کام تلخ قطب عسل ایران در برند سازی!

سرویس آذربایجان غربی- عسل تولیدی آذربایجان غربی، به دلیل نبود سیستم بسته بندی مناسب با برند دیگر کشورها وارد بازار جهانی می شود و وزیر جهاد کشاورزی هم در تایید این موضوع گفت: آذربایجان غربی ۲۴ درصد عسل کشور را تأمین می‌کند ولی از برند مشخصی برخوردار نیست.

به گزارش کردپرس، آذربايجان غربي قطب تولید عسل در کشور محسوب می شود و سالانه با بیش از ۲۲ هزار تن عسل رتبه اول کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده است و ۲۷ درصد عسل ایران در این استان تولید می شود.

هر چند امسال به دلیل کاهش نزولات جوی تولید عسل در سطح استان کاهش یافت اما همچنان با توليد بيش از 20 هزار تن عسل ركوردار توليد در ایران بود.

در مجموع در سطح استان بیش از يك ميليون و 380هزار كندوي مدرن وبیش از 119 هزار كندوي بومي وجود دارد و بر اساس آخرين آمار سرشماري زنبورستان هاي آذربايجان غربي، 6 هزار و 290 نفر بهره بردار به صورت مستقيم و پنج هزار و ٣٧٠ نفر بهره بردار به صورت فصلي در اين صنعت مشغول به كار هستند و چرخ اين صنعت صادرات محور را در اين استان به حركت در مي آورند.

با این حجم از تولید اما، کام تولیدکنندگان عسل در این استان تلخ است. چرا که با وجود ٤ كارخانه بسته بندي عسل در ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارند، اما باز هم بخش زیادی از عسل تولیدی آذربایجان غربی، به دلیل نبود سیستم بسته بندی مناسب از کشور خارج می شود و با (برند ترکیه!) در بازارهای جهانی عرضه می شود.

این در حالی است که سرمایه گذاری و بسته بندی و صادرات عسل استان می تواند حدود 4 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کند، مبلغی که تنها به دلیل نبود زیرساخت های اقتصادی صنعت زنبورداری در کشور به راحتی از کشور خارج می شود و فرصت های شغلی فراوانی را هدر می دهد.

روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه خود به آذربایجان غربی ضمن تایید این موضوع گفت: آذربایجان غربی ۲۴ درصد عسل کشور را تأمین می‌کند ولی از برند مشخصی برخوردار نیست.

سیدجواد ساداتی نژاد در ادامه به مشکل برند سازی در زمینه تولید عسل در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: سازمان تعاون روستایی برنامه جدی در این زمینه را در دستور کار خود دارد.

او از ایجاد پایانه صادرات کشاورزی در استان خبر داد و گفت: آذربایجان غربی دروازه ورد ایران به بازارهای جهانی است و از استان‌های مهم در بخش کشاورزی به شمار می‌رود ایجاد پایانه کشاورزی در این استان ضروری است.

وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکل سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی استان به خصوص سیب نیز گفت: در سفر آتی رئیس جمهوری به آذربایجان غربی برنامه‌های مفصلی برای بخش کشاورزی داریم اما با اعطای تسهیلات و دعوت از سرمایه گذاران تلاش می‌کنیم بخش سورتینگ و بسته بندی در استان را سامان ببخشیم.

ساداتی نژاد دیروز در سفری یک روزه به آذربایجان غربی سفر کرده بود. در این سفر واحد سورت و بسته بندی میوه در اورمیه با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد. برای راه اندازی این واحد ۱۵ هزارتنی ۱۲۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی هزینه شده است.

هر چند با افتتاح این واحد تعداد واحدهای فعال سورت وبسته بندی به ۶ واحد رسید اما این میزان کفاف تولیدات عظیم محصولات این استان کشاورزی محور را نمی دهد.

به گزارش کردپرس، آذربایجان غربی، علیرغم توان تولید بالا در بخش کشاورزی، دامداری، پرورش طیور و سایر محصولات دامی و لبنی، پایه های اقتصادی متکی بر ستون بخش کشاورزی اش، لرزان است.

این استان با وجود تولید انبوه محصولات کشاورزی، هنوز نتواسته در بخش صادرات محصولات و برند سازی محصولات تولیدی برجسته همچون سیب و عسل اقدام کند. عمده محصولات علاوه بر نیاز داخلی، به بازارهای کشورهای همسایه ارسال می شود و هر ساله بحث صادرات تا اواخر سال با گرفتاری های زیادی همراه است و به دلیل نبود قوانین مدون در این حوزه، شاهد تلف شدن بخش عمده ایی از محصولات کشاورزی و یا فروش به کام دیگر کشورها خواهیم بود.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 27465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha