استاندار آذربایجان غربی: شاهد کاهش جمعیت روستاها و حاشیه نشینی شهرها هستیم

سرویس آذربایجان غربی- استاندار آذربایجان غربی گفت: علیرغم ارائه خدمات گسترده به روستاها، شاهد تداوم مهاجرت به شهرها، کاهش جمعیت روستاها و گسترش حاشیه نشینی در شهرهای مختلف استان هستیم.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان امروز در همایش نکوداشت روز دهیار با اشاره به رویکرد نظام جمهوری اسلامی در توجه به روستاها، افزود: خدمات رسانی به روستاها با تشکیل جهاد سازندگی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و روحیه جهادی جهادگران تا به امروز تداوم داشته است.

او همچنین توجه به امور عمرانی و زیرساختی روستاها را از اولویت های دولت سیزدهم معرفی کرده و یادآور شد: با توجه به شعار محوری دولت مردمی، عدالت خواهی و توسعه متوازن منطقه ای با ارائه خدمات زیرساختی در حوزه های برق رسانی، آب رسانی، گازرسانی و توسعه مراکز آموزشی، درمانی، مخابراتی، راههای مواصلاتی و ... تداوم می یابد.

استاندار آذربایجان غربی به پیگیری توسعه همه جانبه استان در سفرهای شهرستانی نیز اشاره کرده و افزود: در سفرهای شهرستانی، ظرفیت ها و پتانسیل های هر منطقه شناسایی شده و مقدمات توسعه منطقه با حضور میدانی مدیران استانی فراهم می شود.

معتمدیان همچنین با اشاره به تدوین برنامه تمامی دستگاهها برای بهبود شاخص های توسعه مناطق مختلف استان، خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه روزی تمامی دستگاههای دولتی و نهادهای حاکمیتی، تلاش می شود شاخص های توسعه شهرستان های آذربایجان غربی به میانگین مطلوب استانی و کشوری ارتقاء یابد.

او در ادامه با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم، عدالت محوری در تمام مناطق آذربایجان غربی است، افزود: در قالب نهضت مدرسه سازی و با استفاده از ظرفیت تمامی نهادها و بخش خصوصی، به دنبال ارتقای شاخص های آموزشی در سطح استان هستیم.

استاندار آذربایجان غربی توجه به مناطق محروم و کم برخوردار را نیز از اولویت های دولت سیزدهم معرفی کرده و ادامه داد: دولت مردمی با تمام توان پیگیر رفع مسائل و مشکلات مردم بخصوص در روستاها بوده و تامین خواست و مطالبات مردم در راستای جلب رضایت و مشارکت مردم به صورت جدی دنبال می شود.

معتمدیان همچنین به تکمیل ۱۵۲۰ پروژه نیمه تمام آذربایجان غربی در سال گذشته اشاره کرده و افزود: در راستای اتمام پروژه های نیمه تمام در مناطق مختلف و پیشرفت استان، نقشه راه توسعه میان مدت آذربایجان غربی تعیین و به دستگاهها تکلیف شده و با هرگونه کوتاهی در این مسیر، برخورد خواهد شد

او در ادامه با اشاره به تخصیص بخش قابل توجهی از اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به آذربایجان غربی، تصریح کرد: با اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری و فعال سازی واحدهای تولیدی راکد، شاهد کاهش بی سابقه نرخ بیکاری در استان هستیم.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه همایش نکوداشت روز دهیار، مهاجرت از روستاها به شهرها را از معضلات اصلی کشور معرفی کرده و گفت: علیرغم ارائه خدمات گسترده به روستاها، شاهد تداوم مهاجرت به شهرها، کاهش جمعیت روستاها و گسترش حاشیه نشینی در شهرهای مختلف استان هستیم.

معتمدیان همچنین به توجه ویژه دولت سیزدهم به معیشت و درآمد پایدار در روستاها اشاره کرده و افزود: بهبود وضعیت زندگی، اشتغال زایی، افزایش درآمد، تامین مسکن و ... منجر به تثبیت جمعیت روستاها و مهاجرت معکوس خواهد شد.

او در ادامه با اعلام اینکه سند توسعه آذربایجان غربی و شهرستان های استان تهیه شده، اضافه کرد: ریل گذاری توسعه استان از روستاها شروع شده و در مسیر توسعه از ظرفیت دهیاران استفاده می شود.

استاندار آذربایجان غربی به ایجاد نواحی اقتصادی در جوار روستاها جهت استفاده از ظرفیت های مختلف روستایی نیز اشاره کرده و افزود: در راستای جلوگیری از خام فروشی در حوزه کشاورزی و معدن استان، برای فرآوری محصولات در روستاها براساس مزیت هر روستا برنامه ریزی ویژه شود.

معتمدیان همچنین با تاکید بر تامین زیرساخت ها و تسهیلات برای توسعه روستاهای استان، تصریح کرد: تامین اراضی مورد نیاز برای گسترش فعالیت های اقتصادی مردم، اشتغال و درآمد پایدار را برای روستاهای آذربایجان غربی به ارمغان خواهد آورد.

او در ادامه تامین مسکن در روستاها توسط دستگاههای متولی را ضروری دانسته و افزود: فرمانداران در راستای پیشبرد طرح دولت سیزدهم در حوزه تهیه مسکن برای مردم، در تامین زمین برای مسکن سازی در شهرها و روستاها، اهتمام ویژه داشته باشند.

استاندار آذربایجان غربی به استفاده از ظرفیت دهیاران برای تسریع روند توسعه و عمران استان نیز تاکید کرده و اظهار داشت: زمینه فعالیت دهیاران توسط فرمانداران و بخشداران فراهم شده و دستگاههای مختلف با آنها تعامل و همکاری داشته باشند.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه دهیاران به دنبال درآمد پایدار در روستاها باشند، افزود: شرکت های تعاونی دهیاری ها فعال شده و مردم روستاها در بهره برداری از معادن مشارکت داده شوند.

او در پایان، هنر دهیار را در ایجاد تعامل بین مردم روستا و دستگاههای متولی دانسته و تاکید کرد: دهیاران ضریب بیمه روستایی را در روستاهای استان افزایش داده و پیگیر گسترش بیمه حوادث روستایی باشند.

کد خبر 2757925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha