بی خانمانی تئاتر قروه پایان ندارد

سرویس کردستان- خانه به دوشی تئاتر قروه در حالی قرار بود پایان یابد که با کارشکنی مدیریت شهری ادامه دار شده و معلوم نیست تا به کی هنرمندان این عرصه اندوه غفلت و بی توجهی مسئولان را خواهند خورد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، از سال ۹۵ وعده ساخت پلاتو قروه مطابق تفاهم نامه ای که بین وزارت ارشاد و استانداری کردستان امضاء شده بود، داده شد. وعده ای که هر بار بر زبان یک مسئول می نشیند و در نهایت هم در گیر و دار حرف و اختلافات اداری به خاک می افتد.

پروژه پلاتو قروه یکی از ۷ پلاتوی استان بود که در پنجم شهریور ماه ۹۷ در محل ساختمان کتابخانه عمومی مدرس کلنگ زنی شد و بعد از مخالفت نهاد کتابخانه های عمومی، زمین دیگری واقع در پارک شهید بهشتی انتخاب شد؛ محلی که این بار به کارشکنی شهرداری و شورای شهر برخورد کرد.

گرچه تلاش هنرمندان برای همراه کردن مدیریت شهری تا جایی پیش رفت که به امضای تفاهم نامه هم رسید اما مشخض شد که این امضا، نمایشی بیش نبوده و مدیریت شهری همچنان دستشان به گشودن قفل فرهنگ و هنر نمی رسد.

اعتباری که هدر رفت

پروژه پلاتو قروه تنها پروژه ای بود که اعتبار آن به صورت ویژه از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان اختصاص یافت؛ اعتباری که حالا با گذشت حدود دو سال بعد از امضای تفاهم نامه نمایشی برگشت خورده و به قولی هدر رفت.

 این برگشت اعتبار در حالی است که متولیان امر همیشه از نبود بودجه برای پروژه ها می نالند و اما وقتی اعتبار آماده هست حاضر نیستند حرف خود را به عمل نشان دهند!

شهرداری مقصر اصلی

گرچه همه مسئولان مرتبط شهرداری را عامل اصلی شکست پروژه پلاتو می دانند اما مجموعه مدیریت شهری حاضر به پذیرش تقصیر خود نیستند. این در حالی است که خرداد سال گذشته مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد در سفری که به قروه داشت صراحتاً اعلام کرد که «تمامی مشکلات برای پروژه پلاتو توسط شهرداری رخ داد و مقصر تأخیر در ساخت پلاتو شهرداری است لذا نه تنها باید تمام اهتمام خود را جهت جبران مافات انجام دهد بلکه جریمه تأخیر در کار و برگشت بودجه را هم باید بپردازد».

همچنین در اسفند سال ۹۹ بود که با تصمیم رئیس وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان شهرداری قروه موظف به ساخت پلاتو شد. تصمیمی که به سادگی مدیریت شهری آن را نادیده گرفتند!  

جدای از این نماینده مجلس هم در همین زمینه شهرداری را مقصر دانست و بیان کرد که «برای پلاتو از وزیر فرهنگ و ارشاد طرح سؤال کرده ام و باید مشکل آن حل و فصل شده و کارشکنان در کار هم پاسخ گو باشند».

با این وجود نه تنها شهرداری حاضر به جبران مافات و تلاش برای ساخت پلاتو نشد بلکه جریمه ای هم جهت تأخیر در کار و برگشت بودجه نپرداخته و حتی پاسخ گوی کارشکنی خود هم نبوده و اینجا باید پرسید چرا نهادهای نظارتی مرتبط اقدامی در این زمینه ندارند و در برابر این ترک فعل مسئولان شهرداری سکوت اختیار کرده اند!؟

ضعف مدیریت شهری در فرهنگ و هنر

شورا و شهرداری قروه در این سال ها نه تنها کمیسیون فرهنگی پایداری نداشته اند بلکه حتی یک پروژه شاخص فرهنگی و هنر هم از خود به جای نگذاشته و نمی خواهند به جای بگذارند. تمامی این ها نشان از ضعف مدیریت شهری در حوزه فرهنگ و هنر دارد، ضعفی که اصلی ترین آسیب آن به مردم می رسد.

در این میان باید از فرمانداران در این سال ها پرسید که به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری و شورای شهر چرا اقدامی نداشته و جلوی این ترک فعل را نگرفته اند!؟

نگذارید درخت تئاتر بخشکد

تئاتر قروه سابقه طولانی با موفقیت های درخشان بسیاری دارد. چه کسی می تواند فراموش کند که نخستین گروه نمایشی در کردستان که به جشنواره تئاتر فجر در سال ۶۸ راه یافت از قروه بوده است!  

با وجود تمامی این افتخارات اما هنرمندان تئاتر قروه گرفتارند؛ گرفتار غفلت و بی توجهی مسئولان نسبت به فرهنگ و هنر... آنان انتظار دارند دغدغه هایشان رفع و از خانه به دوشی و بی خانمانی درآیند.

تئاتر قروه حرف برای گفتن بسیار داشته و دارد و نیاز است اندکی متولیان امر به خود آیند و نگذارند درخت تئاتر این شهر در آفت غفلت و بی توجهی بخشکد. /  

* در این زمینه بیشتر بخوانید:

- پروژه پلاتوی نمایش قروه به اکران افتتاح نرسید

- انتقاد از بلاتکلیفی پلاتو نمایش قروه

- هنرمندان قروه چشم انتظار «پلاتو»

- رنج قروه از نبود مکان فرهنگی و هنری

- شهرداری قروه موظف به ساخت پلاتو نمایش شد

- پلاتو؛ ضرورتی فرهنگی است

- هنرمندانی در جست و جوی مکان

- لکنت زبان فرهنگ و هنر در قروه

- تفاهم نامه پلاتوی قروه امضا شد

- شهرداری قروه باید جریمه تأخیر در ساخت پلاتو را پرداخت کند

- مشکل پلاتو قروه باید حل و فصل شود

کد خبر 2753914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha