زیرساخت ضعیف کشتارگاه‌ها در ایلام و رواج کشتار غیرمجاز دام

سرویس ایلام - صرفنظر از جنبه فرهنگی کشتار غیرمجاز دام در استان ایلام، ضعیف بودن زیرساخت‌های لازم مانند کشتارگاه‌ها در استان از دلایل اصلی این پدیده غیربهداشتی است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، از ۲۲ نقطه شهری در استان ایلام، ۱۲ نقطه فاقد کشتارگاه هستند و مابقی کشتارگاه های استان نیز از استاندارد لازم برخوردار نیستند و همین قضیه باعث افزایش کشتار غیرمجاز در استان شده است.

در روزهای گذشته تعطیلی کشتارگاه در شهر خبر ساز شد و دامپزشکی استان به ماله شهرداری دره شهر را دلیل این تعطیلی عنوان کرد و در مقابل شهرداری دره شهر عدم استقبال قصابان را عامل رکود فعالیت کشتارگاه دانست.

سجاد بانوی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دره شهر در این خصوص گفت: کشتارگاه دام دره شهر ۲ هفته‌ای است که به دستور مقام محترم قضایی به دلیل مشکلات بهداشتی که توسط شبکه بهداشت شهرستان ارائه شده است، پلمپ شده است.

وی شهرداری دره شهر را موظف به رفع مشکلات کشتارگاه دانست و گفت: قبل از تعطیلی کشتارگاه روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ راس دام سبک و ۴ راس دام سنگین در این کشتارگاه با نظارت دامپزشکی ذبح شده است.

در مقابل این اظهارات، شهرداری دره‌شهر نظری متفاوت را رسانه‌ای کرده و عدم اتصال پساب کشتارگاه به شبکه فاضلاب را دلیل فنی این پلمب دانسته و گفته است: به دلیل شرایط مکانی، بعد مسافت با شبکه فاضلاب و وجود زمینهای شخصی در این مسیر فعلا اتصال پساب کشتارگاه امکان‌پذیر نیست.

در ادامه این گزارش، آمده است: متاسفانه به رغم تلاش شهرداری دره‌شهر به حفظ و توسعه کشتارگاه، به دلیل کشتارهای غیر مجاز در سطح شهرستان و عدم استقبال قصابان عملا این کشتارگاه سنتی که به بخش خصوصی نیز واگذار شده غیر فعال و تعطیل بوده که این مشکل بارها مورد اعتراض پیمانکار مبنی بر عدم صرف و صلاح قرار گرفته است. صحت این موضوع را می توان به راحتی و با یک بازدید از سطح شهر مشاهده کرد بطوریکه خونابه و فضولات حاصل از این کشتارهای غیر مجاز و نیز کشتار مرغ زنده در جداول سطح شهر کاملا قابل رویت بوده و نشان از قصور متولیان دام و بهداشت دارد که بارها نیز تذکر داده شده است.

کشتارگاه دره‌شهر و مشکلات آن تنها یک نمونه از ضعف‌های زیرساختی کشتارگاه های ایلام است که در کنار موانع فرهنگی، باعث رواج کشتار غیرمجاز در استان شده است. چیزی که استانداران و دولتهای مختلف حتی با استفاده از قوه قهریه و پشتیبانی قضایی نتوانسته‌اند آن را حل و فصل کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان در این خصوص به کردپرس گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای بحث جمع آوری کشتار غیرمجاز در استان، برطرف کردن نواقصات کشتارگاه‌های دام است که این مسئله نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.

دکتر یونس احمدی خاطرنشان کرد: در ۱۲ نقطه شهری در استان ایلام کشتارگاه وجود دارد و باید برای احداث کشتارگاه در ۱۰ نقطه دیگر با مشارکت بخش خصوصی و یا همکاری شهرداری‌ها کشتارگاه دام احداث شود.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به مشکلات کشتارگاه دام مرکز ایلام، افزود: دامپزشکی هرگونه همکاری لازم را با مالک این کشتارگاه انجام داده ولی الان این کشتارگاه غیرفعال است و باید هرچه سریع‌تر مالکیت این کشتارگاه تعیین تکلیف شود.

کد خبر 2757153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha