روایتی متفاوت از گازرسانی به کردستان در دهه ۷۰/بخش اول

سرویس کردستان - دسترسی به گاز خانگی امروزه یکی از شاخص های مهم «توسعه» در تئوری های اقتصادی محسوب می شود. اگر در زمستان سرد سال 69 به مردم کردستان گفته می شد که دور افتاده ترین روستای این استان هم در آینده ای نزدیک به گاز دسترسی خواهند داشت شاید کمتر کسی باور می کرد، اما در آن سال پروژه ای مهم از سوی گروهی از مهندسان جوان به نام «گروه مهندسی 102 سپاه» آغاز شد که علاوه بر انجام این امر مهم می شود آن را آغاز ورود سپاه به ارایه خدمات زیرساختی به حساب آورد.

بازخوانی پرونده گاز رسانی به استان کردستان را می توان به نوعی بازخوانی آغاز مسیر سازندگی سپاه در کشور هم به شمار آورد. خبرگزاری کرد پرس قصد دارد با انجام سلسله گفت و گوهایی با مهندسان و دست اندرکاران پروژه گازرسانی به کردستان داستان این خدمت زیرساختی را بازخوانی کند. آنچه در ادامه می خوانید گفت و گو با مهندس علی عطایی زاده، رئیس کارگاه این خط انتقال گاز، در مورد جزئیات این پروژه است:

کرد پرس: در ابتدا از گروه مهندسی 102 سپاه تعریف کنید که این گروه چگونه تشکیل شد و اساسا هدف از تشکیل این گروه چه بود؟

عطایی زاده: گروه مهندسی 102 سپاه در آن زمان عمدتا توسط بچه های مهندس غرب کشور تشکیل شد که آقایان احمد گلبازخانی ، علی اکبر منصوریان، عنایت احمدی، حسن جباری، زنده یاد ابوالفتح کریمی، زنده یاد الماسی، روح الله خدیور و بنده در آن گروه حضور داشتیم که از دل جنگ برگشته بودیم و به دنبال سازندگی در کشور بودیم.

اعضای این گروه کسانی بودند که سال ها در منطقه غرب کشور جنگیده بودند و با کمترین امکانات و تجهیزاتی که از داخل کشور تهیه کرده بودند، توانستند مجموعه ای قدرتمند را تشکیل دهند به طوری که در آن سال ها با شرایط سخت جوی و سختی منطقه ای که وجود داشت، توانستیم یک پروژه بزرگ را اجرایی کنیم.

کاری که گروه مهندسی 102 سپاه در آن زمان انجام داد اجرای یکی از بزرگترین پروژه های گازرسانی کشور بود و کیفیت اجرای این پروژه به گونه ای بوده که تا امروز از این خطوط انتقال برای گازرسانی به 2 استان کردستان و کرمانشاه استفاده می شود و همتراز با شرکت های داخلی و خارجی آن زمان، این گروه پروژه را اجرا کرده است.

کرد پرس: چه اتفاقی افتاد که سپاه پاسداران به عرصه سازندگی ورود کرد و فکر اجرای پروژه گازرسانی به کردستان چگونه شکل گرفت؟

عطایی زاده: می توان ادعا کرد که ورود سپاه به بحث سازندگی کشور در سال های اوایل انقلاب در بحث آبادانی کردستان شروع شد و به شخصه به یاد ندارم قبل از اینکه پروژه خط لوله انتقال گاز همدان – قروه – سنندج را سپاه بخواهد انجام دهد، سپاه در بخش سازندگی در تمام کشور ورود کرده باشد.

این پروژه اولین کاری بود که مجموعه مهندسی سپاه اجرای آن را به عهده گرفت و از نقطه صفر تا 100 این پروژه توسط سپاه اجرا شد و همین کار آغازی برای تشکیل قرارگاه خاتم الانبیا سپاه در بحث سازندگی کشور بود و کلنگی که برای آغاز این پروژه باهدف خدمت به مردم کردستان به زمین زده شد، آنقدر پربرکت بود که بعد از آن زمینه فعالیت سپاه در حوزه سازندگی کشور فراهم شد.

از همان زمان پروژه های بزرگی توسط سپاه اجرا شد و امروز شاهد هستیم که در سطح کشور علیرغم تمام مشکلات اقتصادی و تحریم ها، توانسته ایم با مدیریتی جهادی، بخشی از مشکلات کشور را حل کنیم.

اجرای پروژه ای به بزرگی نفت پارس جنوبی توسط سپاه در سال های اخیر حاصل برکت همان پروژه ای بود که برای خط لوله 20 اینچ انتقال گاز به کردستان تعریف شد و با توجه به اینکه اولین تجربه سپاه در بحث سازندگی کشور بود، کار بسیار سختی بود.

در آن زمان تعداد شرکت هایی که توانایی اجرای چنین پروژه ای را در کشور داشتند، بسیار کم بود و عمدتا نیز شرکت های خارجی چنین پروژه هایی را انجام می دادند و در همان زمان نیز برای اجرای این پروژه از 4 شرکتی که در مناقصه شرکت کرده بودند، 2 شرکت خارجی، یک شرکت داخلی و مجموعه سپاه اقدام کردند که با توجه به رقم پایین تر سپاه، اجرای این پروژه به عهده ما گذاشته شد.

کرد پرس: از نحوه اجرای پروژه گازرسانی به کردستان توضیح دهید؟

عطایی زاده: بلافاصله بعد از برنده شدن در مناقصه در همان زمستان اول کارگاهی در همدان تجهیز شد و 40 کیلومتر از 162 کیلومتر مسیر نیز لوله گذاری شد؛ در حال اجرای این پروژه از موانع بزرگی مانند رودخانه شور عبور کردیم و با توجه به اینکه زمستان بسیار سختی را نیز در پیش داشتیم اما کار را تعطیل نکردیم.

بعد از اینکه به مسیر قروه – سنندج ورود کردیم مشکلات و موانع پیش روی پروژه بیشتر شد چرا که مسیری کوهستانی و عبور از گردنه صلوات آباد سنندج با شیب های بسیار زیاد در مقابل ما قرار داشت به طوری که در برخی نقاط اجرای این پروژه برای عبور از شیب ها مجبور به «آهنکشی» بولدوزورها بودیم تا بتوان در آن شیب لوله گذاری کرد.

مردم منطقه و روستاهایی که در مسیر لوله گذاری خط انتقال گاز بودند، خاطره های بسیار خوبی را با همراهی و کمک های خود برای ما به جا گذاشتند و در زمان اجرای پروژه حتی یک مورد عدم همکاری و یا کارشکنی از سوی مردم را شاهد نبودیم.

در پی این پروژه بر اساس اینکه مردم کردستان به واسطه مرزی بودن و جنگ با محرومیت های بسیاری مواجه بودند، پروژه های دیگری را نیز در این منطقه اجرا کردیم و در همان زمان نیز پروژه خط لوله انتقال گاز نهاوند – کرمانشاه به سپاه واگذار شد.

با توجه به اجرای 2 پروژه همزمان در منطقه کوهستانی غرب کشور می توان ادعا کرد که در آن زمان رکورد دنیا را در خط انتقال لوله گاز شکستیم و از شهریور سال 69 تا اواخر سال 72 عملیات اجرایی گازرسانی به 2 مرکز استان غربی کشور را به اتمام رساندیم و بعد از آن نیز خطوط انتقال به شهرستان ها آغاز شد.

کرد پرس: از خاطراتی که در طول اجرای این پروژه به یاد دارید برایمان تعریف کنید!

عطایی زاده: بعد از اینکه 2 خط انتقال گاز از همدان به کرمانشاه و کردستان اجرا شد، بعد از گذشت 30 سال هنوز هم شرکت گاز از طریق همین خطوط به مردم منطقه غرب کشور و شهرهای کردنشین کردستان خدمت رسانی کرده و با مدیریت مناسب گاز را به سراسر این استان انتقال داده است.

به نظر من این خط انتقال گاز منشا بسیاری از تحولاتی است که طی چند دهه اخیر در کردستان ایجاد شده و حتی از روزی که گاز وارد این منطقه شده، جنگل های کردستان نیز نفسی تازه کرده اند و دیگر مردم روستانشین در فصول سرما و گرما برای تهیه نیاز گرمایشی خود به جنگل ها آسیب نمی رسانند.

در زمان اجرای پروژه از نیروهای بومی منطقه و مردم روستاهای مسیر خط لوله کمک می گرفتیم و در کنار اجرای پروژه به هر روستایی که می رسیدیم هر کاری که مردم از ما می خواستند و ماشین آلات سنگین باید آن را انجام می داند، برای آنها انجام می دادیم.

در بسیاری از روستاها شاهد جاده های دسترسی نامناسبی بودیم و یا حتی کوچه های روستایی نیز شرایط مناسبی نداشتند و به وسیله بولدوزرها این مسیرها را برای آنها هموار می کردیم و همین مسئله نیز باعث شد که در طول مسیر کوچکترین مشکلی از سوی مردم برای ما ایجاد نشود و همه به دنبال همکاری و کمک به ما بودند.

یادم می آید نزدیکی های قروه به روستایی رسیدیم که بر اثر جاری شدن سیل خسارات بسیاری به مردم روستا وارد شده بود و حتی یکی از خانه های روستایی را نیز سیل با خود برده بود و اوضاع مردم بسیار نامناسب بود که با یک کار جهادی، اعضای گروه 102 مسیر رودخانه را عوض کرده و بعد از آن نیز به مردم کمک کردند تا بتوانند خانه هایشان را بازسازی کنند.

در برخی از روستاهای مناطق کوهستانی نیز تنها مسیر ارتباطی مردم یک راه باریک بود که به وسیله بولدوزرها مسیر تردد خودرویی نیز برای آنها ایجاد کردیم و در واقع به هر لحظه اجرای این پروژه که نگاه می کنیم، خاطرات شیرینی از خدمت به مردم و همراهی و همدلی مردم کردستان را با خود به یاد می آوریم.

کرد پرس: حتما در طول اجرای این پروژه بزرگ خاطرات تلخ و مشکلاتی نیز داشته اید. در خصوص آنها نیز توضیحاتی بفرمایید ممنون میشویم؟

عطایی زاده: البته خاطرات تلخی هم از فوت و یا شهید شدن برخی از همکاران گروه 102 نیز از آن زمان در ذهن ما باقیمانده و در طول مسیر برخی حوادث پیش آمد که منجر به فوت چند تن از همکاران گروه مهندسی ما شد.

در یکی از این حوادث که در جاده اتفاق افتاد آقای فیاض بخش به شهادت رسید و آقای کریمی و الماسی نیز دچار حادثه شدند و با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه و سخت بودن مسیر، همکاران ما بسیار اذیت شدند و در راه اجرای این پروژه سختی های بسیاری را به جان خریدند.

اما خدمت کردن به مردم کردستان که با محرومیت های بسیاری دست و پنججه نرم کرده اند، ارزش پشت سرگذاشتن هر نوع سختی را دارد و به همین دلیل نیز اعضای گروه مهندسی 102 سپاه شبانه روز پای کار بودند و در کوتاه ترین زمان ممکن پروژه را به اتمام رساندند.

البته در راه اجرای این پروژه ما تنها نبودیم و پلیس راه های همدان – سنندج و همدان – کرمانشاه، استانداران وقت، مسئولان و دست اندرکاران اجرای پروژه و مردم روستاهای مسیر خط انتقال همکاری و کمک بسیاری به ما کردند و از همین رو به مردم منطقه کردستانات قول می دهیم تا جان در بدن داشته باشیم به آنها خدمت کنیم.

کرد پرس: حرف پایانی با مردم کردستان و مسئولانی که در کردستان مشغول به خدمت رسانی هستند!

عطایی زاده: از مردم مناطق کردنشین نیز انتظار داریم همچون گذشته به نظام اسلامی ایران و مسئولان جمهوری اسلامی اعتماد و اطمینان داشته باشند تا بتوانیم در راه خدمت رسانی به آنها گام های بیشتری با همراهی مردم بداریم.

کردستان امروز یکی از بزرگترین ظرفیت های کشور را که همان نیروی انسانی توانمند است را در اختیار دارد و به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، در روستاهایی که حتی راه دسترسی هم نداشتند، اکنون چندین جوان با مدرک فوق لیسانس و دکترا تحویل جامعه داده اند و این مسئله بسیار ارزشمند است.

امروز علیرغم تبلیغات سنگین دشمن به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جذب جوانان کرد در گروهک های وابسته به خود، جوانان انقلابی ما به آنها یک «نه» بزرگ تحویل دادند و نتوانستند از این مردم انقلابی سواستفاده کنند.

جدا از مسائلی که در رسانه های معاند و بعضا در رسانه های داخلی مطرح می شود، مردم کردستان خوب می دانند که مسئولان نظام تا چه حدی پای کار هستند و به دنبال خدمت رسانی به آنها هستند و مسئولان نیز با پوست و خون خود تمام مشکلات مردم را درک کرده و با گذشت و ایثار همواره پای کار بوده تا خدمات ارزشمندی را به مردم ارائه دهند.

گفت و گو : سروش حبیبی راد

کد خبر 27033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha