خاموشی های پی در پی دلیل افزایش قیمت سیمان در بازار

مدیرعامل سیمان کردستان گفت: در هفته های اخیر به دلیل بی برقی نتوانستیم ظرفیت های تولیدی خود را محقق کنیم اما این مشکل مقطعی است و با تدبیر دولت و رفع مشکل برق، تولید سیمان از سر گرفته می شود.

رضا نیک پور در گفتگو با خبرنگار کرد پرس، گفت: در روزهای اخیر قیمت سیمان تولیدی کردستان افزایش چشمگیری پیدا کرده است و برخی تلاش دارند این اتفاق را به حضور این شرکت سیمانی در بورس کالا گره بزنند اما این ادعا صحیح نیست.

وی افزود: سیمان کردستان یکی از شرکت های فعال استان و کشور است که با ظرفیت تولیدی روزانه ۳ هزار تن سیمان و کلینکر سهم خوبی را در رفع نیاز داخلی کشور به این محصول بازی می کند.

مدیرعامل سیمان کردستان اظهار کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که دولت برای تامین نیاز مشترکان خانگی خود، مجبور به قطع برق صنایع شده است و این یعنی توقف تولید. وقتی تولیدی انجام نشود طبیعی است که محصولی وارد بازار نمی شود و سیمان نیز دپویی ندارد که بگوییم از آن دپو و از داخل انبارها تامین نیاز کنیم.

نیک پور ضمن بیان این مهم که بازی جدید برخی افراد ذی نفع از بازار سیمان به زودی نقش برآب می شود، ادامه داد: بی شک قرار نیست بی برقی صنایع بع مدت طولانی ادامه پیدا کند و این بدان معنی است که به زودی سیمان کردستان با توان بالا در تولید به چرخه و بازار برخواهد گشت و قیمت ها کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به این مطلب که نرخ جهانی سیمان نسبت یک هشتمی با قیمت فولاد دارد، یادآور شد: در حال حاضر با توجه به قیمت آهن در بورس کالا، افزایش قیمت سیمان به نسبت سایر نهاده های ساختمانی دور از انتظار نیست.

مدیرعامل سیمان کردستان بیان کرد: فروش سیمان در بورس کالا به دلیل اینکه با توجه به عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شود؛ باعث خروج دلالن از چرخه و سرازیر شدن  سود سیمان به بنگاه های تولیدی می شود.

نیک پور گفت: بسیاری از شرکت های سیمانی در طی سال های گذشته همواره زیان‌ده بودند و سود این محصول استراتژیک در جیب دلالان ریخته می شد؛ اما حالا با ورود این محصول به بورس کالا و حذف دلالان از چرخه بازار، این امید وجود دارد که شرکت های سیمانی بتوانند سود واقعی فروش محصول خود را دریافت و برای توسعه و نوسازی مجموعه های خود هزینه کنند.

کد خبر 2756780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha