گذرگاه مرزی تویله _ شوشمی نفع اقتصادی برای استان حلبچه دارد

سرویس عراق و اقلیم کرستان _  رسانه خبری هاولاتی با ارائه گزارشی به نقش مرز تویله _ شوشمی واقع در استان حلبچه و کرمانشاه  در رونق اقتصادی اقلیم کردستان پرداخته است معاون استانداری حلبچه نیز در خصوص تعیین مدیریت این مرز اعلام کرد که  تا کنون وزارت دارایی اقلیم کردستان برای انتصاب مدیری برای گذرگاه مرزی تویله موافقت نکرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از هاولاتی، پس از تلاشهای استانداری حلبچه برای افتتاح گذرگاه مرزی تویله – کرماشان در تاریخ ۲۷ ماه مه سال جاری این گذرگاه به روی بازرگانان و گردشگران گشوده شد که تا کنون ۱۴۰ فرصت شغلی را برای جوانان و رانندگان فراهم کرده است.

مرز تویله از ۸۰ سال پیش مرز بوده است اما به دلیل وقوع جنگ میان ایران و عراق تا سال ۱۹۹۲ بسته شد از آن سال به بعد این مرز باز شد ورفت و آمد در آن جریان پیدا کرد اما از سوی  دولت عراق و دولت جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته نشده است.

کاوه شیخ علی معاون استان حلبچه در مصاحبه‌ای با هاولاتی اعلام کرد از تاریخ سپتامبر سال ۲۰۱۴ یادداشت تفاهمی میان فرماندار حلبچه و فرماندار پاوه به امضا رسید تا با در اختیار داشتن شناسنامه و پاسپورت  در بین دو طرف مرز رفت و آمد انجام گیرد اما به مرجله اجرا نرسیده بود.

وی اشاره کرد آنها از سالهای ۲۰۲۱،۲۰۲۰،۲۰۱۹،۲۰۱۸ به عنوان استان حلبچه چندین دیدار با انجمن گذرگاههای مرزی  برگزار کرده اند آنها نیز به استان حلبچه سفر کردند در نتیجه این سفر ریاست جمهوری از طریق وزارت امور خارجه  نامه‌ای به دولت جمهوری اسلامی ایران ارائه داد و در ان خواست تا مرز تویله _ شوشمی  و پشته رسمی شود.

کاوه شیخ علی اعلام کرد از سال ۲۰۱۸ انجمن ساکنین مرزی وزارت امورخارجه را در جریان گذاشتند که آیا ریاست جمهموری با رسمی کردن این مرزها موافقت می‌کند یاخیر؟ از این رو ریاست جمهوری ایران در هفتم اگوست ۲۰۱۹ جلسه‌ای برگزار کردند و وعده دادند مرزهای تویله، پشته و گیلی و چند مرز دیگر نیز رسمی شوند و رفت و آمد گردشگران در آن انجام گیرد.»

وی گفت: «بیشترین بررسی ها از سوی استانداری حلبچه در خصوص مرزهای حلبچه انجام گرفته‌ است اما کمترین رسیدگی ها از سوی دولت اقلیم کردستان در این زمینه انجام گرفته است اما برعکس مناطق دیگر از بیشترین خدمات رسانیها برخوردار بوده‌اند.»

استان حلبچه با استانهای کرمانشاه و سنندج مرز مشترک دارد، مرزهای «تویله» و «پشته» و «سازان» از استان کرمانشاه هستند و مرز «مله خوردیش» از استان سنندج است.

برای رسمی کردن مرزهای «تویله» و «پشته»  تلاشهای از سوی استانهای جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌های داخلی ایران و دولت عراق، ریاست گذرگاههای مرزی همراه با وزارتخانه‌های امورخارجه و دارایی عراق استانداریهای و نمایندگان پارلمان انجام گرفته است اما دولت اقلیم نسبت به گسترش این اقدامات بی تفاوت بوده است.

نامبرده درخصوص اهمیت رسمی کردن مرزهای حلبچه اعلام کرد این امر برای صنعت توریسم بسیار سودمند است چون شهروندان برای رفع امورات مورد نیاز به استان کرمانشاه واز آنجا به تهران سفر میکند یعنی از نزدیک ترین راه خشکی استفاده میکنند اما راههای بازرگانی تا اندازه ایی محدودیت دارد هنگامیکه مرزهای سازان وپشته تویله همراه با مله خورد باز شوند شکوفای اقتصادی بزرگی برای استان حلبچه به دنبال خواهد داشت.

از حلبچه تا تویله حدود ۳۴ کیلومتر مسافت دارد واز سلیمانیه تا مرز تقریبا ۲۳۰ تا ۲۴۰ کیلومتر مسافت است بدین ترتیب مستقیم وغیر مستقیم اشتغال زایی در منطقه ایجاد میشود درباره تعیین مدیریت این مرز معاون استانداری حلبچه اعلام کرد مدیر تا کنون مشخص نشده است اما چندین نفر پیشنهاد داده شده اند و اسامی آنها به وزارت دارایی اقلیم کردستان ارسال شده است چون ابتدا باید مدیر گمرک تعیین شود که بیشتر از چهار سال  است تعداد دو ابلاغیه از هر دو کابینه چهارم و پنجم در خصوص آن صادر شده است و به مرحله ی اجرا نرسیده است برای این منظور آگهی آن در روزنامه وقایع منتشر شده است اما مرز تویله از نظر برخورداری امورات گمرکی تا کنون جز استان سلیمانیه بوده است و مرز پشته نیز از استان اداره مستقل  گرمیان بوده است آخرین تصمیمات برای بازگشایی مرز تویله شوشمی در تاریخ ۱۰ اگوست ۲۰۱۹ صادر شده است در تاریخ ۲۷ ماه مه سال جاری و یک روز قبل از عید سعید قربان در منطقه ی پاوه در دیداری که میان استاندار حلبچه و کرمانشاه انجام گرفت تصمیم رسمی شدن این مرز اجرا شد.

کاوه شیخ علی  درباره کنترل راه های قاچاق اعلام کرد با گشودن این مرز اگر قاچاق کالا ریشه کن نشود قطعا کمتر خواهد شد و اشتغال زایی مخصوصا برای شهروندان راننده به دنبال خواهد داشت  و صادرات و واردات  ادامه داشته  و درآینده هم ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص تهدیداتی که ممکن است ارتش عراق در این مرز اعمال کنند گفت: «هیچگونه خطری از سوی ارتش عراق این مرز را تهدید نمی‌کند چون همانند دیگر مرزهای اقلیم کردستان است از سال ۲۰۱۷ فقط در استان سلیمانیه و اداره ی گرمیان و حلبچه و راپرین تعداد ۵۲ مرز وجود داشته‌اند و با هماهنگی با دولت عراق این مرزها گشوده شده‌اند در خصوص این دو مرز هم دولت عراق باخبر است به همین دلیل است که این مرزها از امنیت کامل برخوردار هستند.»

کاوه شیخ علی درباره به حاشیه راندن استان حلبچه بیشتر تاکید کرد و گفت: «به دلیل اختلافات احزاب سیاسی و منطقه‌ای به این منطقه توجه کافی نشده است خوشبختانه توجه به این استان با رسمی کردن مرز سازان آغاز شده است و در آینده نیز گامهای مهمتری برای مرز «مله خورد» از طریق مرز استان سنندج برداشته خواهد شد.»

نوخشه ناصح فرماندار استان حلبچه در مصاحبه با رسانه هاولاتی این موضوع را مطرح کرد که مرز تویله و شوشمی یک مرز نیمه رسمی است در طول ۱۵ سال گذشته همواره تلاش شده است این مرز باز شود بعد از دیدارهای متوالی با مقامات جمهوری اسلامی ایران بالاخره امسال آخرین نشست مربوط به این موضوع برگزار شد و این مرز باز شد و رفت و آمد مسافران با در اختیار داشتن پاسپورت در این مرز فراهم شده است.

نوخشه ناصح افزود بودجه لازم برای این مرز از سوی دولت فراهم نشده است بلکه اقدامات انجام شده از طریق حزب انجام گرفته‌اند و بودجه لازم نیز را حزب تامین کرده است. این مرز برای رفت و آمد بازرگانان و گردشگران در نظر گرفته شده است.

پشوا احمد رئیس اتاق بازرگانی حلبچه در باره افتتاح این مرز اشاره کرد که افتتاح این مرز از نظر اقتصادی و بخش گردشگری منبع بسیار مفیدی برای هر دو دولت اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و با افزایش مبادلات بازرگانی صادرات و واردات نیز در بین دو طرف افزایش پیدا خواهد کرد و برعکس. همچنین به دلیل کاهش مسافت، این مرز باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالاهای ضروری نیز برای کمپانیها و بازرگانان به خصوص کاهش هزینه‌های حمل مواد اولیه کارگاهای صنعتی خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان حلبچه گفت : «از نظر صنعت گردشگری نیز باعث خواهد شد تا تعداد زیادی سالنهای غذاخوری و هتل و محل های اسکان برای گردشگران راه‌اندازی شوند.»

رئیس اتاق بازرگانی و معاون استاندار و فرماندار حلبچه در خصوص بودجه تخصیصی و میزان در آمد این مرز اعلام کردند که در این باره اطلاعلتی ندارند و مقدار درآمد و هزینه‌های آن مشخص نشده است.

مرز تویله حدود ۴۲ کیلومتر از مرکز سلیمانیه فاصله دارد و حدود ۱۴۵ کیلومتر نیز از مرز کرمانشاه دور است این مرز هر دو استان حلبچه و کرمانشاه را به هم متصل می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه در خصوص میزان اشتغالزایی این مرز و تعداد دفاتر مرزی موجود در آن گفت: «بیشتر از ۱۴۰ مورد اشتغالزایی برای رانندگان کامیونهای حمل و نقل و کارگران ایجاد می‌کند و از هم اکنون نیز مبادلات بازرگانی و صادرات و واردات نیز در آن انجام می‌گیرد اما بیشتر واردات از طریق این مرز انجام می‌گیرد از جمله واردات گچ، میوه و پلاستیک، برداه(قراضه) آهن و سیمان اما صادرات کمتری از طریق این مرز انجام میگیرد.»

کد خبر 2758852

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha