استاندار: نبود زیرساخت‌های حمل و نقل در مرزهای آذربایجان غربی مشکل ساز است

سرویس آذربایجان غربی- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: مسیر نامناسب در مرزهای مختلف بویژه بازرگان، مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل ریلی و نبود زیرساخت‌های حمل و نقل، نداشتن قدرت رقابت برای تولیدکنندگان استان به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده و کرایه، تمرکزگرایی و تصمیم‌گیری در خصوص حوزه‌های تجاری مرز در مرکز از جمله این مشکلات است.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان  در جلسه میز کشوری ترکیه در ارومیه افزود: نقش آفرینی آذربایجان غربی با توجه به زیرساخت‌ها و وجود مرز طولانی افزایش در این حوزه می‌یابد که در این خصوص، اقداماتی هم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ترکیه جایگاه سوم تجارت ایران را دارد، اظهار کرد: باید برای ارتقای سهم این کشور در حوزه تجارت بویژه صادرات، زمینه ارتقای سهم استان در حوزه تصمیم‌گیری‌های تجاری در مرزها بیشتر فراهم شود.

استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص‌ زیرساخت‌های توسعه استان ادامه داد: بیش از ۲۵ درصد از پایانه‌های مرزی کشور در این استان وجود دارد، زیرساخت‌های تجاری استان ما تاریخی است و علاوه بر وجود مرز بازرگان که از بزرگترین مرزهای کشور است، ۹ گمرک دیگر هم داریم.

معتمدیان درخصوص مشکلات مرزهای آذربایجان‌غربی گفت: مسیر نامناسب در مرزهای مختلف بویژه بازرگان، مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل ریلی و نبود زیرساخت‌های حمل و نقل، نداشتن قدرت رقابت برای تولیدکنندگان استان به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده و کرایه، تمرکزگرایی و تصمیم‌گیری در خصوص حوزه‌های تجاری مرز در مرکز از جمله این مشکلات است.

وی اضافه کرد: البته ما بدنبال چهار بانده کردن همه‌ مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی در آذربایجان‌غربی هستیم که در این خصوص مسیر منتهی به مرز سرو در ارومیه به اتمام رسیده و زیربار ترافیک رفته است.

معتمدیان یادآور شد: در مسیرهای بازرگان، رازی و تمرچین هم اقدامات لازم صورت گرفته و سعی داریم تا پایان این دولت، این مسیرها هم ساماندهی شده و چهاربانده شود.

استاندار آذربایجان‌غربی تاکید کرد: ما باید به سمت روان سازی مبادلات حرکت و توجه داشته باشیم که با ساماندهی مرزها بسیاری از مسایل حل می‌شود.

معتمدیان اشاره به تجربه خوب در حوزه تسهیل مراودات با اقلیم کردستان عراق گفت: سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار صادرات به این منطقه از مرز تمرچین‌ داشتیم که بیشتر از صادرات ما به ۲۷ کشور اروپایی است.

کد خبر 2757565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha