۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
 اسب کُرد در مسیر ثبت جهانی

با توجه اهمیت و جایگاه پرورش اسب در فرهنگ مردم کرمانشاه، سال گذشته آیین‌های پرورش اسب کُرد در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید. در این جشنواره بیش از 30 مهمان از عراق هم حضور داشتند.

جشنواره اسب کُردی؛  که اقدامی برای ثبت جهانی آن با کمک اقلیم کردستان عراق است در کرمانشاه در روزهای 15 و 16 تیر ماه  برگزار شد. 
با توجه اهمیت و جایگاه پرورش اسب در فرهنگ مردم کرمانشاه، سال گذشته آیین‌های پرورش اسب کُرد در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید. در این جشنواره بیش از 30 مهمان از عراق هم حضور داشتند. 
طاهر حمه صالح رئیس انجمن صنعت اسب اقلیم کردستان  در حاشیه جشنواره  به کُرد پرس می گوید: ثبت جهانی اسب کُرد آرزوی مشترک همه کُردها است.
او می گوید: «همراه با یک هیئت متشکل از چهره های مطرح پرورش اسب کُرد از استان های حلبچه، سلیمانیه و گرمیان برای حضور در جشنواره بین‌المللی اسب کُرد به کرمانشاه آمده ایم.

به گفته حاجی طاهر، قسمت اعظم اسب های کُرد در اقلیم کردستان از کرمانشاه و بخشی هم از طریق سنندج وارد شده است. 
از اسب کُرد به عنوان یکی از قدیمی ترین نژادهای اسب در جهان یاد شده است. 

اگرچه سکونت انسان و اهلی کردن حیوانات در منطقۀ زاگرس قدمتی بسیار طولانی دارد، اما در رابطه با پرورش اسب از کاسی ها به عنوان نخستین مردمی یاد می شود که در زاگرس اقدام به پرورش اسب کرده اند. 

در سنگ نگارۀ تاق بزرگ در مجموعۀ تاق بستان در کرمانشاه، سوارکاری به همراه اسب خود حجاری شده که عده ای آن را بهرام و عده ای دیگر آن را خسرو پرویز و اسب را نیز همان شبدیز دانسته اند.
 تا تیرماه ۱۴۰۱ جمعیت اسب نژاد کُرد در استان کرمانشاه بین ۶ هزار و تا ۸ هزار رأس برآورد شده و گفته می شود که این رقم با احتساب اسب های پراکنده به حدود ۱۰ هزار رأس نیز می رسد.
در ایران علاوه بر استان کرمانشاه در استان های ایلام، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و همدان نیز جمعیت قابل توجهی از اسب کُرد وجود دارد.
 علاوه بر این از طریق خرید و فروش و پرورش هم اکنون استان های دیگر مانند تهران، اصفهان، زنجان و ... نیز دارای شمار قابل توجهی اسب کُرد هستند.

کد خبر 2758122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha