«فخری خوروش» بازیگر مطرح کرمانشاهی درگذشت

سرویس کرمانشاه _ فخری خوروش بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران در سن ۹۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش کردپرس، پرویز پرستویی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از درگذشت فخری خوروش بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون در لس آنجلس آمریکا خبر داد.

پرستویی عنوان کرده این بازیگر روز شنبه ۲۰ خرداد ماه ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت لس‌آنجلس در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

فخری اسودی مشهور به فخری خوروش متولد ۱۰ خرداد ۱۳۰۸ در کرمانشاه است.

 او از پیشگامان تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران محسوب می شود. خوروش در دهه 40 کار تئاتر را در کنار بزرگانی مانند کنار عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی، جعفر والی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، پرویز فنی‌زاده و ... آغاز کرد.

فخری خوروش در برخی از مهم‌ترین فیلم‌های موج نو سینمای ایران از جمله آقای هالو (داریوش مهرجویی)، نفرین (ناصر تقوایی)، شازده احتجاب (بهمن فرمان‌آرا)، شطرنج باد (محمدرضا اصلانی) و سوته‌دلان (علی حاتمی) بازی کرده است. خوروش به واسطهٔ بینش و تجربه‌ای که در کارهای نمایشی داشت، هنجارشکنی نکرد. خوشنامی و توانمندی خوروش باعث شد او از معدود بازیگران زن سینمای ایران باشد که در دوران پس از انقلاب هم راهش را در سینما ادامه دهد.

خوروش با نقش‌آفرینی‌اش در سریال‌هایی چون «امیرکبیر»، «باغ گیلاس»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «روشن‌تر از خاموشی» در حافظه مخاطبان ماندگار شد.

وی از سال ۱۳۸۴ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۲۰۱۰ در سومین دوره جشنواره «فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو» از فخری خوروش برای ۵۰ سال فعالیت هنری تقدیر شد.

کد خبر 2756875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha