تپه ٩ هزار ساله اهرنجان سلماس باید در اختیار میراث فرهنگی قرار بگیرد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: شواهد تاریخی نشان‌دهنده وجود تمدن ۹ هزار ساله در تپه اهرنجان سلماس است و برای استفاده فرهنگی باید در اختیار میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی قرار گیرد تا از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

به گزارش کردپرس، مرتضی صفری در جلسه بررسی مطالعات باستان‌شناسی و ایجاد پارک اثر تپه اهرنجان سلماس اظهار کرد: برای تعیین تکلیف تپه اهرنجان سلماس باید از نگاه سطحی پرهیز کرده و یک نگاه کلان، راهبردی و بلندمدت به این موضوع داشت.

او ادامه داد: با هدف توسعه گردشگری و استفاده بهتر از ظرفیت تپه اهرنجان سلماس نیاز است که این تپه در اختیار این اداره‌کل قرار گیرد تا ضمن تکمیل مطالعات پژوهشی و باستان‌شناسی، برای ایجاد یک پارک اثر فاخر و کاربری‌های فرهنگی دیگر در این مکان برنامه‌ریزی کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: ایجاد پارک اثر در تپه اهرنجان سلماس می‌تواند این شهرستان را به یکی از قطب‌های گردشگری استان تبدیل کند و انتظار داریم مسئولان برای اجرای هر چه سریع‌تر این طرح  نهایت مشارکت و همکاری را داشته باشند.

او تاکید کرد: در این تپه، شواهد تاریخی نشان‌دهنده وجود تمدن ۹ هزار ساله است که افراد زیادی با آگاهی از این موضوع مشتاق بازدید از آن خواهند بود و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

صفری تصریح کرد: ساخت‌وساز را در هر جایی از سلماس می‌توان انجام داد اما تپه اهرنجان را در هیچ جایی نمی‌توان پیدا کرد زیرا از نظر تاریخی و تمدنی این تپه یکی از آثار کم نظیر استان و ایران محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: در سطح دنیا مطالعات پژوهشی، باستان‌شناسی و آکادمیک زیادی در چنین تپه‌های تاریخی  انجام می‌شود و قطعا این تپه دارای شخصیت جهانی است اما در اینجا موضوع بحث‌ها ما هنوز ساخت وساز یا عدم ساخت‌وساز در این تپه تاریخی باارزش است.

کد خبر 2757140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha