شروط کردهای سوریه برای استرداد اعضای غربی داعش

سرویس جهان- به گفته دو تن از قضات و وکلای کانادایی، مقامات اداره خودگردان کرد سوریه تاکید کرده اند دولت های خارجی برای خارج کردن اتباع وابسته خود به داعش در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، باید درخواست رسمی داده و نمایندگان دولت های خراجی نیز برای تحویل اعضای داعشی در منقه تحت کنترل کردهای سوریه حضور یابند.

به گزارش کردپرس، نشریه سی بی اس کانادا ضمن اشاره به مناقشه های حقوقی درباره نحوه استرداد اتباع کاندایی زندانی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به اتهام وابستگی به داعش، از جمله موانع استرداد این افراد به کانادا را عدم تمایل این کشور برای تعامل سیاسی با اداره خودگردان کردی دانسته است.

دو مقام قضایی و حقوقی کانادا به این نشریه گفته اند مقامات کرد سوریه اصرار دارند مقامات کشورهای خارجی برای تحویل شهروندانشان باید در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه حضور یابند. این درخواست با توجه به این که اداره خودگردان کردی در سوریه از نظر جامعه بین المللی مشروعیت ندارد با بی میلی کانادا روبرو شده است.

لورنس گرینسپون، از وکلای شهروندان بازدشات شده در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به نشریه سی بی اس گفته است اداره خودگردان کردی که بر شمال شرق سوریه کنترل دارد، سه پیش شرط برای آزادی زندانیان خارجی تعیین کرده است: اول این که دولت های رسمی خارجی برای تحویل شهروندان خود به اداره خودگردان کرد سوریه درخواست رسمی ارائه کنند. دوم این که مدارک سفر اضطراری پیرامون این موضوع ارائه شود و در نهایت نمایندگان کشورهای متبوع باید برای تحویل شهروندان زندانی خود در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه حضور داشته باشند.

البته او اذعان کرد که دولت کانادا قبلا سه بار برای تحویل گرفتن سه زن تبعه خود از مقامات کرد این شروط را قبول کرده بود.

دیوید ستراتاس، از قضات پرونده های استرداد شهروندان زندانی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه نیز از جمله موانع تاخیر در بازگشت شهروندان زندانی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را لزوم تعامل سیاسی دولت کانادا با کردهای سوریه عنوان کرد. او به نشریه سی بی اس گفت اداره خودگردان کردی در سوریه لازم می داند که حتما مقامات بلندپایه کانادا برای تحویل اتباع خود در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه حضور یابند.

کد خبر 2753941

برچسب‌ها