تفاهم‌نامه مشترک میراث‌فرهنگی و صندوق بیمه اجتماعی آذربایجان غربی امضا شد

سرویس آذربایجان‌غربی- در هفته صنایع‌دستی با هدف تحت پوشش قرار دادن هنرمندان صنایع‌دستی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان امضا شد.

به‌گزارش کردپرس، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این مراسم اظهار کرد: صنایع‌دستی بخشی از هویت و تاریخ یک ملت است و باید قدر هنرمندان خود را دانسته و برای شناساندن این هنر و هنرمندان تلاش کرد.

مرتضی صفری افزود: ۷۳ اثر در سطح استان نشان ملی اصالت گرفته‌اند که در نوع خود بی‌نظیر بوده و متاسفانه این آثار و تولیدکنندگان آنها آنگونه که باید و شاید شناخته نشده‌اند و برای این منظور باید یک کتاب طراحی و منتشر تا در آن، این آثار و هنرمندان تولیدکننده آنها معرفی شود.

او ادامه داد: برای برنامه‌ریزی درست در حوزه صنایع‌دستی با دستور استاندار آذربایجان غربی طرح راه‌اندازی خوشه‌های صنایع‌دستی در استان اجرا می‌شود که در این طرح با بررسی‌های انجام گرفته که چهار رشته صنایع چوبی، گلیم‌بافی، چرم‌دوزی و نساجی سنتی به‌عنوان رشته‌های پرطرفدار در سطح استان شناسایی شدند که دوره‌های آموزشی در این رشته‌ها ارائه شده و حمایت‌های لازم از هنرمندان انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: حلقه مفقوده در حوزه صنایع‌دستی نبود بیمه بوده که از این پس نیز با امضای تفاهم‌نامه با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، هنرمندان صنایع‌دستی، مرمت‌کاران، فعالان گردشگری و سایر رشته‌های مرتبط تحت پوشش این بیمه قرار گرفته و می‌توانند پس از ۲۰ سال حقوق مستمری دریافت کرده و از دیگر مزایای این بیمه بهره‌مند شوند.

او بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی نیز پیگیر بیمه تامین اجتماعی هنرمندان بوده و امید است در آینده نزدیک این مورد نیز محقق شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: استاندار آذربایجان غربی پس از بازدید از بازارچه صنایع‌دستی جوار موزه باستان‌شناسی ارومیه دستور دادند تا با مشارکت شهرداری در پنج نقطه شهر بازارچه‌های صنایع‌دستی راه‌اندازی شود.

۱۸۰ هزار نفر آذربایجان غربی تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی نیز در این مراسم اظهار کرد: این بیمه یکی از بیمه‌های دولتی بوده و چهار خدمت بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت و انتقال سابقه را ارائه داده و تابع وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. 

سیروس محمودیان افزود: در این نوع بیمه دولت دو برابر حق بیمه هر فرد یعنی ۷۰ درصد را پرداخت می‌کند و از آنجایی که مشمولان افرادی هستند که کسب و کار آنها ممکن است ناپایدار باشد و درآمد ثابتی نداشته باشند، با توجه به اینکه دو سوم حق بیمه را دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌کند، بنابراین رقم پرداخت حق بیمه سالانه در این صندوق بسیار مناسب، اقتصادی و پایین‌تر از صندوق‌های دیگر است. 

او ادامه داد: در سطح کشور دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی بوده و این آمار در آذربایجان غربی برابر با ۱۸۰ هزار نفر بوده و ۶هزار نفر نیز از طریق این صندوق حقوق دریافت می‌کنند. 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی گفت: برخی افراد گمان می‌کنند که برای عضویت در این صندوق باید حتما جزو اقشار کشاورزان، روستاییان و عشایر باشند در حالی که جامعه هدف این صندوق گسترده بوده و شامل رانندگان حمل بار، ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، شاغلین حوزه صنایع‌دستی، زنبورداران، قالی‌بافان، کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به سازمان مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و نظام پزشکی و همچنین سایر گروه‌های هدف هستند. 

محمودیان گفت: هنرمندان صنایع‌دستی با عضویت در این صندوق می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند و برای استفاده از خدمات درمانی می‌توانند از بیمه سلامت و بیمه روستایی استفاده کنند.

کد خبر 2757030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha