صلاح الدین دمیرتاش در دادگاه کوبانی: تصمیمات دادگاه با نتیجه انتخابات رابطه دارد

سرویس ترکیه - صلاح الدین دمیرتاش در واکنش به رد درخواست مهلت برای خواندن پرونده دادگاه کوبانی، گفت که این متهمان این پرونده هستند که 7 سال است در زندانند و آنها قصد به درازا کشیده شدن پرونده را ندارند. او همچنین تصمیمات دادگاه را در رابطه با نتایج انتخابات دانست.

به گزارش کردپرس، صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین و در بند حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) روز گذشته در واکنش به رد درخواست مهلت از سوی دادگاه برای خواندن متن بلند پرونده کوبانی و اسناد اضافه شده به آن، خطاب به هیات دادگاه گفت که این متهمان پرونده کوبانی هستند که 7 سال است در زندان به سر می برند و قطعا آنها خواستار به درازا کشیده شدن پرونده نیستند. او همچنین هیات دادگاه را متهم کرد که با توجه به وضعیت سیاسی و نتایج به دست آمده در انتخابات تصمیم گیری می کند.

این ما هستیم که 7 سال آزگار است در زندانیم

بنا بر گزارش پایگاه رسمی HDP، دمیرتاش در سخنانی که در دفاع از خود در محکمه ایراد کرد، با بیان اینکه دادگاه این درخواست را به عنوان بهانه ای برای «تطویل دادرسی» از سوی متهمان ارزیابی کرده است، گفت: «از اولین جلسه رسیدگی به این پرونده، دادگاه این توجیه را مطرح کرده است. ما اولین ایرادات خود را به شکایتی که در دادگاه کیفری 19 آنکارا ارائه شده بود، دادیم. 7 سال از آن زمان می گذرد. دادگاه مدعی است که می خواهیم روند این محکمه را طولانی کنیم و خواسته های ما را رد کرد. این ما هستیم که 7 سال آزگار است در زندان به سر می بریم، نه نه هیأت دادگاه. چرا باید خواستار به درازا کشیده شدن آن باشیم؟ اگر اینطور فکر می کنید، باید دلیل خود را نیز برای این موضوع بیان کنید.»

دمیرتاش ادامه داد: «شما که مدعی هستید که ما داریم دادگاه را طولانی می کنیم، باید دلیل آن را توضیح دهید. ما خواستار این هستیم که تکلیفمان زودتر روشن شود و تبرئه شویم. اما اگر در تصمیمات موقت هیات دادگاه در هر جلسه نوشته شده باشد که ما متهمان در صدد طولانی شدن دادرسی هستیم، دادگاه باید هدف و انگیزه ما را توضیح دهد تا قانع شویم.»

او با بیان این که متهمان برای خواندن متن طولانی پرونده نیاز به زمان بیشتری دارند گفت که دادستانی پیشتر خود بر حجیم بودن پرونده صحه گذاشته است، آن وقت، وقتی که نوبت به ما می رسد، این موضوع را در نظر نمی گیرید.

در گرمای 50 درجه ای زندان بدون تهویه حتی نفس کشیدن دشوار است

دمیرتاش با بیان اینکه کار بر روی چنین پرونده حجیمی در زندان بسیار دشوار است، گفت: «کار کردن در زندان یک چیز است، کار کردن در بیرون چیز دیگری است. دادستانی بیرون است، ما در زندانیم. زمین گرم ترین روزهای خود را تجربه می کند. اگر بیرون 40 درجه باشد، زندان 50 درجه است. ما در محیطی بدون تهویه هوا هستیم که حتی نفس کشیدن هم برای مان سخت است. در چنین فضایی بحث، نوشتن و کار کردن سخت است. بنابراین آیا نباید این نکته را در نظر گرفت که برای این روزهای گرم تابستان ما به سختی مجبور به آماده شدن برای دفاع در دادگاه هستیم.»

خیلی ها خواستار اعدام ما شده اند

سیاست مدار در بند کُرد، با بیان اینکه تنها یک ماه از طریق وکلای خود متون مرتبط توئیتر را رصد کرده اند، گفت: «با این بررسی ها 5 پوشه شامل دو هزار و 358 صفحه حاوی تهدید، توهین و فحاشی پیدا کرده ایم. تحقیقات ما همچنان ادامه دارد. در پایان امکان یافتن 50 پوشه وجود دارد.»

او افزود: «ما برای یک توییت داریم محاکمه می شویم در حالی که امروز 15 هزار و 500 توئیت در قالب اتهام افکنی علیه ما به عنوان قاتل، تروریست، بی شرف و ... وجود دارد و بسیاری از این ها نیز خواستار اعدام ما شده اند. این چیزی است که محکمه به آن توجهی نمی کند. من به عنوان متهمی که حق سؤال از او سلب شده است، سعی می کنم از خود دفاع کنم.»

ما داریم می بینیم که نتیجه انتخابات چطور بر تصمیمات دادگاه شما تاثیر می گذارد

دمیرتاش در ادامه با اشاره به موضوع بی توجهی دستگاه قضائی ترکیه به تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا گفت که فکر می کند نهادی مسئول برقراری رابطه بین دستگاه های مختلف قضائی برای گرفتن تصمیمات سیاسی در برهه های خاص علیه محکومان دادگاه کوبانی است. او برای مثال به موضوع گرفته شدن تصمیمات جدید بر اساس زمان انتخابات و نتایج به دست آمده در انتخابات اشاره کرد. 

او گفت: «در انتخابات گذشته تنها در یک ماه 5 هزار و پانصد تهدید و توهین فقط در مورد من به اشتراک گذاشته شد. این توئیت ها به گونه ای انتخاب و منتشر شده اند که انگار دستی مشترک همه ایین ها را بریده و آماده نشر کرده است. حالا انتخابات شهرداری ها نزدیک است و ما خواهیم دید که چه ها خواهد شد. داریم حرکتی که در دادگاه قانون اساسی و دیوان عالی و هیات دادگاه و مجلس ترکیه است را می بینیم. ما همه این اتفاقات را رصد می کنیم. میبینیم که دارید درباره ائتلاف های جدید حرف می زنید و برای همکاری های جدید چانه زنی می کنید.»

دادگاه کوبانی 

لازم به ذکر است که پس از حمله داعش به کوبانی،  108 سیاستمدار کرد که 18 نفر از آنها از جمله فیگن یوکسک داغ و صلاح الدین دمیرتاش، رؤسای مشترک HDP به دلیل اعتراضات مردمی در کردستان و بسیاری از شهرهای ترکیه به زندان افتادند. 

روز گذشته دوشنبه 7 آگوست بیست و هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده کوبانی که بر اساس آن 108 تن از سیاستمداران کرد تحت تعقیب قضائی قرار گرفته اند، در سالن دادگاه پردیس زندان سینجان برگزار شد. دمیرتاش و یوکسک داغ نیز از طریق سیستم آنلاین در این دادگاه شرکت کردند. این نشست ها در روزهای آتی نیز ادامه دارند.

کد خبر 2759250

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha