فرش دستباف ایرانی یک برند جهانی و زبانزد خاص و عام است

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی یک برند جهانی و زبانزد خاص و عام است، گفت: در اروپا و آسیا باید خلق ارزش کرده و این فرش را بیشتر تبلیغ و معرفی کنیم.

به گزارش کرد پرس، فرحناز رافع در مراسم نکوداشت و جشن جهانی شدن فرش بیجار و سنندج که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، با ابراز خرسندی از جهانی شدن ظرفیت نهفته ۲ شهر کردستان، گفت: برای فرش ایرانی نیاز به سلیقه یابی نداریم، بلکه نیازمند خلق ارزش در مناطقی که فرش ایرانی را ندارند، هستیم.

وی اظهار کرد: نمایشگاه فرش در مناسبت های مختلف و همزمان با ورود روسای جمهور سایر کشورها به ایران برپا شده و هدفمان معرفی این صنعت است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران از حمایت مرکز ملی فرش از فعالان عرصه فرش خبر داد و افزود: اکنون فرش بیجار و سنندج ثبت جهانی شده و باید از این به بعد آن را با خلاقیت و نوآوری معرفی کنیم.

رافع ادامه داد: با وجود اینکه فرش بیجار و سنندج از حیث تاریخی و از نظر مواد اولیه از جایگاه و منابع خوبی برخوردار است، اما رشد هنر و معرفی این صنعت نیازمند همراهی مسئولان و بازاریابی فعالان این عرصه است.

راه برون رفت از گره های اقتصادی رونق فرش دستباف است

استاندار کردستان نیز در این مراسم با اشاره با اینکه یکی از راه‌های برون رفت از گره های اقتصادی تمرکز بر مزیت های استان، به ویژه در حوزه فرش است، بیان کرد: تمرکز بر مزیت های موجود مهمترین راه و مسیر برای ترقی و پیشرفت هر جامعه ای است.

اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به اینکه یکی از مزیت های مهم کردستان هنر صنعت فرش است، یادآور شد: ثبت جهانی فرش سنندج و بیجار نتیجه اهتمام مرکز ملی فرش ایران، خوشه فرش مجموعه شرکت شهرک های صنعتی و اداره کل صمت استان است.

وی با تاکید بر اینکه این مزیت را بهتر از گذشته باید به همه مردم دنیا معرفی کنیم، گفت: برای برون رفت گره هایی حوزه اقتصاد و چالش های این حوزه می طلبد بر روی مزیت های استان به ویژه فرش دستباف متمرکز شویم.

تولید سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع فرش در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ثبت جهانی فرش های سنندج و بیجار موفقیت بزرگی برای استان است، اظهار کرد: در سالی که به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذار شده بی شک رشد تولید با فرش به عنوان یکی از اصلی ترین کالای ایرانی، قابل تحقق است.

بختیار خلیقی با بیان اینکه بیشتر قالی های بافته شده کردستان در شهرهای بیجار و سنندج بوده است، افزود: فرش سنندج از جذابیت بالا و اصالت و سادگی در رنگ و فرش بیجار هم از مقاومت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه قالی کُردی بیشتر خشن و درشت بافت هستند ولی بافت تک پود و متقارن سنندج متمایز است، ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ هزار بافنده در استان فعالیت دارند که به همت این بافندگان سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع فرش در استان بافته می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: ایجاد زنجیره ارزش از تولید مواد اولیه تا بازار از اهداف ماست که با حمایت های دولت سیزدهم قابل تحقق است.

خوشه فرش گذری برای رونق بازار و صادرات فرش دستباف

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم با اشاره به اینکه خوشه فرش استان از سه سال گذشته آغاز به کار کرده است، بیان کرد: با تشکیل این خوشه اقدامات موثری در راستای شناساندن بهتر و بیشتر فرش دستباف انجام شده است.

حمیدرضا امانی ثبت جهانی فرش سنندج و بیجار را مهمترین دستاورد این خوشه دانست و گفت: برای ثبت جهانی این فرش ها فرآیندی فنی و تخصصی طی شده است.

وی اظهار کرد: این اقدام ارزشمند مسیر رونق بازار و صادرات را گشوده است و اینگونه می توان به خوبی این فرش ها را به جهانیان بشناسانیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان یکی دیگر از دستاوردهای خوشه فرش در استان را ایجاد خانه خلاق فرش دانست و افزود: بحث خوشه فرش و برنامه ها و اهداف آنرا به طور جدی دنبال و حمایت می کنیم.

کد خبر 2758295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha