اوج گرفتن محاصره و بازداشت در شرناخ پس از انتخابات

سرویس ترکیه - پس از انتخابات ترکیه محاصره مناطق مختلف و بازداشت شهروندان در شرناخ به اوج خود رسیده است.

به گزارش کردپرس، با بازداشت بیش از 100 تن پس از انتخابات 14 و 28 می در ترکیه، روند بازداشت ها در شرناخ به اوج خود رسیده است. 

بنا بر گزارش رسانه های کردستان ترکیه از جمله مزوپوتامیا، دست کم 100 نفر از شهروندان پس از انتخابات در استان شرناخ بازداشت شده اند که بیشتر این بازداشتی ها متعلق به مرکز شرناخ، جزیر و سیلوپی هستند. به علاوه محله های جودی و نور در شرناخ نیز از روز 14 می تا کنون در محاصره پلیس قرار دارند. بنا بر اطلاعات منابع محلی نیروهای پلیس در جاده های ورودی این محله ها مستقر شده و هر از گاهی با پرتاب بمب اشک آور از تجمع افراد در این مناطق جلوگیری می کنند.

مسعود نارت رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) شاخه جزیر در گفتگو با مزوپوتامیا، با بیان این که شرناخ یکی از مناطق مهم در جنبش کردی است، گفت: «دولت این را می داند و پس از هر انتخابات دست به سرکوب و بازداشت گسترده شهروندان کرد اهل شرناخ می زند.» او با بیان این که نوروز گذشته در شرناخ به طور باشکوهی برگزار شد گفت که دولت ترکیه از نوروز گذشته به این سو به همه ابزار متوسل شده است تا اتحاد مردم را از میان بردارد. 

نارت با بیان این که نیروهای نظامی در حمله به خانه های مردم در شرناخ، به آنها خشونت می ورزند، گفت: «در جریان حمله به خانه های شهروندان یک زن حامله مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. آنها حتی شهروندان مسن را نیز مورد ضرب و شتم قرار داده اند.»

گزارش برخی از بازداشت ها از زمان انتخابات می تا کنون:

6 می: بازداشت شاهین چینگو، بهمن سلجوق، سرهابون تانیش و بسیاری دیگر از شهروندان و فعالان کرد در جزیر؛

17 می: 25 نفر از شهروندان در جزیر بازداشت شده اند که از میان آنها 7 تن راهی زندان شده اند؛

22 می: 15 نفر از شهروندان در شرناخ بازداشت شده اند که از میان آنها 5 نفر راهی زندان شده اند؛

24 می: در حمله صبحگاهی به خانه های شهروندان در شهرستان هزخ شماری از شهروندان از جمله جوان کاراویش، امید گچگل، یوسف کارگُل، مراد کاوچین، امرالله کاوچین و روژهات پیشکین بازداشت شدند؛

5 ژوئن: بازداشت 8 تن در شرناخ؛

6 ژوئن: در حمله به خانه شهروندان در محله سور جزیر اعضای یک خانواده شامل مادر، پدر و 6 فرزندشان بازداشت شدند؛

7 ژوئن: سه نفر از شهروندان در جزیر بازداشت شدند که از میان آنها دو تن روانه زندان شدند؛ 

9 ژوئن: عابدین کوچوک، ابراهیم شاهنا، رمزی داداک، نصیر شاهنا، بزریهان داداک، صالح بکر اوغلو، سینان دالمیش، مهمت چاغ داوول، متین اجویت، رضوان شاهنا، سرکان چاغلی، روکن آجت، ملکه دوران، مُخلص دالمیش و حسن داداک در جزیر بازداشت شدند؛

12 ژوئن: در حمله به خانه های شهروندان در الکه شماری از شهروندان از جمله اعضای HDP بازداشت شدند.

کد خبر 2756950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha