احتمال قطع همیشگی صادرات مستقل نفت از سوی کردهای عراق

سرویس جهان- نشریه اویل پرایس با اشاره به توقف ۷۵ روزه صادرات نفت اقلیم کردستان و بی‌سرانجام بودن توافقات قبلی اربیل و بغداد بر سر نفت احتمال داد کردها نتوانند مانند گذشته خود اقدام به صادرات نفت کنند.

به گزارش کردپرس صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از ۷۵ روز پیش و به دنبال برنده شدن دولت مرکزی عراق در پرونده شکایت از ترکیه به خاطر صادرات خودسرانه نفت اقلیم کردستان متوقف شده است.

نشریه اویل پرایس در گزارشی به بررسی مسئله ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان پرداخته است. این نشریه با اشاره به مناقشات اخیر میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر نحوه صادرات نفت اقلیم کردستان و همچنین مناقشات شدید بر سر سهم اقلیم کردستان عراق از بودجه عمومی عراق، احتمال اجرایی شدن توافقات میان دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق را دشوار و حتی غیرممکن دانسته است.

این نشریه یادآوری کرده است که هیچ کدام از توافقات نفتی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، در دو دهه گذشته به مرحله اجرای کامل نرسیده است و بعید است توافقات اخیر میان اربیل و بغداد به مرحله اجرا برسد.

به این نکته هم اشاره شده که شرایط قراردادهای اقلیم کردستان با شرکتهای نفتی خارجی متفاوت از شرایط قراردادهای نفتی دولت مرکزی عراق با شرکتهای بین‌المللی است که این مسئله نیز در مسیر اجرایی شدن توافقات نفتی میان اقلیم کردستان و بغداد مانع ایجاد می کند.

کاهش سهم اقلیم کردستان از بودجه بعد از اصلاح لایحه بودجه توسط کمیسیون اقتصادی مجلس عراق و عدم توافق بر سر تصویب قانون نفت و گاز میان کردها و دولت مرکزی عراق نیز مانع دیگر بر سر ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عنوان شده است.

از طرفی مناقشه حقوقی میان ترکیه و عراق بر سر صادرات نفت اقلیم کردستان عراق لاینحل باقیمانده و ترکیه تمایلی برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق خط لوله این کشور ندارد.

اویل پرایس نتیجه گیری کرده است که شاید نتوان تصور کرد صادرات مستقل نفت از سوی اقلیم کردستان عراق، مانند گذشته ادامه یابد و کردها ممکن است برای همیشه کنترل کامل بر صنعت نفت و گاز خود را از دست بدهند.

کد خبر 2756975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha