حدود 85 الی 90 درصد بیماران بی علامت، کم علامت و خفیف هستند

متخصص بیماریهای عفونی گفت: حال اگر به بیماری مبتلا شدیم باید بدانیم که حدود 85 الی 90 درصد بیماران بی علامت، کم علامت و خفیف هستند و بیماری خود محدود شونده است. این گروه اکثریت؛ نه به تست و آزمایش و نه مراجعه به پزشک نیاز ندارند. ماندن در خانه، استراحت، مصرف مایعات گرم و ولرم ( آب، چای، سوپ، آش)، غرغره کردن دهان و گلو با آب نمک روزی چند بار ( یک قاشق چای خوری کوچک نمک در یک لیوان کامل آب)، استنشاق بینی با آب، استراحت صوتی، پرهیز از خوراکی های محرک ( ترشیجات و خیارشورو غذا های پر چرب و…)، مصرف دارو های معمولی سرماخوردگی و درمان های طب سنتی کفایت خواهد کرد.

او اضافه کرد: اگر دارو مصرف می کنید مقدار دارو و ساعات مصرف دارو بسته به نوع آنها باید رعایت شود و برای دوره چند روزه اقدام شود. قرنطینه 5 روزه در این گروه اکثریت؛ کفایت می کند. بعد از خروج از قرنطینه رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضرورت دارد. حدود 10 درصد بیماران و در صورت داشتن علائم هشدار دهنده نیازمند مراجع به پزشک، بررسی ها و درمان اختصاصی و احیانا بستری هستند.

میزان سرایت و انتشار بیماری اومیکرون بسیار بالا است

دبیر قرارگاه ستاد دانشگاهی کنترل و مدیریت کووید 19 گفت : در 85 الی 90 درصد افراد ریه ها درگیر نمی شود و نیازی به آزمایش های خونی و سی تی اسکن قفسه سینه نیست. آنتی بیوتیک ها (سفتریاکسون، آمپی سیلین، آزیترومایسین، داکسی سایکلین، پنی سیلین و…) جایگاهی در درمان کرونا ندارند. کورتون ها (دگزامتازون، بتامتازون، هیدروکورتیزون و…) در هفته اول توصیه نمی شوند. بهترین و راحتترین راه جبران مایعات مصرف خوراکی است و سرم درمانی ضرورتی ندارد.

موسوی افزود: درگیری ریه ها در فاز دوم ( مرحله التهابی) است لذا سی تی اسکن قفسه سینه در 5 الی 6 روز اول نباید صورت گیرد. کرونا محدودیت غذایی ندارد. تقویت کننده ها و ویتامین ها نقش اثبات شده در پیشگیری و درمان ندارند مگر کمبودی در بدن باشد بویژه کمبود ویتامین دی که در کشور ما مخصوصا در خانم ها شایع است.

او با تاکید بر اینکه میزان سرایت و انتشار بیماری اومیکرون بسیار بالا است، گفت: لذا درصد بیماران نیازمند بستری در نهایت قابل توجه خواهد بود و احیانا از ظرفیت بیمارستان ها فراتر خواهد رفت.

کد خبر 26888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha