برگزاری مذاکرات آستانه ادامه خواهد داشت

سرویس سوریه - وزارت امور خارجه روسیه از ادامه برگزاری مذاکرات جهت عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق در سطوح مختلف در قالب اجلاس آستانه بدون تعیین تاریخ و مکان برگزاری نشست بعدی خبر داد.

به گزارش کردپرس، وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مذاکرات جهت عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق در سطوح مختلف در قالب اجلاس آستانه بدون تعیین تاریخ و مکان برگزاری نشست بعدی ادامه خواهد یافت.

به نوشته آژانس خبری نورس‌پرس، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت که تاکنون جلسات متعددی بین سوریه و ترکیه در سطوح مختلف (وزارت امور خارجه و وزارت دفاع) برگزار شده است و این روابط که از سال ۱۹۹۹ وجود داشته در همه سطوح ادامه خواهد یافت.»

در ادامه این مقام روسی از برگزاری نشست بعدی در ادامه اجلاس آستانه خبر داد، بدون اینکه تاریخ یا محل برگزاری را مشخص کند.

در ۲۰ و ۲۱ ژوئن، آستانه میزبان بیستمین نشست خود درباره سوریه با حضور هیأت‌هایی از روسیه، ترکیه و ایران و همچنین نمایندگان دولت و اپوزوسیون سوریه و همچنین نمایندگان سازمان ملل، اردن، لبنان و عراق به عنوان ناظر بود.

در پایان نشست آستانه، قزاقستان با اشاره به اینکه اوضاع در اطراف سوریه شاهد تغییرات اساسی بوده است، به ویژه پس از از سرگیری روابط سوریه با همسایگان خود و بازگشت دمشق به اتحادیه عرب گفت که این آخرین نشست آستانه خواهد بود.

شایان خاطر است که مذاکرات درباره سوریه برای اولین بار در ژانویه ۲۰۱۷ در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

آخرین دیدار آستانه بر روابط بین آنکارا و دمشق متمرکز شد، جایی که دو طرف در مورد شرایط مشترک مربوط به حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه گفتگو کردند.

لازم به ذکر است که روند عادی سازی روابط بین آنکارا و دمشق از ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ در مسکو آغاز شد، زمانی که رایزنی بین روسای نهادهای نظامی (دفاع و اطلاعات) روسیه، سوریه و ترکیه و سپس ایران در نشست بعدی آن انجام شد.

چهارمین نشست وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در ۱۰ می در مسکو صورت گرفت و طرفین معاونانی را برای تهیه نقشه راه توسعه روابط دمشق و آنکارا تعیین کردند.

کد خبر 2758783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha