کشف ۱۳۲۸ کیلوگرم مواد مخدر در کردستان/۳ هزار نفر دستگیر شدند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک هزار و ۳۲۸ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح استان کشف و ضبط شده است.

به گزارش کرد پرس، سردار علی آزادی در نشست خبری با رسانه های کردستان که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در کردستان برگزار شد، گفت: ۶۰۰ برنامه در سطح استان در هفته مبارزه با مواد مخدر اجرا می شود.

وی اظهار کرد: غبارروبی مزار شهدا، نشست با رسانه ها، دیدار با ائمه جمعه، تجلیل از مقام شامخ شهدای حوزه مواد مخدر، برنامه های فرهنگی و سخنرانی در نماز جمعه از مهمترین عناوین برنامه های این هفته است.

فرمانده انتظامی کردستان مهمترین دستاورد سال ۱۴۰۱ این شورا را احداث و راه اندازی کمپ ماده ۱۶ عنوان کرد و افزود: دستگیری خرده فروشان و جمع آوری معتادان متجاهر از مطالبات مردم است و کمپ ماده ۱۶ در همین راستا احداث شده است.

سردار آزادی ادامه داد: در سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد و کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ که در این استان نبود، احداث و در حال حاضر نیز ۲۵۰ نفر در این کمپ نگهداری و درمان می شوند.

وی یادآور شد: همچنین در سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک هزار و ۳۲۸ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح استان کشف شد و در این رابطه نیز ۳ هزار نفر قاچاقچی، کشت کننده، توزیع کننده، خرده فروش، عمده فروش و معتاد متجاهر دستگیر شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با بیان اینکه بیش از ۳۶ درصد دستگیرشدگان با موضوع تریاک و ۳۳ درصد نیز در رابطه با هرویین دستگیر شده اند، بیان کرد: ۴۳ درصد از دستگیرشدگان یا بیکار هستند و یا مشاغل کاذب دارند که در این رابطه مسئولان باید اقدامات لازم را انجام دهند.

فراخوان پویش رسانه ای با عنوان «نه به اعتیاد»

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان نیز در این نشست گفت: در راستای آگاهی افزایی در سطح جامعه جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی، فراخوان رسانه ای پویش «نه به اعتیاد» توسط فعالین فضای مجازی که همان افسران جنگ نرم هستند، اعلام می نماییم چرا که چنین پویش قوی می تواند موجب تغییر در اندیشه و تفکر آسیب دیده آن دسته از جوانان گرفتار در دام اعتیاد باشد.

سلیم کریمی با اشاره به این مهم پیشگیری از اعتیاد مقدم بر سایر حوزه های مبارزه با مواد مخدر است، اظهار کرد: متأسفانه برخی تبلیغات غلط در فضای مجازی همچون انواع قرص های لاغری، تقویتی و ... موجب شده است که بسیاری از جوانان امروز ناخواسته در دام اعتیاد گرفتار شوند.

وی افزود: پیشگیری از اعتیاد لازمه کار کارشناسی، فراهم کردن اشتغال مناسب، تبلیغ و روشنگری صحیح در کانال های فضای مجازی و صدا و سیما و ... دارد.

پذیرش ۵۷۸۰ نفر در مراکز اقامتی بهبودی کردستان

مدیرکل بهزیستی کردستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۱۶ مرکز اقامتی بهبودی در سطح استان وجود دارد، بیان کرد: در این مراکز ۵ هزار و ۷۸۰ نفر در استان پذیرش شده اند.

رسولی از وجود یک مرکز جامع درمان در مرکز استان خبر داد و ادامه داد: ۴ مراکز متادون درمانی در استان طی سال گذشته حدود ۸۶۰ نفر پذیرش داشته است.

وی یادآور شد: مرکز سرپناه شبانه در دو شهر سقز و سنندج، طی سال گذشته حدود ۳۰۰ نفر از معتادان پرخطر را پذیرش کرده است.

مدیرکل بهزیستی کردستان با اشاره به اینکه طی سال گذشته برای اشتغال بهبود یافتگان، به ۵۰۳ نفر بهبود یافته و دارای شرایط اشتغال، تسهیلات ۴ درصد پرداخت شده است، گفت: این افراد می توانند تا پنج سال از خدمات بیمه ای سازمان هم بهره مند شوند.

رسولی افزود: در سال گذشته ۱۶۲ میلیون تومان در حوزه پیشگیری و در حوزه درمان نیز ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و این تفاوت در تخصیص اعتبارات نشان از اهمیت حوزه درمان دارد.

پذیرش ۲۶۳ نفر در کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶

مدیر حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این نشست از پذیرش ۲۶۳ نفر در محل مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ استان خبر داد و اظهار کرد: اقدامات مهمی در حوزه درمان شورای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته و در حال حاضر ۴۳ مرکز درمانی در استان به معتادان خدمات ارائه می دهند.

انوش آریا نژاد نظارت بر مراکز را وظیفه ی اصلی حوزه درمان عنوان کرد ادامه داد: نحوه ارائه خدمات و داروی متادون در این مراکز زیر نظر سامانه کشوری ارائه می شود، در سال گذشته حدود ۲۱ هزار و ۵۲۶ نفر مرد و هزار و ۶۲ نفر زن در استان نیز در این سامانه ثبت نام کرده اند.

کد خبر 2757371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha