پای لنگ مناسب سازی در قروه/شهر بدون مانع آخر شد!

سرویس کردستان- کسب رتبه آخر قروه از نظر مناسب سازی؛ این خبری بود که جامعه معلولان شهرستان را نگران و ضعف مدیریتی متولیان امر منجمله شهرداری را نشان داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سال هاست جامعه معلولان شهرستان قروه از نبود مناسب سازی محیط شهری و امکان عمومی معترض اند و رنج می برند. مشکلی که هر بار توسط مدیریت شهری و مجموعه مسئولان امر در قاب سخن می درخشد و اما در عمل وضع همان است که بود.

تمامی این بی توجهی ها در حالی است که طبق تبصره ماده ۲ قانون حمایت از حقوق معلولان «تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی افراد دارای معلولیت، ساختمان ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند».

در واقع مناسب سازی حق ابتدایی هر فرد معلول و سالمندی است و گرچه باید نکات مدنظر برای دسترس پذیری محیط شهری توسط متولیان امر لحاظ شود؛ اما در شهری مانند قروه نه تنها خبری از مناسب سازی نیست بلکه بیشتر مناسب سازیهایی هم که انجام شده غیراصولی و تنها برای رفع تکلیف بوده است.

پای لنگ مناسب سازی در قروه/شهر بدون مانع آخر شد!

رتبه آخر مناسب سازی

همین نادیده گرفتن ها باعث شده تا براساس ارزیابی شاخص های مناسب سازی ادارات دولتی جایگاه قروه در سطح استان آخر باشد.

اواخر سال گذشته بود که کارگاه آموزشی مناسب سازی محیط شهری توسط انجمن باران قروه با حضور کارشناسان، سازمان های مردم نهاد و فعالان حوزه افراد دارای معلولیت در بهزیستی کردستان برگزار شد. کارگاهی که ضعف مناسب سازی در کردستان نسبت به کل کشور را نمایان کرد.  

در همین زمینه مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کردستان به جایگاه استان در شاخص مناسب سازی اشاره کرد و گفت که کردستان از نظر شاخص مناسب سازی بیست و هفتمین استان کشور است و در این میان هم قروه از میان شهرستان های استان در جایگاه آخر قرار دارد.

  «پرویز شاکری» در گفت و گو با خبرنگار کردپرس ارزیابی شاخص مناسب سازی محیط شهری را یکی از امتیازات لازم برای جشنواره شهید رجایی دانست. «چند سالی است که شاخص مناسب سازی محیط شهری در جشنواره رجایی لحاظ شده و عملکرد ادارات از این نظر سنجش می شود».

او با بیان اینکه از سال ۹۹ از نظر شاخص مناسب سازی وضعیت استان مناسب نیست، رتبه نخست را متعلق به شهرستان بیجار دانست.

«شاکری» به ارزیابی ۴ شاخص برای مناسب سازی ادارات اشاره کرد. «ورودی ادارات، سرویس بهداشتی در کنار دارا بودن آسانسور و رمپ از ۴ شاخصی هستند که ادارات باید آن ها را مناسب سازی و دسترس پذیر برای همه کرده باشند».

پای لنگ مناسب سازی در قروه/شهر بدون مانع آخر شد!

او با ابراز تأسف از وضعیت نامناسب استان از اینکه مصوبات ستاد مناسب سازی اجرایی نمی شوند، انتقاد کرد. «دو سال است در ستاد موارد را مصوبه می کنیم اما ادارات یا بهانه کمبود بودجه را می آورند و یا بی توجه از مصوبات می گذرند».

به گفته «شاکری» مدیران ادارات به مسئله مناسب سازی باور ندارند اگر کاری هم می کنند با نگاه ترحمی است و این برای معلولان قابل قبول نیست و لذا نیاز است ادارات نسبت به شاخص مناسب سازی توجه داشته باشند.

او از تصویب شدن اعتبار از محل تملک دارایی ادارات برای مناسب سازی و اولویت قرار دادن این مهم در سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این بار حداقل مصوبه اجرایی شود.

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کردستان در ادامه سرپیچی از قانون حمایت از حقوق معلولان را یک خطای بزرگ دانست و عنوان کرد که «طبق قانون هرگونه طرح ساخت و ساز باید به ستاد مناسب سازی ارجاع و تأیید شود این در حالی است که طرح های آن چنان به ستاد ارسال نمی شوند و در نهایت هم ساخت و ساز بدون رعایت اصول دسترس پذیری صورت می گیرد».

مطابق اظهارات «شاکری» ارسال کمترین طرح ساخت و ساز مربوط به قروه بوده و بیشترین اعتراضات در این زمینه هم از همین شهرستان می شود.

پای لنگ مناسب سازی در قروه/شهر بدون مانع آخر شد!

شکست طرح شهر بدون مانع

این وضعیت نامناسب در حالی است که قروه به عنوان یکی از شهرهای پایلوت در طرح شهر بدون مانع در نظر گرفته شده بود. طرحی که به نظر می رسد در عمل به شکست خورده و تنها وسیله ای شده برای نشست های بی نتیجه مسئولان.

در این میان انتقادات به بی توجهی فرمانداری نسبت به این ضعف در مناسب سازی و سهل انگاری برای مصوبات کمیته مناسب سازی بیشتر از قبل شده و گویا امر مناسب سازی برای مجموعه جدید فرمانداری چندان اهمیت ندارد.

با این وصف باید دید در این سال جدید مشکل مناسب سازی حل می شود یا مثل همیشه در دایره سخن می چرخد!؟ /

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 2754004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha